Pepptoppen från Sundance

1 Februari 2016 | 17:00

De tio mest efterlängtade filmerna från Sundance filmfestival

Småstadssorg, slavuppror, gatumagi och självmord i direktsändning. Sundance hade mycket spännande att bjuda på i år.

Igår avrundades årets upplaga av Sundance filmfestival i Park City (Utah) och i vanlig ordning kryllade det av lovande titlar i det fullproppade programmet. Nedan har jag valt ut de tio filmer som jag tycker det kommer bli lite extra jobbigt att vänta på, för de kommer nog inte dyka upp förrän mot årets slut som allra tidigast. Majoriteten av dem har fått mycket varmt mottagande, och om man ska tro på förhandssnacket så kanske vi till och med får se några av filmerna plocka hem statyetter på 2017 års Oscarsgala.  



"Manchester by the Sea"

Bortsett från "Gangs of New York" - som han skrev manus till - så är jag dåligt bevandrad i filmskaparen Kenneth Lonergans verk, men trots det så är det denna Sundance-titel som jag ser överlägset mest fram emot. Casey Affleck spelar en man som heter Lee Chandler, vars liv tar en oväntad vändning när hans äldre bror Joe (Kyle Chandler) dör. Lee får då vårdnaden om sin brorson och tvingas motvilligt återvända till sin hemstad. En del kritiker som jag respekterar högt har hyllat den till skyarna och skriver bland annat om hur småstadskänslan, den hjärtskärande skildringen av sorg och Afflecks enorma prestation lyfter den till mästerliga höjder. Även Michelle Williams och Gretchen Mol finns i rollistan, vad mer kan man önska?



"Christine"

Här hoppas jag på att få se den alltid så hopplöst underskattade skådespelerskan Rebecca Hall glänsa ordentligt. Tillsammans med regissören och manusförfattaren Antiono Campos och manusförfattaren Craig Shilowich levererar hon ett porträtt av Christine Chubbuck, en amerikansk tv-reporter som tog livet av sig under en direktsändning på 70-talet. Det är en otäck men på alla sätt fascinerande story, och det ska bli intressant att se hur filmskaparna har valt att hantera den. Kritiken hittills har varit något blandad, men jag tror helhjärtat på Campos (ligger bakom produktionsbolaget Borderline Films tillsammans med Sean Durkin och Josh Mond) och Hall. Den underbara Tracy Letts och Michael C. Hall dyker också upp i filmen.



"The Birth of a Nation"

Den tveklöst största vinnaren på årets festival, då den tog hem både det högsta jurypriset och biopublikens pris. Det måste ha varit en enorm seger för Nate Parker, skådespelaren som här är regissör, manusförfattare och huvudrollsinnehavare. Han fick kämpa stenhårt i flera år för att få ihop filmens budget och hörde flera gånger under projektets gång att det var en omöjlighet att producera, men han gav sig inte. Parker gestaltar Nat Turner, mannen som år 1831 låg bakom det mest omfattande slavupproret i  USA:s historia. Titeln för givetvis tankarna till D. W. Griffiths film med samma namn, vilket inte lär vara en slump. På briljant vis gör nu Nate Parker den titeln till sin egen, och berättar en viktig historia som ligger helt rätt i tiden. Med sig har han Armie Hammer, Aja Naomi King och Jackie Earle Haley. Vissa tippar redan att det här kommer bli 2017 års vinnare av Oscarn för bästa film, den som lever får se. 



"Certain Women"

Kombinationen av regissören Kelly Reichardt ("Night Moves", "Meek's Cutoff") och den kopiöst talangfulla skådespelartrion Laura Dern, Kristen Stewart och Michelle Williams kan väl inte bli annat än ren dynamit? Som vanligt när det gäller Reichardt så bjuds det på ett långsamt och melankoliskt drama, den här gången baserad på Maile Meloys  novellsamling "Both Ways is the Only Way I Want It". Dern, Stewart och Williams spelar huvudrollerna i de tre noveller som har filmatiseras, som alla kretsar kring kvinnor som möter motsättningar i staden Livingston i Montana. Recensionerna från Sundance har varit lysande positiva och beskriver hur Reichardt har nått perfektion i sitt avskalade, försiktiga berättande. 



