Intervju

Skribent

Jonatan Blomberg

23 september 2021 | 20:00

David S. Goyer har planer för åtta påkostade säsonger av "Foundation"

MovieZine har snackat med den hyllade manusförfattaren och showrunnern David S. Goyer, om hans enormt ambitiösa och påkostade tv-adaption av "Foundation".
David S. Goyer är manusförfattaren och producenten som slog igenom med sitt manus till "Blade", som sedan blev en vampyrtrilogi med Wesley Snipes i huvudrollen, redan innan filmen hade spelats in. Sedan dess har han bland annat även hunnit skriva Christopher Nolans "Batman"-trilogi, Superman-rullen "Man of Steel" åt Zack Snyder och kommer inom kort även släppa tv-serien "The Sandman" tillsammans med Neil Gaiman hos Netflix.
 
Men först kommer vi däremot få ta del av hans mest ambitiösa projekt hittills, tv-adaptionen av författaren Isaac Asmiovs "Stiftelsetrilogin" (som på engelska går under namnet "Foundation"). Asmiov började publicera delar av sin sci-fi-berättelse redan 1942, vilka senare samlades i en trilogi av böcker under 50-talet.
 
Handlingen utspelar sig under tusen års tid och berättar historien om hur psykohistorikern (en matematisk teknik för att förutspå hur stora mängder av människor kommer att agera vid olika situationer) och matematikern Hari Seldon först förutspår det intergalaktiska imperiets fall - efter 10 000 år vid makten. För att sedan ta oss igenom vad som faktiskt händer under de kommande tusen åren.
 
 
Large 7f9331c3b850c8829b231679d40899fb david s. goyer
David S. Goyer.
 
Under de senaste 70 åren har berättelsen inspirerat mängder av andra sci-fi-berättelser över alla typer av medium och är exempelvis ett verk som ligger till grund för Star Wars. Men "Foundation" har alltid ansetts vara mer eller mindre (fullständigt) omöjlig att adaptera till film eller tv, till skillnad från Asimovs "I, Robot"-böcker som blev långfilm med Will Smith (2004).
 
Jag förstår att det låter som en överdrift, men efter att själv ha läst böckerna så är jag villig att hålla med. Det går inte. Goyers lösning på det problemet har varit att lyfta ut de viktigaste delarna ut böckerna men sedan själv mixa in stora förändringar, vilka däremot känns tillräckligt naturliga och som om Asimov själv faktiskt hade kunnat komma med liknande idéer själv - om böckerna hade skrivits idag.
 
Slutprodukten är en enormt påkostad och ambitiös första säsong, som troligtvis hade gått och blivit en av världens mest populära tv-serier om det var Netflix som hade gjort den... men nu kommer den alltså att landa hos Apple TV+. En streamingtjänst som förhoppningsvis får ett litet uppsving nu tack vare "Foundation" (och "Ted Lasso"). 
 
Under vårt samtal med Goyer förklarar han hur han gått tillväga med sin "omöjliga" adaption, att det kommer krävas åtta säsonger för att få plats med hela berättelsen på bästa möjliga sätt och att han tagit sig an projektet på ett liknande sätt som han och Nolan adapterade sin Batman-trilogi tillsammans.
 
 
Isaac Asimovs "Foundation"-böcker skrevs redan under 40-talet och har på många sett format hur vi alla ser på sci-fi idag. Minns du när du själv introducerades för "Foundation"-serien för första gången?
 
- När jag fyllde 13 år så fick jag den första boken av min pappa i födelsedagspresent, han var ett stort fan av sci-fi och sade att och sade att det var den bästa sci-fi-boken som någonsin skrivits. Ingen press alltså. Men eftersom jag hade ett ganska komplicerat förhållande till min pappa så jag läste den nog inte förrän över ett årtionde senare.
 
- Efter den första genomläsningen så förstod jag delar av den, men kunde nog inte riktigt ta till mig allt. När jag läste den igen efter att jag hade fyllt 40 år och hade egna barn - så kunde jag däremot verkligen förstå och uppskatta berättelsen på ett helt annat sätt. Vilket helt otroligt arbete Isaac Asimov hade lyckats lägga ned på sin skapelse, i en genre som nästan ingen tog på allvar under den här tiden. Ett riktigt konstverk.
 

