”Destiny 2” sätter ribban högt – vi har provspelat

Vi skickade MovieZines spelskribent David Grundström till Los Angeles för att känna på ”Destiny 2”. Här är hans intryck!

Publicerad:

Jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig när jag klev ombord flyget till Los Angeles. En resa för att under torsdagen som passerat vara bland de första i världen som inte bara fick se gameplay från ”Destiny 2”, utan även spela det.

Jag är sedan tidigare inte den mest insatta ”Destiny”-spelaren, men presentationen som hölls under eventdagens start gav mig väldigt mycket mersmak. ”Destiny 2” är en ny start, både för de som spelat ivrigt sedan det första spelets släpp 2014 såsom potentiella nya spelare. Allt som du som spelare samlat på dig i ”Destiny” försvinner efter en attack på mänsklighetens sista utpost ”The Last City” – vilket gör att alla Guardians, spelets hjältar, börjar om från noll. 

Totalt fick jag testa tre olika spellägen av ”Destiny 2”: enspelarkampanj, det kooperativa läget Strike och flerspelarläget Crucible där två lag om fyra spelare möter varandra. Eftersom uppföljaren även tågar in på PC-marknaden, istället för att endast finnas på konsol, fick jag testa samtliga lägen på både Playstation 4 och PC.

Spela ensam

Large 4561a0bd16ea234f41a650cd86b69018 destiny7

Kampanjdelen lät mig spela spelets absolut första uppdrag, Homecoming. I detta uppdrag får vi se när ”The Last City”, som har varit en säker plats i ”Destiny” sedan tidigare, blir attackerat. Lång historia kort slutar inte striden till mänsklighetens fördel – utan staden går förlorad. Detta sätter tonen för vad ”Destiny 2” skall komma att vara. Ett underläge från start där mänskligheten måste kämpa in i det sista för att återta sin forna ära. 

Kampanjen innehåller mer handling än tidigare förut i ”Destiny”, någonting som gör det lättare för dig som spelare att ta del av handlingen utan att behöva läsa föremålsbeskrivningar och leta i varje hörn och vrå för att förstå vad som händer. Dessutom var uppdraget jag fick testa väldigt välpolerat. Jag fick känna mig både mäktig medan jag besegrade våg efter våg av anfallande utomjordingar, men även obetydlig då uppdraget till slut inte går som det borde. Med andra ord; kul att spela, och bra berättat.

Spela med vänner

Large 4561a0bd16ea234f41a650cd86b69018 destiny6

Men att spela själv är bara en liten del av ”Destiny 2, en av de största faktorerna är ju att faktiskt spela tillsammans med folk. Det fick jag testa att göra i ett ”Strike”-uppdrag, där du tillsammans med två andra spelare tar dig an ett svårare uppdrag med någon form av boss i slutet. I det här spelläget är det allt mer viktigt med lagspel och utan kommunikation, eller tydlig uppmärksamhet på vad dina lagkamrater håller på med, slutar det lätt illa. Något jag upplevde tydligt efter att ha spelat det två gånger.

Den första, på PC, gick snabbt och smidigt då de jag blivit ihopparade med hade ett bra samspel. Den andra vändan, på Playstation 4, gick lite sämre och det tog många försök innan vi till slut tog oss i mål och besegrade uppdragets boss.

Spela mot spelare

Large 4561a0bd16ea234f41a650cd86b69018 destiny9

Slutligen testade vi även läget ”Crucible”, eller spelare mot spelare, som är ett mer klassiskt skjutarläge. Nytt för ”Destiny 2” är att de skalat ner antalet spelare i dessa matcher från tolv till åtta spelare. Detta för att öka vikten av varje spelares insats, och jag hörde i periferin utvecklare berätta att de hoppas på att kunna göra ”Destiny 2” till ett mer tävlingsinriktat spel.

Jag fick testa ett nytt läge här vid namn ”Countdown” som är väldigt likt spelet ”Counter Strike”. Ett lag har i uppdrag att plantera en bomb på en av två punkter, det andra laget skall försvara eller desarmera bomben. Om alla spelare på ett lag dör, eller bomben exploderar, så är matchen över.

Jag hade väldigt svårt att göra särskilt mycket nytta när jag spelade detta, men det är kanske inte så konstigt då många som var på plats hade flera tusen timmar ”Destiny” under bältet – medan jag utan att överdriva kan kalla mig själv nybörjare.

Gemensamt för alla tre spellägena, eller spelet i sig, var att det kändes väldigt mycket bättre på PC. Det är inte en särskilt kontroversiell åsikt att påstå att förstapersonsskjutare fungerar bättre med mus och tangentbord, och så är det även i ”Destiny 2”. Därför tycker jag det är väldigt kul att spelet faktiskt tågar in på denna marknad, och inte stannar exklusivt på konsoler.

YouTube video

Sammanfattningsvis känns ”Destiny 2” väldigt bra! Är du nyfiken på att själv klämma och känna på det så kommer du ha möjlighet senare i sommar då det kommer en öppen beta av spelet, innan det släpps den 8:e september i år.

Hur är era förväntningar på ”Destiny 2”? Kommentera nedan.

Läs mera

Bättre innehåll och tjänster med hjälp av cookies

Vi och våra 113 tredjepartsleverantörer samlar information med hjälp av cookies och enhetsidentifierare då du besöker vår sajt. Med hjälp av informationen kan vi utveckla vårt innehåll och våra tjänster.

Gravito och dess partners kräver samtycke för följande:

Syften

Cookies, enhets- eller liknande onlineidentifierare (t.ex. inloggningsbaserade identifierare, slumpmässigt tilldelade identifierare, nätverksbaserade identifierare) tillsammans med annan information (t.ex. typ av webbläsare och information, språk, skärmstorlek, teknik som stöds osv.) kan lagras eller läsas på din enhet så att din enhet blir igenkänd varje gång den ansluter till en app eller till en webbplats, för ett eller flera av de ändamål som beskrivs här.

Reklam och innehåll kan anpassas baserat på din profil. Din aktivitet på denna tjänst kan användas för att skapa eller förbättra en profil om dig för personanpassad reklam eller innehåll. Annons- och innehållsprestanda kan mätas. Rapporter kan genereras baserat på din och andras aktivitet.

Information om din aktivitet i denna tjänst, såsom din interaktion med annonser eller innehåll, kan vara till stor hjälp för att förbättra produkter och tjänster och för att skapa nya produkter och tjänster baserat på användarinteraktioner, typ av publik osv. Detta specifika ändamål omfattar inte utveckling eller förbättring av användarprofiler och identifierare.

Specialfunktioner

Med ditt samtycke kan din exakta plats (inom en radie på mindre än 500 meter) användas för att stödja de ändamål som beskrivs i detta meddelande.

Med ditt samtycke kan vissa egenskaper som är specifika för din enhet begäras och användas för att skilja den från andra enheter (t.ex. installerade teckensnitt eller plugin-program, upplösningen på din skärm) till stöd för de ändamål som beskrivs i detta meddelande.

Genom att acceptera tillåter du databehandling inom tjänsten, avslag kan påverka användarupplevelsen. Vissa tredjepartsleverantörer kan använda sitt berättigade intresse för att arbeta, du kan invända mot det eller ändra andra inställningar när som helst genom att välja "Inställningar" längst ner på sidan.

Dataskydd