Film

Skribent

MovieZine

3 juli 2018 | 18:00

12 av de bästa filmerna från 2018 (hittills!)

MovieZines recensenter har delat ut höga betyg som aldrig förr. Nu är det dags att summera våra filmupplevelser från det första halvåret 2018!
Första halvåret 2018 har skämt bort oss med ovanligt mycket bra film. Toppbetygen har haglat på MovieZine som aldrig förr, och fortsätter det på samma spår, får vi ett riktigt starkt filmår! Under de senaste sex månaderna har våra skribenter bland annat imponerats av Pixars familjesagor, banbrytande superhjältefilmer, och magiska Oscarsvinnare.
 
Nedan passar vi på att summera några av årets favoritfilmer hittills - utan inbördes ordning och som vanligt går vi efter svensk biopremiär.
 
1. Coco

2018 varit ett riktigt fint filmår hittills, men ska jag välja ut en toppfilm blir det nog ”Coco”. Filmen bjuder på ett fantastiskt, färgsprakande, härligt visuellt skådespel, och den håller helt igenom vad gäller handling, musik, rytm och övrigt. Ska man samla ihop familjen och försöka välja ut en film som passar alla, gammal som ung, är ”Coco” det säkraste kortet! Den är i mitt tycke fantastiskt animerad, och jag har fortfarande, ett halvår senare, de vackra tonerna till ”Remember Me” ringandes i huvudet... (Annika Andersson)
 
 
2. The Florida Project
 
"The Florida Project" är en liten film med en stark kraft inom sig, en sån där historia som kommer från ingenstans och träffar rakt i hjärtat. Regissören Sean Baker skildrar en bekymmersfri sommar ur en sexårig flickas ögon, i ett av Floridas fattigaste områden. Willem Dafoe blev Oscarsnominerad för sin roll som den vänlige fastighetsskötaren, men det är amatörskådespelarna som imponerar mest - särskilt Brooklynn Prince som med värme, humor och attityd briljerar i huvudrollen! (Alexander Dunerfors)
 
 
3. The Shape of Water
 
Guillermo del Toro har alltid lyckats med konststycket att kombinera vackert barnslig sagoatmosfär med brutalt realistiskt och politiskt våld och i den här välförtjänta Oscarsvinnaren gör han det med bravur. En mogen men likväl förtrollande romantisk variant på "Skräcken i Svarta Lagunen" och andra monsterfilmer där starka, relevanta teman kring minoriteter och utanförskap. Att man samlat ihop några av vår tids bästa skådespelare och filmarbetare (foto, musik, scenografi, etc.) gör knappast saken sämre. (Andreas Samuelson)
 
 
4. Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

Att se ”Three Billboards Outside Ebbing Missouri” med bland annat briljanta Frances McDormand i huvudrollen, är som att åka berg-och-dalbana. Det handlar om förlust, sorg och hämnd. Svåra ämnen. Och jag gråter, skrattar och tjoar, ibland allt på en och samma gång. Det finns inget ände av känslor som filmen väcker. Det är hemskt, sorgligt, fasansfullt men ändå roligt mellan varven. En extra allt erfarenhet helt enkelt, som egentligen inte med ord kan beskrivas, utan måste helt enkelt upplevas. Enligt mig årets hittills bästa film alla kategorier! (Jonna Vanhatalo)
 
 
5. The Disaster Artist
 
"The Room" anses vara världens sämsta film (även om andra rullar säkerligen kan konkurrera om den titeln), men i James Francos händer titulerar denna historia som en av årets vassaste, med all rätt. Inte nog med att regin är sylvass, Franco lyckas även att transformera sig själv till denna märkliga och talanglösa filmskapare, Tommy Wiseau, med bravur. Skippa Wiseaus magplask "The Room" och se denna istället, ni kommer inte att ångra er. (Mats Karlsson)
 