Det finns en tydlig plan för åtta säsonger av "Foundation"

 
Lee Pace som kejsaren Brother Day och Jared Harris som matematikern Hari Seldon i "Foundation". 
 
Hur sålde du in idén till Apple? En adaption som ingen annan har klarat av att få till under de senaste 70 åren... hade du redan under din pitch en klar bild av hur du ville att hela adaptionen skulle se ut?
 
- Pitchen var över två timmar lång... så vi har nog inte riktigt tid att gå igenom allt, haha. Men jag berättade att det skulle röra sig om en episk resa, ett tusenårigt parti schack och att om vi skulle ha tur nog att få berätta klart hela vår historia på det sätt jag ville - så skulle vi behöva åtta säsonger för att göra det på bästa möjliga sätt.
 
- Sedan pitchade jag lite övergripande vad jag tänkte mig att alla dessa åtta säsonger skulle handla om... ända från början till mitten och hela vägen fram till slutet. Jag tror att det var viktigt för Apple att vi tydligt verkade veta vilket slut vi hade i åtanke... att vi inte försökte improvisera fram något i stunden utan något mål i sikte. 
 
- Lite skämtsamt på slutet så frågade någon från Apple om vi kunde sammanfatta allt med en eller två meningar, till vilket jag givetvis svarade att jag kunde och drog till med något i stil med att "det handlar om en man som heter Hari Seldon, som har uppfunnit en ny form av teknologi som gör det möjligt för honom att förutspå framtiden. Enligt honom kommer Imperiet, som har existerat i över tio tusen år, att falla och det kommer dessutom att ske relativt snart. Så på sätt och vis är det ett tusenårigt parti schack mellan Hari Seldon och Imperiet. Alla karaktärerna som vi får följa under den här tiden representerar bönderna, men att några få av dem kommer att hinna förvandlas till kungar och drottningar längs med vägen".
 

"Samma sätt som jag och Christopher Nolan tog oss an Batman-filmerna"

 
Alfred Enoch och Lou Llobell i "Foundation". 
 
Du har redan fått till ett gäng uppskattade adapteringar av flera populära titlar och karaktärer, som Batman, Blade och Superman. Vad var den största skillnaden från ditt arbete kring den typen av tidigare adapteringar under din karriär, i jämförelse med arbetet nu på "Foundation"?
 
- De två främsta skillnaderna är att just dessa tre skapelser hade alla adapterats på ett eller annat sätt tidigare. Alla hade dessutom adapterats inom olika visuella medier tidigare, så folk hade redan en ganska god bild av hur Batman, Blade och Superman både skulle se ut och låta. Den typen av förväntningar fanns inte kring "Foundation" på samma sätt, eftersom den enbart existerat i textform under de senaste 70 åren. Jag tror möjligtvis att det gjorts någon radio-adaption någon gång för länge sedan, men inget annat utöver det.
 
- Visuellt så är det bara omslagen på böckerna. Men jag visste också att jag adapterade "Foundation" för en förhoppningsvis stor publik som i många fall aldrig har läst böckerna. På samma sätt som jag och Christopher Nolan tog oss an Batman-filmerna, där vi hoppades kunna locka tittare som aldrig hade läst eller ens ansåg sig vara ett Batman-fan sedan tidigare. Nu hoppas vi att "Foundation" kommer att kunna tilltala folk som inte anser sig vara fans av science fiction sedan tidigare.
 

"Foundation är ännu mer relevant nu, än när Asimov först skrev böckerna."

 
Jared Harris som Hari Seldon i "Foundation".
 
Finns det något särskilt tema i tv-adaptionen av "Foundation", som du hoppas att folk ska bära med sig efter att ha sett färdigt din version av den här gigantiska berättelsen?
 
