krönika

Skribent

Gäst

15 juli 2022 | 19:00

8 förslag på hur Netflix kan vinna tillbaks tittarna

Snälla Netflix, fixa dessa saker!
Den forna streamingjätten går på knäna i kölvattnet av pandemin. Under 2022 har Netflix gått back närmare hundra miljarder dollar, sett hur över en miljon prenumeranter lämnat plattformen och tvingats skära ner på anställda världen runt. Man kan med andra ord konstatera att Netflixs tio år långa tillväxtsvit är bruten.
 
Absolut, en del av anledningarna till raset ligger utanför Netflix kontroll, exempelvis pandemi och krig. Men en hel del är självförvållat. Netflix-plattformen är sist på bollen vad gäller förändring och mycket av feedbacken förbises. Jag tror att Netflix skulle må bra av en förändringsfas. Här kommer därför lite förslag, stora som små, på hur Netflix kan bli bättre.
 

1. Satsa på kvalitet över kvantitet

 
Netflix är kända för sitt enorma utbud. Men jag vet inte om jag tycker att detta är den stora bedrift som Netflix själva vill tro. Netflix-katalogen må vara enorm, men är den bra?
 
Inte alls i min mening. Absolut, det finns en uppsjö av klassiker och en del dolda pärlor, men dessa är nålar i en höstack av irrelevanta spökproduktioner. Detta gör därför att Netflix i särklass är den streamingplattform som jag spenderar mest tid i scrolling-helvetet på – för att det finns så mycket värdelöst.
 
Med det sagt borde Netflix sadla om och satsa mer enligt den gamla skolmodellen – kvalitet före kvantitet. Netflix borde spendera mindre pengar på att producera halvklara manus och på att köpa in titlar som ingen vill se och i stället blicka mot det nya och fräscha. Gör färre men bättre originalproduktioner, sålla ut de filmer som ingen ser och investera i sådant som är populärt. Netflix ska fortfarande utmärka sig genom ett stort utbud, men jag tror definitivt att denna strategi tåls att korrigeras åt ett något kvalitativare håll.
 
 

2. Fler flaggskepp

 
Inget lockar nya prenumeranter som en riktigt fet originalserie. "Game of Thrones" fick mig att köpa HBO, "Stranger Things" fick mig att förnya mitt Netflix och kommande "Rings of Power" kommer få mig att prenumerera på Prime Video. Dessa serier, dessa flaggskepp, utmärker sig genom att bli synonyma med den plattform som producerar dem, och i min mening finns det ingen effektivare marknadsföring. Netflix, Investera därför i skickliga manusförfattare, duktiga regissörer och ambitiösa producenter. Satsa på färre men större originalproduktioner. Jag tror onekligen att Netflix behöver skaka fram en ny guldkalv efter "Stranger Things".
 
 

3. Ordna ett nytt gränssnitt

 
För guds skull, ändra det förfärliga gränssnittet. När jag loggar in på Netflix så överrumplas jag av intryck och på nolltid finner jag mig desorienterad. Algoritmerna lever sitt egna liv och presenterar orimliga alternativ som tävlar om min uppmärksamhet, ljudet fullkomligt exploderar så fort jag håller musen över en titel och fortsätt titta-listan ligger ständigt där och påminner mig om vad jag inte ville se (av en anledning! Sluta påminn mig). När jag loggar in vill jag känna mig välkommen och gärna vägledd, inte som en labbråtta i en algoritmlabyrint. Detta kanske inte är den bärande anledningen till förfallet, men många bäckar små – ordna för guds skull det förfärliga gränssnittet.
 

4. Återinför gratisperioden

 
Alla älskar saker som är gratis. Få gillar att binda upp sig i någonting som de inte testat. Netflix borde mot bakgrund av dessa enkla idéer sluta med sitt nuvarande format där vi inte kan se en sekund utan att först betala. Argumentet mot detta vore väl att Netflix är ett så pass etablerat företag att alla i princip vet vad man kan förvänta sig av företagets tjänster, och att en gratisperiod därför inte är någon lukrativ idé. Men vill man locka tillbaka den stora skara människor som vänt Netflix ryggen i samband med pandemins uttåg så bör man i min mening erbjuda en gratis vecka eller två. Det är en vänlig gest som signalerar goodwill och självförtroende.
 
 

5. Satsa på kläder och prylar

 
Netflix logotypen är ikonisk och faktiskt ganska så snygg. Varför inte trycka upp den på en mugg, en keps eller en t-shirt? Eller ge mig en "Squid Game"-tavla eller möjligheten att köpa en av de snygga 80-talsjackorna som Steve har på sig i "Stranger Things".
 
Summa summarum, Netflix borde låta sig inspireras mer av Disney-modellen och satsa mer på prylar och kläder. Dels finns det pengar i det, dels är det bra marknadsföring, och dels så skulle jag och många andra tycka att det vore rätt häftigt. Netflix borde expandera och försöka nå ut till sitt klientel på fler sätt än via skärmen.
 

6. Förslag: Netflix-kalender

 
Netflix måste bli bättre på att underrätta sina prenumeranter om när nytt material är på väg in, men framför allt, när material är på väg ut. Här föreslår jag en Netflix-kalender. Under kalenderfliken får tittaren all information om kommande titlar och om dem som ska bort. Här kan man även planera fredagsfilmen med sin partner eller rösta på nästa familjefilm genom delade konton. Smart va?
 
 

7. Förslag: Watchlist och betygsättning

 
Jag är en sån där IMDB-fanatiker som betygsätter allt jag ser och är mycket noga med att lägga till förslag från vänner på min watchlist. Netflix skulle kunna hämta lite inspiration från detta och överföra vissa aspekter till den egna hemsidan. Vore det inte trevligt om du kunde sätta upp en watchlist på ditt konto, betygsätta individuella säsonger, göra listor och dela detta med andra Netflix-vänner? Jag tror Netflix står att vinna mycket på att expandera bortom sitta-bänkad-formatet och involvera lite sociala aspekter.
 

8. Förslag: Välj film-knapp

 
Ett ganska okomplicerat förslag. Hjälp mig i Netflix-djungeln genom att införa en välj film-knapp. När jag trycker på denna knapp så slumpas en film fram utifrån några valda kriterier, exempelvis produktionsår, genre och längd. IT-gänget på Netflix kan så säkerligen få detta att bli till verklighet så som de laborerar med algoritmer och andra funktioner.
 
Jacob Wahlqvist
 
 
Vad tycker du om Netflix? Vad borde göras bättre?
| 15 juli 2022 19:00 |