Serie

Skribent

Jonatan Blomberg

17 december 2018 | 23:45

Facebook Premium - slipp reklamen och titta på HBO?

Facebook Watch lanserades globalt tidigare under året, och nu verkar Facebook spåna på nästa steg i utvecklingen av streamingtjänsten.
Variety har lyckats bekräfta ett tidigare rykte, nämligen att Facebook har varit i kontakt med HBO och Showtime Networks angående att potentiellt erbjuda sina användare att prenumerera på deras streamingplattformar direkt på Facebook. 
 
Tidigare under året lanserades Facebook Watch globalt - du kanske har märkt att det dykt upp en flik specifik för videos och filmklipp - genom vilken de har börjat visa egenproducerade tv-serier. "Sorry For Your Loss", med Elizabeth Olsen i huvudrollen, är exempelvis en av deras mer kritikerrosade nya serier - som dessutom nyligen förlängdes med en andra säsong.
 
Hittills har tanken varit att låta skapare av tv-serier komma direkt till Facebook för att släppa sitt material direkt på Facebook Watch, för att sedan splitta reklamintäkterna 50/50 med Facebook. För bara några veckor sedan sedan köpte Facebook däremot in rättigheterna till samtliga avsnitt av Joss Whedon-serierna "Buffy och vampyrerna", "Angel" och "Firefly" - och gjorde allt tillgängligt gratis för sina användare, i USA.
 
 
När rykten för ungefär en vecka sedan började cirkulera att Facebook kunde vara sugna på att knyta befintliga streamingtjänster till sig, i en premiumtjänst utan reklam, gick det därför inte att helt avfärda dem. Amazon har genom Amazon Prime redan liknande lösningar i USA där du via Prime kan komma åt flera andra streamingtjänster på samma ställe till ett rabatterat pris. 
 
Men enligt Variety ska samtalen med HBO och Showtime Networks fått Facebook att tänka om, för att (i alla fall i nuläget) fortsätta på samma spår som tidigare. Med reklamfinansierat innehåll som finns tillgängligt för alla. 
 
Hade du varit sugen på en Premium-version av Facebook helt utan reklam och med möjlighet att titta på "Game of Thrones" direkt i appen? Kommentera gärna nedan!
| 17 december 2018 23:45 |