- Vad jag hoppas att folk ska ta till sig när man tittar på "Foundation" är det samma som Asimov hoppades när han skrev böckerna. En förståelse över att mänskligheten och vår historia är cyklisk och att vi inte borde lämna historiska händelser bakom oss - utan använda oss av dem för att lösa problem vi stöter på i vår nutid. Asimov var på många sätt en väldigt hoppfull författare, han trodde på vetenskap och rationella idéer och människans uppfinningsrikedom.
 
- Tidigare i min egen karriär så adapterade jag många "mörka" typer av berättelser och fick lite av ett rykte av mig att göra just det. Men jag sade uttryckligen till Apple att efter jag blivit en pappa, så ville jag göra något annorlunda med det här projektet... att jag i grunden av det här projektet ändå vill kunna förmedla någon slags form av hopp. Det var visserligen något jag sade innan den här pandemin drog in över oss... för typ tre år sedan, i vad som nästan känns som en helt annan värld nu. Men jag tror nog faktiskt att det har blivit ett ännu viktigare tema nu... och kanske till och med att "Foundation" är ännu mer relevant nu, än när Asimov först skrev böckerna.
 

"Jag ska inte ljuga, det har inte varit lätt."

 
Kejsarklonerna Brother Dawn, Brother Day och Brother Dusk i "Foundation".
 
Jag får väl också passa på att tacka dig, eftersom jag själv nu har läst igenom "Foundation"-böckerna för första gången inför premiären. Men det var inte förrän jag gjorde det som jag verkligen förstod hur fullständigt omöjligt och sinnessjukt svårt det måste ha varit att välja ut vilka delar av böckerna som du ville lyfta ur och använda dig av, samtidigt som du var tvungen att hitta på helt egna lösningar som med den klonade kejsaren. Kan du förklara lite mer kring... hur i hela friden du gick tillväga här?
 
- Hahaha, det är faktiskt otroligt roligt att höra dig ställa just den frågan. För det är nästan ord för ord vad Jared Harris [som spelar Hari Seldon] sade till mig. Han hade inte läst böckerna innan han hoppade ombord, utan läste bara de två första manusen innan han tackade ja och satte därefter igång med en genomläsning av böckerna. När han var klar med böckerna kom han till mig och sade i princip samma sak till mig - och med en uppskattning för hur svårt det måste ha varit. Jag ska inte ljuga, det har inte varit lätt.
 
- Jag jobbade tillsammans med en annan manusförfattare, Josh Friedman, på manusen till de två första avsnitten och vi kände båda en stor respekt och vördnad inför böckerna. Men vi visste att om berättelsen skulle fungera som en tv-serie så behövde den även kunna uppskattas av folk som inte hade läst böckerna innan. Vi fick verkligen försöka att destillera alla teman, idéer och karaktärer från böckerna som vi kände var "grunden" till vad "Foundation" var byggd på. För att sedan stämma av förändringarna vi ville göra tillsammans med Asimov-familjen, lyckligtvis höll de med oss helt och förstod vad vi ville göra.
 
- Samtidigt som vi alla förstod att serien och böckerna alltid kommer att få stå för sig själva. Böckerna skrevs i slutet av 40-talet och kommenterar samhället som det såg ut på den tiden. Drygt 70 år senare så måste det givetvis finnas samhällskommentarer kring hur världen ser ut nu, för att det ska kännas relevant. Vi lever inte i en tid precis efter det andra världskriget längre... utan snarare i en värld efter händelser som elfte september-attackerna och en värld som står på kanten till stora utmaningar och problem med vårt klimat. Det är den typen av saker som vi behöver väva in på olika sätt, genom metaforer, teman och händelser, som kommer att göra att folk kan knyta an och relatera till vår adaption av berättelsen.  
 
 
De två första avsnitten av "Foundation" släpps den 24 september hos Apple TV+. Den första säsongen av "Foundation" kommer att bestå av totalt 10 avsnitt, sedan återstår det bara att se om Goyer får chansen att slutföra sin plan för de resterande sju säsongerna eller inte.
 
 
Är du sugen på att se vad Goyer har hittat på med "Foundation"? Kommentera gärna nedan!
| 23 september 2021 20:00 |