Spel

Skribent

Andréas Göransson

24 juni 2018 | 09:00

”Black Ops 4” är ett superambitiöst multiplayerspel – vi intervjuar utvecklarna

I höst släpps ”Call of Duty: Black Ops 4” och för första gången kommer serien utan singleplayer-läge. Vi har pratat med Treyarch och Beenox.
I höst, närmare bestämt 12 oktober, släpps "Call of Duty: Black Ops 4". Denna gången kommer spelet utan singleplayer och mer krut har lagts på pc-utgåvan. Vi har intervjuat John Rafacz, kommunikationsansvarig på Treyarch, Jonathan Moses som är Senior Producer på Treyarch och Thomas Wilson – studiochef på Beenox.
 
Abstract abstract art 3d   31141940 2560 1600
Thomas Wilson, Jonathan Moses och John Rafacz.
 
I korta drag, vad är ”Call of Duty: Black Ops 4?”
 
John Rafacz: Det är vårt mest ambitiösa ”Black Ops” någonsin. Vi har lagt full kraft på ett mastigt zombieläge, bättre multiplayer än någonsin – det är helt enkelt en skjutare som går att avnjuta själv online mot andra, eller som ett sammansvetsat lag.
 
 
Det pratas ju en del om ”singelplayerns död”. Ni har ju mer eller mindre tagit det steget. Varför gjorde ni det?
 
Jonathan Moses: Nej det är sant, "Black Ops 4" innehåller inte en kampanj i den traditionella andemeningen som folk är vana. Och det här var inget hastigt beslut utan togs väldigt tidigt i utvecklingen. Vi ville bygga på den sociala aspekten, göra ett häftigt och tävlingsinriktat spel som också skulle vara riktigt roligt att lira. Och där känner vi att vi lyckats.
 
Den här gången har ni investerat mer än någonsin i pc-versionen. Vad exakt skiljer sig ”Black Ops 4” från tidigare iterationer?
 
Thomas Wilson: Det är vi på Beenox som fick äran att göra pc-versionen så att Treyarch kunde fokusera på konsol. Vi har valt att satsa på det som pc-spelare är vana att få levererade – anpassning, framför allt, och då både kontrollmässigt med mus och tangentbord, men även på den grafiska biten. Spelarna kommer kunna mer eller mindre ändra i detalj och njuta av både 4K och HDR. Tilläggas ska ju också att vi jobbat en del med Blizzard som kommer med bra feedback.
 
 
Blizzard sa du, på vilket sätt har ni nyttjat deras expertis?
 
Thomas Wilson: Som sagt, de har bidragit med mycket viktigt feedback, exempelvis spelets UI (användargränssnitt). Under utvecklingens gång har de även kommit med åsikter om gameplayet, hur vapnena reagerar. Och tack vare dem har vi haft tillgång till hårdvara på ett sätt som ett ”Black Ops”-spel aldrig haft innan. Det har underlättat för oss att nå vårt mål; leverera en upplevelse som funkar riktigt bra på flera olika pc-konfigurationer.
 
Varför just pc-fokus denna gång? Det har trots att kommit ett gäng ”Call of Duty”-spel genom åren.
 
Thomas Wilson: Det är i grunden samma spel som på konsol, men med pc-världens flexibilitet. Vi kände denna gången att vi ville ge något extra till pc-communityn, bland annat bra kontroller för mus och tangentbord. Att de mest dedikerade kan anpassa så mycket de vill.
 
 
Sen har vi alltid haft ett bra förhållande till Treyarch och de har velat leverera en fullbordad upplevelse. Expertisen har dock inte funnits där, samma med resurserna. Men vi är bra på pc så det var en "perfekt matchning" så att säga.
 
För att återgå till frågan om singleplayerns vara eller inte vara. Hur har communityn reagerat?
 
Jonathan Moses: Vi har fått bra respons, både på E3 men även under årets Dreamhack Summer. Många gillar upplägget och vi har följt diskussionerna på sociala medier och forum väldigt noga. Vi kommer fortsätta att göra det, putsa och polera, ta emot förslag och överväga dem. Det är rätt väg att gå, tycker vi.
 
Vad ser ni fram emot mest då? Med spelet alltså.
 
Jonathan Moses: Den 12 oktober när det släpps! Sen tar vi nya tag den 13 oktober.
| 24 juni 2018 09:00 |