MIPCOM 2023

Skribent

Ninna Bengtsson

4 november 2023 | 18:00

Ny thriller om kvinnliga spioner under första världskriget

Spioner, krig och lögner. I den lilla byn Davos i Schweiz där världsomvälvande händelser utspelas under första världskriget, värvas en sjuksköterska (Dominique Devenport) till ett spionnätverk. I thrillern ”Davos 1917” avslöjas en Mata Hari-historia som känns aktuell än i dag. MovieZine har träffat skådisarna i Cannes.
– De neutrala länderna var riktiga spionnästen eftersom det var så lätt att röra sig över gränserna, säger skaparen av serien Adrian Illien.
 
Första världskriget är en välkänd arena för filmer och tv-serier, men schweizisk-tyska ”Davos 1917 från Global Screen” lyckas med något oväntat – att belysa det på ett nytt sätt. Serien uppmärksammades också under den nyligen avslutade tv-mässan Mipcom i Cannes. Davos är en liten sömnig och vacker bergsby i Alperna i Schweiz mest berömd för sin skidåkning, men för 100 år sedan utgjorde platsen en storpolitisk scen där världsmakterna kämpade om herraväldet under ytan.
 
I centrum står den unga sjuksköterskan Johanna som arbetat vid fronten för Röda korset och kommer tillbaka gravid utan att vara gift, hennes barn tas ifrån henne och hon är tvungen att gifta sig mot sin vilja. Men någonstans på vägen värvas hon till en spionring av en annan kvinna, Ilse, spelad av Jeanette Hain.
 
– Det finns många filmer som påminner mycket om varandra som utspelar sig under den här epoken. Men historien om två kvinnliga spioner under första världskriget är ett delvis nytt perspektiv, säger Dominique Devenport som spelar Johanna och tillägger:
 
– När det gäller min karaktär så börjar det med att allt faller samman och hon känner att hon inte har någon väg ut utan att hon är fångad. Hon är fånge i hemmet, fånge i familjen och fånge i allt som har hänt henne i hela den här tragedin tills hon möter Ilse. Då ser hon en väg ut ur fångenskapen. Ilse ger henne ett sätt att utveckla sin egen person, hitta sin styrka och gå vidare.
 
Jeanette Hain (bland annat ”The Reader”) spelar Ilse som är spion och värvar Johanna. Hon säger att en sorts kärlek uppstår mellan de två karaktärerna.
 
– Jag tror inte det händer så ofta i våra liv att du möter någon och det finns en kärlek där direkt. Det kan vara mellan en mor och dotter eller mellan två älskande. Jag tror att Ilse är väldigt ensam eftersom hon lever med förräderi och misstänksamhet hela tiden samtidigt som hon slåss för sin idé av Europa. Plötsligt möter hon en människa som behöver henne. Så det är kärlek men det finns också en mörk sida. Nu ”tillåts” kvinnor spela sådana roller. Ofta var det skönheten och odjuret, men nu kan även vi vara ”odjuret”, säger Jeanette Hain.
 
Serien bygger på verkliga händelser även om det som händer Johanna är påhittat.
 
– Vi gjorde mycket research och hittade av en slump historien om schweiziska sjuksköterskor som frivilligt gick in i kriget och deras dagböcker. Där fann vi även den person som troligen värvade Mata Hari, egentligen mer intressant än Mata Hari själv eftersom det var en kvinnlig mästarspion som inte avslöjades förrän efter kriget. Det inspirerade mig till att skriva om det, säger Adrian Illien som skapat serien.
 
 
Dominique Devenport har vi tidigare kunnat se i rollen som ”Sisi” om kejsarinnan Elizabeth av Österrike på Netflix och i filmerna ”Förfalskaren” och ”Night train to Lisbon”.
 
– Det var nästan som om man var tvungen att utveckla en andra personlighet, den här personligheten från 1917 som är Johanna och försöka tänka och föreställa sig hur hennes liv såg ut då och hennes personlighet. Vad var hennes drömmar och förväntan, säger Dominique Devenport:
 
– Kvinnors rättigheter var väldigt annorlunda på den tiden. Ofta kunde jag känna, trots att jag hade koll på historien och bakgrunden, varför lämnar jag inte allt det här och gör karriär som läkare? Varför tar jag inte mitt barn och flyr? Även om du vet att det inte är möjligt av flera olika orsaker så känner du ändå när du bläddrar i manuset, ”vänta, varför kan jag inte göra det här det borde vara självklart”. Men det var en helt annorlunda mentalitet, ett helt annorlunda tankesätt, mot i dag.
 
Adrian Illien menar samtidigt att det finns många saker som hände i Schweiz 1917 som känns märkligt aktuella i dag – mer än 100 år senare.
 
– Tankesättet och mentaliteten var annorlunda men det är mycket som liknar dagens världsläge. Vi hade en pandemi spanska sjukan och det blev oväntat krig som vi har nu. Man ifrågasätter det politiska etablissemanget, Wilson använde ”America first” och nu hör vi det från Trump. Det är nästan lite skrämmande och bisarrt att situationen är så lika. Ett viktigt tema för serien är självständighet och självbestämmande, för kvinnor, arbetare och kolonierna. Det var aktuellt då och det är något vi ser tydligt i Johannas resa.
| 4 november 2023 18:00 |