World's Greatest Dad (2009)

Robin Williams är Lance Clayton, lärare och far till eleven Kyle, en tvångsmässig onanist som är hatad av hela privatskolan - lärare som elever. En tragedi förändrar inställningen till far och son Clayton i en Todd Solondz-doftande film.

RECENSION: WORLD'S GREATEST DAD

Omoralisk röra

Jag blev så besviken. Första tjugo minuterna av "World's Greatest Dad" var riktigt underhållande. En pappa, Lance (Robin Williams), försöker slå igenom som författare samtidigt som han brottas med att på egen hand uppfostra sin odåga till son, Kyle (Daryl Sabara).

Det var komiskt och rappt ända tills allting föll när sonen gick och dog i en tragisk olycka som pappan får att se ut som ett självmord. Här vänder filmen på en femöring. Lance skriver sin sons självmordsbrev som råkar publiceras i skoltidningen och Kyle blir en sorts helgonfigur. Resten av filmen går ut på att Lance gör karriär på sin sons död. Han publicerar Kyles fejkade dagbok han själv skrivit och den blir snabbt bästsäljare. Lance drömmar går i uppfyllelse, allt på bekostnad av sin sons död.

Det är så smaklöst. Jag satt och väntade på att Lance skulle komma till insikt i vad han faktiskt höll på med, men det kommer egentligen aldrig. Allt blir bara en sörja av omoraliskt handlande och stereotypa karaktärer. Antar att det ska vara någon typ av ironi men jag tycker inte det går fram. Det värsta var nog ändå den mest ytliga kvinnliga karaktär jag skådat på länge. Hon spelas av Alexie Gilmore och är Lance arbetskollega. Hon ligger med den som är populärast, hon bryr sig bara om sig själv och hur hon ser ut, och hon är allmänt dum i huvudet. Tycker inte det är bilden man ska sträva efter i ett jämställt samhälle.

Jonas Appelberg Skribent