 
6. I, Tonya
 
Fartfyllt, humoristiskt och mörkt om arbetartjejen Tonya Harding som med sin atletiska åkning, buffliga stil och sina hemmasydda kläder var en ifrågasatt isprinsessa – redan innan hennes stora konkurrent 1994 fick sina knän sönderslagna med ett järnrör. Stark rollinsats från Margot Robbie som egentligen inte alls passar för huvudrollen, men framförallt från Allison Janney som fullkomligt briljerar som Hardings bittra, hårda och våldsamma mamma – och fick en Oscar för besväret. Hon är ett riktigt as, ändå roas man av hennes no bullshit-repliker. ”I Tonya” låter karaktärernas versioner av vad som hänt korsa varandra och komplicerar berättelsen om en av idrottshistoriens största skandaler. (Jenny Ahonen)
 
 
7. Phantom Thread

Passande nog tog Daniel Day-Lewis sitt farväl som skådespelare i en film som skärskådar det arketypiska Manliga Geniet. Han gjorde det utan att hålla igen. Men ”Phantom Thread”, den första av Paul Thomas Andersons filmer att utspela sig utanför USA, är ingen abonnerad solouppvisning. Lesley Manville och Vicky Krieps fördelade stjärnstoftet jämnt i vad som kan vara det elegantaste (i ordets samtliga bemärkelser) kärleksdrama som någonsin har spelats in på 35 millimeter. Leve Reynolds Woodcock och hans musa! (Jake Bolin)
 
 
8. Black Panther
 
Marvels coolaste superhjälte fick en egen film som var allt man kunde önska (och lite till). En ”Bond”-esque actionfest, kryddad med härlig sci-fi och vackra kulturella inslag; en ultimat biofilm med andra ord. Michael B. Jordans Erik Killmonger sticker ut från en imponerande ensemble, och vi får en av de bästa skurkarna superhjältegenren någonsin producerat. ”Black Panther” är en milstolpe när det kommer till storbudgets-spektakel, med all rätt. (Poya Salari)
 
 
9. Ready Player One

Steven Spielberg slår alla som tyckt att han har tappat mycket på äldre dagar, inklusive undertecknad, på näsan fullständigt med denna helt fantastiska popkulturtårta. Kärleken är total och referenser till att från de mest obskyra tv-spel till Stanley Kubrick-klassiker haglar på absolut bästa vis. Redan från det spektakulära inledande racet förstår man att vi här ser en pånyttfödd Spielberg äntra arenan och han levererar en bioupplevelse utan dess like. Underhållning av högsta popcornklass. (Viktor Jerner)
 
 
10. A Quiet Place

Få hade väl trott att John Krasinski, allas vår snälle Jim från “The Office”, skulle ligga bakom årets mest hårresande och handsvetts-framkallande skräckfilm. Den smygande “A Quiet Place” tar andan ur sin publik genom att kräva fullständig, öronbedövande tystnad i biosalongen. Den som vågar sitta kvar kan vänta sig en överraskande smart dystopisk framtidsvision med ljud-hatande monster, tillika en stilstudie i kalla kårar med noll respekt för den nervsvage men med stor respekt och kärlek till skräck-genren. (Jakob Åsell)
 
 
11. Isle of Dogs

Liksom 2014 kickade Wes Anderson igång filmåret 2018 med bravur. Då var det gräddbakelsen "The Grand Budapest Hotel" som frälste festivalpubliken i Berlin under världspremiären. I år gjorde stop motion-äventyret "Isle of Dogs" likadant – och står så här vid halvlek in i filmåret 2018 sig kvar bland toppen av titlarna. Med sin snillrika detaljrikedom, underfundiga humor och klockrena röstskådespelarensemble har mästaren Anderson skapat en lika äventyrsfull fabel som dagsaktuell samhällskritik. (Patrik Linderholm)
 
 
12. Den blomstertid nu kommer
 
Det finns mycket som gör "Den blomstertid nu kommer" till en väldigt speciell film. Det är filmkollektivet Crazy Pictures debutfilm, vi får följa ett Sverige satt under en mystisk attack - och det är en svensk film som helt slår undan benen för vad som tidigare har ansetts vara möjligt. Många förväntar sig säkert grymma specialeffekter och häftiga tagningar, vilket vi givetvis får, men det är den emotionella käftsmällen som slutligen höjer filmen till något alldeles fantastiskt - och unikt. (Jonatan Blomberg)
 
 
Vilken film från 2018 har varit bäst hittills, enligt dig? Kommentera nedan.
| 3 juli 2018 18:00 |