Chocken – ”Donkey Kong: Bananza” har haft längre utvecklingstid än ”GTA 6”

Vem kunde tro att det tar längre tid att göra ett ”Donkey Kong”-spel än ”GTA 6”?

Publicerad:

Nya ”Donkey Kong: Bananza” hyllas som ett mästerverk och verkar ge många Switch 2-köpare valuta för pengarna. Det visar sig nu att det är succé som länge varit i görningen – mer exakt så verkar man ha arbetat på ”Bananza” ända sedan 2017. Detta enligt spelets producent Kenta Motokura i en intervju med La Vanguardia via The Gamer. Motokura säger:

– Jag kan inte ge dig exakta detaljer, jag kan säga att vi började utveckla det efter att vi blev klara med ”Super Mario Odyssey”.

”Super Mario Odyssey” släpptes 2017, så om det Motokura säger stämmer så har arbetet på ”Donkey Kong: Bananza” pågått under (i runda slängar) åtta års tid. Sjukt lång tid, något som delvis lär bero på att spelet enligt uppgifter ursprungligen varit avsett för Switch, inte Switch 2. Tiden ”Bananza” spenderat under utveckling verkar faktiskt vara längre än ett annat litet spel som blivit känt för att ha en abnormt lång utvecklingstid – ajjemen, vi pratar såklart om ”GTA 6”.

Enligt en före detta anställd på Rockstar så började utvecklingen av ”GTA 6” på riktigt först 2020, vilket innebär att man ägnat mellan fem och sex år på spelet. Slutsatsen vi kan dra är alltså att ”Donkey Kong: Bananza” spenderat längre tid under utveckling än ”GTA 6”.

Nåja, den som väntar på något gott väntar aldrig för länge, och ”Donkey Kong: Bananza” verkar av alla reaktioner att döma vara något väldigt gott. Huruvida ”GTA 6” får samma respons återstår att se, men pressen är hög.

Läs också: Över 9000 personer får lämna Microsoft – flera spel nedlagda

Läs också: Årets bästa spel? “Donkey Kong Bananza” är gjort av Nintendos superteam