10 spännande tv-projekt som aldrig blev av

1 Augusti 2016 | 18:00

10 spännande tv-projekt som aldrig blev av

Vi kollar in några potentiella juveler i TV-djungeln som vi dessvärre aldrig fick se.

Mängden tv-serier som författas dagligen i Hollywood är antagligen långt mer än vad vi kan föreställa oss. Fantastiska manus blir till tv-serier; det är däremot inte alltid som guldkornen plockas upp av tv-bolagen. Olyckliga omständigheter gör att serier med en helt magisk skådespelarensemble, filmteam och manus aldrig blir gjorda. Här följer tio tv-serier som gärna hade kunnat få bli verklighet. 

”Black Market Music” (2003)


Enligt Jack Black, seriens producent, kunde ”Black Market Music” liknas vid en korsning av ”High Fidelity” och ”Taxi”. Den förstnämnda mycket för att det skulle handla om tjugoåringar som jobbar i en skivbutik; riktiga musiker var tänkta att spela i serien och man hade HBO bakom sig. Huvudrollerna skulle spelas av Jason Segel och Seth Rogen (som också skrev serien), och i efterhand känns det riktigt trist att den aldrig blev av. 

”Day One” (2010)


NBC höll på att producera ett sci-fi drama som var tänkt att kretsa kring invånarna i ett lägenhetskomplex som av någon anledning överlever en världsomspännande katastrof, som förstör infrastrukturen. Inledningsvis var formatet tänkt att visas som en serie; efter en tid blev det endast en miniserie som i sin tur omarbetades till en TV-film. I slutändan visades aldrig ens en bildruta av ”Day One”, varken på tv eller film. Regissören Alex Graves hade innan ”Day One” regisserat det första avsnittet av ”Fringe”. 

”Delirium” (2014)




Planerna på att göra om Lauren Oliviers romanserie ”Delirium” till en tv-serie kom så pass långt att ett pilotavsnitt spelades in, och trots flera onlinekampanjer och namninsamlingar av fans lades serien ned innan ett enda avsnitt visats. Emma Roberts (”Palo Alto”, ”Scream Queens”) spelade huvudrollen, i en värld där kärlek är förbjuden och ses som en sjukdom. Gissa vad som händer? Spoiler: hon blir kär. Hulu visade pilotavsnittet under en kort period.

”The Dictator” (1988)


Serien ”The Dictator” föll inte på grund av sin egen uselhet eller tillkortakommanden, utan på grund av strejken hos Writer’s Guild of America 1988. Christopher Lloyd (Doc från ”Tillbaka till framtiden”) spelade Paul Joseph Domino, en tidigare president på en polynesisk ö som driver en tvättservice i New York tillsammans med sin familj. Trots att pilotavsnittet fick bra mottagande, och CBS hade trailern på rotation på bästa sändningstid, fick serien aldrig grönt ljus att fortsätta på grund av strejken som bröt ut på våren 1988 hos Writer’s Guild of America. 

”The Corrections” (2012)


Författaren Jonathan Franzen har ännu inte fått någon av sina böcker upplockade till att bli en tv-serie. Det var däremot nära kring 2012, när HBO plockade upp hans bok ”The Corrections”, anlitade Noah Baumbach (”Frances Ha”, ”The Squid and the Whale”) och Franzen själv för att skriva manus och gav roller till Ewan McGregor och Maggie Gyllenhaal. Tyvärr tackade HBO nej när teamet var redo att börja spela in.

Obetitlat Louis C.K./Spike Feresten-projekt (2012)


Samma år som HBO tackade nej till manuset skrivet av Baumbach och Franzen gick CBS ut med att komikern Louis C.K. hade teamat upp med ”Seinfeld”-manusförfattaren Spike Fereseten med målet att göra ett pilotavsnitt av en sitcom. Att Louis C.K. och Keresten, två extremt respekterade yrkesmän i branschen, gick till CBS som är deras totala motsats när det kommer till komisk talang låter vi vara osagt. Disney-stjärnan Ashley Tisdale skulle ha spelat huvudrollen, där hon tillsammans med sina unga och lika utfattiga kompisar försöker klara vardagen i New York City. Tack och lov var manuset inte tillräckligt starkt för att CBS skulle godkänna serien för inspelning. Annars hade vi kanske aldrig fått ”Louie”.

”Heavens to Betsy” (1995)




Artisten Dolly Parton hade huvudrollen i serien, vars koncept senare användes till CBS-filmen ”Räddande ängel” (1996) med Parton även där i huvudroll. Sex avsnitt hann spelas in innan bolaget beslutade att skrota konceptet för tv. Serien, precis som filmen, handlade om Ruby Diamond, en countrystjärna som går ett mörkt öde till mötes och dör. För att komma in i himlen behöver däremot Ruby göra en sista god gärning på jorden.

”The Jake Effect” (2002)




Innan Jason Bateman blev household och en respekterad komediskådespelare i och med ”Arrested Development” spelade han in sju avsnitt av ”The Jake Effect”, som NBC hann lägga ned innan första avsnittet visats. Serien handlade om Jake Galvin (Jason Bateman) som säger upp sig som framgångsrik advokat och i stället blir lärare. Även Nikki Cox och Greg Grunberg fanns med på rollistan, och seriens sju avsnitt har faktiskt sänts på tv-kanalen Bravo i USA, under deras vinjett ”Brilliant But Cancelled”. 

”People in New Jersey” (2013)


Skulle vi dödliga få reda på hur många pilotavsnitt och förslag på serier HBO tackat nej genom tiderna till hade vi förmodligen inte kunnat förlåta dem. En av de serierna är definitivt ”People in New Jersey”; Topher Grace (That ´70s Show) och Sarah Silverman skulle porträtterat ett syskonpar som lever i New Jersey. ”Saturday Night Live”-legenden Lorne Michaels var exekutiv producent, The New Yorker-tecknaren Bruce Eric Kaplan skrev manuset och Paul Feig (Bridesmaids, The Heat, Ghostbusters) var tänkt att regissera. Frågan är vad HBO hittade för fel här, då serien aldrig godkände inspelningsstart. 

”Star Wars: Underworld” (2005)




Det finns mycket att hämta från Star Wars universum, och speciellt i den 19 år långa lucka mellan ”Episod III” och ”Episod IV”. Redan i december kommer den första historien som utspelar sig då: ”Rogue One”. Däremot har det tidigare tisslat och tasslats om en tv-serie mellan den första (”Episod III”, ”IV” och ”V”) och andra (”Episod I”, ”II” och ”III”) trilogin. ”Star Wars: Underworld” har tänkt handla om helt nya karaktärer samtidigt som man fyller i vissa luckor till grundstoryn för den ursprungliga trilogin. George Lucas själv berättade om serien 2005, när Star Wars firade 30-årsjubileum, och att han inte planerade vara en stor del av serien under skapandets gång utan mer sjösätta projektet och sedan kliva åt sidan. Producenten Rick Mccollum har på senare tid förklarat serien som betydligt mörkare än filmerna och mer mogen, och har själv påstått att serien, som ännu inte är helt död enligt Kathleen Kennedy på Lucasfilms, kan bli ”the most awesome part of the whole franchise”. 

Serien blev genom åren otroligt dyr, många avsnitt skrevs färdigt och George Lucas vägrade kompromissa på kvalitén–varje avsnitt beräknade gå på minst 50 miljoner dollar. I dag verkar det som att Kennedy tillsammans med Disney fortfarande anser materialet till ”Star Wars: Underworld” som oerhört spännande.

David Johansson
Gästskribent
Gästskribent