Krönika

Skribent

Jonatan Blomberg

4 september 2017 | 11:30

Bråket mellan Discovery och ComHem/Boxer är mer infekterat än någonsin

Discovery Networks och ComHem/Boxer leker mamma-pappa-barn med oss kunder - genom sin skamliga och offentliga vårdnadstvist.
Både Discovery Networks och ComHem/Boxer påstår att de vill sina kunders bästa - åtminstone en av dem (eller båda) ljuger för oss. Tv-bråket mellan dessa gigantiska företag har utvecklats till en slags hemsk vårdnadstvist - där vi tittare är barnen som hamnar i kläm medan föräldrarna bråkar och osmakligt skyller på varandra.
 
"Kom, bo hos mig - man kan inte lita på mamma/pappa" viskar det ena företaget försiktigt i våra öron. Det andra svarar med att gallskrika att "SÅ ÄR DET INTE ALLS - bo hos mig, tro på MIG" i ett pressmeddelande. Det andra svarar med att avkryptera alla kanalerna för den andra, varpå öppna brev från mamma och pappa publiceras på Facebook. Kanske kan ryggdunkningarna från ens egna vänner/följare få några som ännu inte valt sida att tro på den ena eller den andra; "Kämpa på, klart det är DU som har rätt till barnen".
 
Sanningen är däremot en helt annan. Mamma och pappa passar helt enkelt inte ihop, inte just nu i alla fall. För många saker har sagts för att det ska gå att backa nu. Men båda vet vad de verkligen vill ha, barnens (tittarnas) kärlek och förtroende. Nu säger de båda vad som helst för att få oss att tro dem - men i själva verket går det i rådande läge inte att tro på något som vare sig Discovery Networks eller Comhem/Boxer säger kring förhandlingarna av det nya distributionsavtalet.
 

Enas om något och bygg vidare på det!

 
Det är en löjlig och skamsen position de båda företagen har satt sig i. Alla vi andra vet att det inte är såhär en förhandling bör gå till. Om ni kör fast och förhandlarna i rummet inte tål varandra - börja om med några nya.
 
Enas om något och bygg vidare från det, tillsammans. Ni är båda företag som vill tjäna pengar, hur gör ni det lättast tillsammans? För det här är i alla fall inte svaret. Ni har båda människor som sitter i de här förhandlingarna, människor kan göra fel, missförstå och bli upprörda. Det är så vi fungerar. Svaret är däremot aldrig att beskylla den andre för något ni båda har misslyckats med - att visa hur mycket ni älskar era barn, oss betalande kunder.
 
Här nedan följer två uttalanden från Discovery och ComHem/Boxer som publicerades under gårdagen. Min enda kommentar är att jag inte tror på ett enda ord i nuläget. Skilj er eller skaffa proffesionell hjälp från en tredje part - allt annat är i nuläget dömt att misslyckas.
 

Pressmeddelande från Discovery Networks:

 
Förhandlingarna mellan ComHem/Boxer och Discovery är mer infekterade än någonsin.
- ComHem/Boxers senaste bud är ett dåligt skämt snarare än en seriös förhandling. Och jag är chockad över att Sveriges största TV-distributör blåljuger på Facebook och hävdar att de accepterat vårt senaste bud. Det finns ingen som helst sanning i det påståendet, säger Henriette Zeuchner, VD för Discovery Networks Sweden.
 
- ComHem/Boxer valde idag att återkomma till oss med en bomb i förhandlingarna: I deras helt nya - och bisarra - förslag kräver de att vi ska betala DEM en enorm summa pengar för att ens få komma tillbaka till deras plattform. De antydde även att det var straffet för att vi stått upp emot dem, säger Zeuchner.
 
- I det här sorgliga och beklagliga läget vädjar vi till alla som har möjlighet och som tycker om våra program och våra sportsändningar, att börja söka andra alternativ för att se våra kanaler – vi har långtidsavtal med alla de andra distributörerna i Sverige, bland annat Canal Digital, Telia, Bredbandsbolaget, Sappa, IP Sweden, Hoist och Otrum.
 

Från Comhems/Boxers facebooksida:

 
"Vi har hela tiden arbetat för att föra förhandlingen, mellan Discovery och oss, framåt i snabb takt. Trots det fick vi inte ett nytt förslag från Discovery förrän sent på lördagskvällen, dvs nästan två dygn efter släckning. Vi arbetade under lördagsnatten och svarade Discovery tidigt i morse [läs söndag]. Vi accepterade Discoverys förslag på ersättning för rättigheterna det kommande året, men detta räckte tyvärr inte. Discovery har valt att fortsätta konflikten.
 
Vi beklagar att detta drabbar våra kunder och arbetar för fullt för att hitta en ny lösning."
 


Läs också: Sandlådenivån i tv-bråket mellan Discovery och ComHem/Boxer är oanständig

| 4 september 2017 11:30 |