Film

Skribent

Alexander Dunerfors

5 juni 2018 | 09:00

Disney förlorar mer än 50 miljoner på "Solo"

Etta på biotoppen - men det räcker inte för "Solo: A Star Wars Story" som tappar biobesökare i rasande fart.
Spinoffen om Han Solo har visat sig bli en förlustaffär för Disney. Enligt Hollywood Reporter beräknas studion förlora över 50 miljoner dollar på sin senaste film.

Den kostsamma inspelningen, där stora delar av filmen fick göras om av Ron Howard, sköt upp filmens budget till 250 miljoner dollar. Marknadsföringen lär ha kostat ungefär lika mycket. Intäkterna världen över har bara nått 260 miljoner dollar och intresset för filmen svalnar redan.

"Solo: A Star Wars Story" kommer få svårt att kliva över 400 miljoner dollar i intäkter, vilket gör den till filmseriens första flopp.

Det är synd, eftersom Ron Howard och gänget bjuder på ett fartfyllt äventyr med stark nostalgisk Star Wars-känsla, och en klockren Alden Ehrenreich i huvudrollen - här kan ni läsa vår recension.

"Ovanligt dålig marknadsföring"

Varför lyckas inte "Solo: A Star Wars Story" lika bra som sina föregångare? Deadline har pratat med en medieexpert, som vägrar tro att publiken tröttnat på rymdkrig:

- Franchisen överlevde både "Det mörka hotet" och "Klonerna anfaller". Det är svårt att tro att "The Last Jedi" kunde gjort så mycket skada (...) En del är oroliga över att publiken är mätta på Star Wars nu. Vi tror att "Solos" största problem var en ovanligt dålig marknadsföring.
 
Varför tror ni att "Solo: A Star Wars Story" underpresterar på bio? Kommentera nedan.
| 5 juni 2018 09:00 |