RECENSION

MovieZine

3 oktober 2020 | 12:00

Recension: "Crash Bandicoot: It's About Time" - välbekant och underbart

Tre år efter den mycket uppskattade remaken är Crash Bandicoot äntligen tillbaka med ett helt nytt spel.
År 1996 släpptes det allra första spelet i vad som skulle bli en lång rad av Crash-spel. Ett flertal av dem blev enormt uppskattade av spelfantaster världen över (och några av titlarna borde aldrig ha sett dagens ljus). Förlåt mig för de hårda orden, men ärlighet varar ju trots allt längst, inte sant? Trots detta har den lilla räv...pungråttan blivit en favorit för många, inklusive mig.

År 2017 var det äntligen dags för comback med spelet “Crash Bandicoot: N.Sane Trilogy”. Ett spel som såldes i över 10 miljoner exemplar. Detta bevisade att jag var långt ifrån ensam att sakna och längta efter mer Crash Bandicoot. Nu, tre år senare har det äntligen blivit dags att få återse vår favorit-pungråtta ännu en gång.

Large 7973a7d8146306bb3ccc663887fa593b ene

Frågan som jag sökte ett svar på var ifall detta spel skulle roa en kvinna som skrämmande snabbt närmar sig 30-årsåldern lika mycket som föregångaren, eller om det bara var den nostalgiska känslan som gjorde att jag uppskattade remaken så mycket tre år tidigare.

“Crash Bandicoot: It´s About Time” kickar igång på momangen. Crash och Cocos ärkefiender Neo Cortex och Nefarious hålls fångna på en plats bortom tid och rum. De slickar sina sår efter x antal nederlag och smider samtidigt nya ondskefulla planer kring hur dom ska kunna förgöra sin gemensamma fiende. Efter mycket om och men lyckas de båda skurkarna rymma, men sliter i samma veva upp stora revor i universum.

Large 0762e3f08a78eea8617343ccfa273be6 mask

Portaler mellan olika dimensioner står plötsligt på vid gavel och fullständigt kaos råder. Vem ska lösa detta? En jeansklädd pungråtta såklart. För att kunna fälla sina fiender och samtidigt lyckas återställa universum behöver Crash och hans syster Coco finna fyra stycken masker med unika egenskaper. Dessa masker kan dessutom förse Crash och Coco med diverse superkrafter. Förutom Crash och Coco kommer fler bekanta ansikten att dyka upp under spelets gång.

Jag var som sagt lite orolig innan jag slog mig ner och spelade. Självklart vet jag att vissa förändringar måste göras i en spelserie med tiden, det behövdes även i Crash Bandicoot. Men tänk om förändringarna skulle vara så pass stora att jag inte längre skulle få samma mysiga känsla i kroppen som jag hade fått av tidigare Crash-spel? Det skulle visa sig att jag faktiskt inte hade så mycket att oroa mig över. För utvecklarna (Toys for Bob) har verkligen lyckats skapa någonting som är välbekant, snyggt och helt rätt.

Visst, några små förändringar har gjorts. Ett exempel är att du numera kan välja ifall du vill ta dig igenom spelet på det “klassiska viset”. Med det menar jag att du har ett begränsat antal liv vid start av en bana, och att du kommer behöva börja om från början om dina liv skulle ta slut. Eller så kan du välja nytillskottet som ger dig obegränsat många liv, utmaningen blir då istället att försöka dö så få gånger som möjligt.

För mig personligen finns det bara ett sätt att spela ett klassiskt plattformsspel likt Crash på, och det är givetvis att plåga sig igenom banan om och om och om igen med ett begränsat antal liv tills jag har klarat den, även om jag så ska behöva göra det 6843 gånger. Trots detta gillar jag ändå att spelet ger dig möjligheten att välja. Du kan också switcha mellan de båda spelalternativen när som under spelets gång.

Large 7973a7d8146306bb3ccc663887fa593b run

Mycket är sig likt även när det kommer till spelmekaniken och uppbyggnaden av de olika banorna. Resan genom olika dimensioner ger spelaren möjligheten att utforska många olika platser som i sin tur leder till banor med stor variation. Det ska klättras, hoppas, svingas, sprängas, plockas frukt och så ska ju givetvis en jäkla massa lådor slås sönder. I varje ny dimension finns det ett antal banor som du måste ta dig igenom för att till sist tampas med en uppkäftig boss innan du kan ta dig vidare. Inga konstigheter överhuvudtaget med andra ord. "Crash Bandicoot: It´s About Time" känns väldigt bekant, med det är faktiskt precis så jag vill ha det.

"Crash Bandicoot: It´s About Time"
Genre: Äventyr
Utvecklare: Toys for Bob