"Captain Fantastic"

Bara Viggo Mortensen i den där röda kostymen säljer min biobiljett, och "Captain Fantastic" har mycket mer än så som talar för den. Den skruvade berättelsen kretsar kring en pappa som efter att ha uppfostrat sina sex barn djupt inne skogen på okonventionellt vis tvingas återvända till civilisationen när barnens mamma tar livet av sig. Alla hans tankar om sig själv, föräldraskap, kapitalism och livet i stort sätts på prov. Det låter givetvis fruktansvärt mörkt på många sätt, men samtidigt härligt flippat och livsbejakande. Regin står Matt Ross (mest känd som skådespelare i exempelvis "The Aviator" och "Good Night, and Good Luck") för och i rollistan ser vi också Steve Zahn, Frank Langella och Kathryn Hahn.



"Sleight"

Det här är typiskt en sådan film som ingen hade koll på innan Sundance, men som så här efteråt har fått sprudlande liv och nu i allra högsta grad finns på ens radar. Nykomlingen J. D. Dillard står för både manus och regi, och berättar om den unga gatumagikern Angelo (Jacob Latimore) som får ta över ansvaret för sin lillasyster när deras mamma dör. När det blir knapert på pengafronten börjar Angelo langa droger för att klara sig, en plan som istället resulterar i att han hamnar i trubbel hos sin leverantör - som i sin tur kidnappar systern. Med tanke på att filmen heter "Sleight" kan man nog tänka sig att Angelos gatumagi kommer till användning när systern ska räddas, och det konceptet känns väldigt spännande tycker jag.   



"Hunt for the Wilderpeople"

Innan regissören Taika Waititi ("What We Do in the Shadows") tar sig an det blygsamma lågbudgetprojektet "Thor: Ragnarok" kommer vi få se hans hyllade äventyrskomedi "Hunt for the Wilderpeople" med Sam Neill och Julian Dennison i huvudrollerna. Dennison spelar Ricky, en rebellisk 10-åring som efter att ha studsat från fosterhem till fosterhem flyr ut i Nya Zeelands vildmark för att komma bort från allt. Med sig har han sin fosterfarbror Hec (Sam Neill) och det dröjer inte länge innan de har varenda myndighet i hela landet i hälarna. Känslan som förmedlas i den härliga trailern är fullkomligt underbar, och om hela filmen kan nå den sköna tonen som vi ser prov på där så tror jag det kan bli något alldeles extra. Dessutom är det svårt att hitta någon Sundance-deltagare som har något ont att säga om filmen. 



"The Intervention"

Efter den minnesvärda rollen i den bitterljuva HBO-serien "Togetherness" har jag blivit ett stort fan av skådespelerskan Melanie Lynskey (till höger i bild). Hon har en sorts naturlig charm och timing som aldrig känns krystad, och det är alltid lätt att relatera till hennes karaktärers känsloliv. Därför är jag givetvis oerhört nyfiken på "The Intervention", filmen som gjorde att hon vann juryns skådespelarpris på årets festival. Hon regisseras av skådespelerskan och nära vännen Clea DuVall (till vänster i bild) och spelar en kvinna som arrangerar en ambitiös återträff för fyra gifta par. Men det är inte vilken återträff som helst, utan bara en del i den utstuderade planen att få ett av paren att skilja sig. Det låter lite som en film vi har sett tusen gånger tidigare, men jag kan inte annat än att längta efter just den här. 



"Complete Unknown"

"How does it feel, how does it feel? To be on your own, with no direction home. A complete unknown, like a rolling stone".  Så går en av textraderna i Bob Dylans fenomenala låt "Rolling Stone", och Joshua Marstons drama "Complete Unknown" kan enligt filmkritikern Guy Lodge vara lite av en utforskning av just den oändligt komplexa frågan. Michael Shannon och Rachel Weisz (herregud vilken duo) spelar Tom och Alice, ett före detta par som av en slump träffar varandra igen på en födelsedagsfest. Tom planerar en flytt till en annan delstat med sin nya fru, men mötet med Alice var inte en del i den beräkningen. Mer än så är inte känt om handlingen, men enligt uppgifter så ska Marston med Weiszs karaktär gräva i tematik kring identitet på ett djupt fascinerande sätt. 



"Lo and Behold, Reveries of the Connected World"

Den alltid lika magiska Werner Herzog har alltså gjort en dokumentär om internet? Det är allt som behöver sägas, ta mina pengar här och nu.

Bubblare: "Under the Shadow", "Indignation", "Frank & Lola", "Southside with You", "Operation Avalanche", "Dark Night", "Equity" och "Newtown".

Vilken av dessa Sundance-filmer ser du mest fram emot? Är det någon som jag har missat?