RECENSION

Robin Cocks

29 oktober 2019 | 12:00

Recension: "Call of Duty: Modern Warfare" är en fantastisk käftsmäll

"Call of Duty: Modern Warfare" blandar storslagna strider med småskaliga uppdrag samtidigt som det visar hur vidrigt och hemskt krig är. Det här spelet är en rejäl käftsmäll som man bara vill ha mer av.
Under 2000-talet har krigsspelserien "Call of Duty" utvecklats från att utspela sig under andra världskriget till nutid och sedan till och med vidare till avlägsna framtiden. Årets "Call of Duty: Modern Warfare" tar spelserien tillbaka, men inte hela vägen till andra världskriget, utan till nutid. Personligen förväntade jag mig ingenting av det här spelet, men efter att ha spelat så är jag helt frälst.

7885904e8ebc1239e7ca7ab447cea2b2 cod image 1 900x506

Världen behöver räddas

"Modern Warfare" innehåller en riktigt köttig singleplayer-kampanj som handlar om en terroristorganisation som har stulit en stor last med giftig gas som kan användas till att bygga biovapen. Ledaren för terroristorganisationen kallas "The Wolf" och är en riktigt otrevlig typ. För att kunna stoppa honom och rädda världen så spelar du som flera olika karaktärer som utför uppdrag på flera ställen runtom i världen.

Du kommer främst spela som soldaterna Kyle och Alex och de har i sin tur en kollega med sig under majoriteten av spelets uppdrag. Kyle krigar tillsammans med den sjukt karismatiske och mustaschprydde Captain John Price (som för övrigt är spelets bästa karaktär). Alex håller mest till i det fiktionella landet Urzikstan och strider tillsammans med den stentuffa Farah och hennes bror Hadir för att få invånarna fria från hemskheterna som "The Wolf" orsakar.

7885904e8ebc1239e7ca7ab447cea2b2 price

Fantastisk kampanj

Kampanjen tar cirka sex timmar att klara beroende på vilken svårighetsgrad du väljer. Speltiden kan uppfattas som lite väl kort, men uppdragen är otroligt välregisserade och blandar storskaliga krig med mindre, mer intima strider. När jag har spelat tidigare "Call of Duty"-spel så har jag alltid ledsnat efter några timmar till följd av brist på variation, men i "Modern Warfare" satt jag som på nålar och ville veta vad som skulle hända och ske härnäst.

Variationen av uppdragen är imponerande eftersom du introduceras nya spelelement hela vägen spelet igenom. Ett uppdrag låter dig ta dig an ett fruktansvärt terrorattentat på gatorna i London medan ett annat uppdrag låter dig eskortera en civil kvinna genom en ambassad full av terrorister och guida henne endast genom att se henne genom övervakningskamerorna.

Berättelsen i "Modern Warfare" är intressant och behandlar verkligen den hemska och mörka sidan med krigsföring. Du kommer att få se brutal död och hur det påverkar alla. Det sparas verkligen inte på krutet och om du är känslig så kan "Modern Warfare" vara lite för mycket. Spelutvecklarna varnar även om detta när du ska starta upp spelets kampanj. Det var flera gånger som jag kände hur det knöt sig i magen på mig, men jag kunde ändå inte sluta spela. Det är som att få en käftsmäll och be om det igen och igen.

Rikt multiplayer

Många kanske inte ens kommer röra spelets kampanj, för det är ju trots allt multiplayer-aspekten som är höjdpunkten med "Call of Duty"-spel. Och det är ingen bristvara på det i "Modern Warfare". Här finns klassiska spellägen som lagbaserade strider och alla mot alla, men även nya som exempelvis "realistic" som tar bort det mesta av gränssnittet så att det ska kännas så realistiskt som möjligt. Multiplayerbanorna är lagom stora och roliga att spela på.

En riktigt uppskattad funktion är det faktum att "Modern Warfare" erbjuder crossplay, vilket gör att du kan spela mot andra spelare som inte bara har den plattform som du spelar på. Exempelvis kan du spela på en Xbox men möta andra spelare från PC och PS4. Denna funktion gör att det blir lättare och roligare att spela eftersom alla ens vänner kanske inte sitter på samma plattform som du.

Så om du har spelat "Call of Duty"-spelen för multiplayern så kommer du inte bli besviken av vad "Modern Warfare" har att erbjuda.

Galet snygg presentation

Som du kanske har märkt på bilderna ovan så är "Modern Warfare" ett galet snyggt spel. Animationerna är oväntat bra och många av effekterna såsom eld och rök känns nästintill fotorealistika.

Ljudeffekterna är blytunga och när du drar upp volymen känns det som om du sitter ute på stridsfältet. Det här är ett spel som får dig att ta en extra titt på omgivningen bara för att ta in den fantastiska presentationen.

Spelets minus

Mina minus med spelet är för det ena att "Modern Warfare" egentligen inte gör något nytt i actiongenren. Det man har gjort är att förvalta spelkonceptet och lyckats skapa ett av de bästa "Call of Duty"-spelen. Men utöver det så finns här inget särskilt nytt när det kommer till spelmekanik.

Det andra är att berättelsen kunde ha fokuserat ännu djupare på karaktärerna än vad det nu gör. Även om "Modern Warfare" bjuder på den bästa berättelsen hittils i serien så hade jag velat se ännu mer av baksidorna av krigsföring.

Avslutningsvis så kan jag bara säga att jag hade enormt roligt med "Modern Warfare" och räknar det som ett av årets bästa spel som jag har spelat. Det bjuder på det som spelare vill ha, en grym kampanj, roligt multiplayer och snygg grafik.

"Call of Duty: Modern Warfare"
Genre: Krigsspel, Action
Utvecklare: Infinity Ward