Allt fler satsar på A-märkt film

31 Januari 2014 | 11:01

Allt fler satsar på A-märkt film

Ytterligare svenska biografer ställer sig på Bechdels sida.

Initiativet att A-märka film, som kom från bland annat Bio Rio i höstas, har uppmärksammats stort världen över. Nu sprider sig märkningen till fler svenska biografer. Cnema i Norrköping, Bio Roxy i Örebro, Folkets Bio i Växjö och Skene Folkets Hus kommer att guida publiken till filmerna som klarar Bechdel-testet.

Ombord sedan tidigare är Rio i Stockholm, Roy i Göteborg, Spegeln i Malmö och Röda Kvarn i Helsingborg.

- Vi A-märker våra filmer för att visa hur underrepresenterade kvinnor som självständiga individer är på film. A-märkningen sätter fokus på hur samhällets osynliggörande av kvinnor reproduceras på film. Sedan säger inte A-märkt någonting alls om filmens innehåll, det får man diskutera på andra sätt, säger Ulrika Sundbäck, Zita i Stockholm.

A-märkt är en konsumentmärkning för att synliggöra och uppmuntra till fler berättelser och perspektiv i film. För att en film ska bli A-märkt (Approved) behöver den uppfylla följande tre kriterier:

1. Filmen ska innehålla minst två kvinnliga karaktärer med namn

2. De kvinnliga karaktärerna behöver minst en gång i filmen samtala med varandra

3. Minst ett av samtalen ska handla om något annat än män

Bland bioaktuella A-märkta filmer kan du till exempel se "Ilo Ilo", "Dagarnas skum" och "Blå är den varmaste färgen".