Thirst (2009)

Ditt betyg
Vill ej se
Sett
Ditt betyg
En älskad pastor har vigt sitt liv åt volontärarbete på stadens lokala sjukhus. Något går fel och pastorn blir smittad av ett virus som leder honom till en smärtsam död för att sedan återuppstå som vampyr. Hans nyfunna övernaturliga krafter befriar tidigare undertryckta lustar och snart är hans tillvaro livsfarlig.
Visa hela synopsis
Visa mer info Dölj mer info

RECENSION: THIRST

Med törst på livet
En katolsk präst ändrar bokstavligen livsstil när han genom en blodtransfusion blir vampyr. "Old Boy"-regissören Chan-wook Park uppdaterar vampyrgenren på ett stundtals bisarrt sätt, som hela tiden är sevärt.

Asiatisk skräck kan stundtals vara lite svår för oss i västvärlden att hänga med i. Lokala myter, sägner och allmän folktro om vålnader, små vitkalkade barn eller kvinnor som tittar under stripig lugg kan skapa rysningar i österled, men axelryckningar i västerled. Det är därför intressant när Chan-wook Park flyttar över en typiskt västerländsk genre som vampyrfilmen till sitt Sydkorea. Här blir berättelsen rakare för alla oss som kan vampyrkoderna, samtidigt som han skapar något helt nytt med temat.

Den katolska prästen Sang-hyeon besöker som volontärarbetare ett område utsatt för ett dödligt virus. Även han blir smittad, förklaras död på sjukbädden, men återuppstår från de döda tack vare en blodtransfusion. Tyvärr bestod hans påse med blod av vampyrblod och prästen finner snart att han är på benen, med en ny törst på livet - bokstavligen. Hans törst begränsar sig inte enbart till blod, utan även för det köttsliga och han plågar sig själv för att hålla tillbaka sina nyfunna sexlustar.

Sang-hyeon blir något av en mirakelman, den enda som har överlevt viruset, och folk vallfärdar för handpåläggning och hopp om bot från prästen. Han inser sitt behov av blod, men som djupt troende kan han inte döda för sin egen överlevnad. Finurligt tar han på sig ytterligare volontärarbete på sjukhuset, där han enkelt kan tappa en komatös patient på livselixiret. Tillvaron kompliceras när Sang-hyeon får ny kontakt med en barndomsvän, som praktiskt nog har gift sig med sin adoptiv-syster. Han inleder ett förhållande i smyg med Tae-ju, som den hunsade frun heter. Hon påminner om Eli i "Låt den rätte komma in", späd men kraftfull, samtidigt som hon är gåtfull. Deras relation tar dem gradvis ner för en mörk spiral av död och blodutgjutelse.

Park Chan-Wook gjorde den stilsäkra och stundtals surrealistiska "Old Boy - Hämnaren" för ett antal år sedan. "Thirst" innebär en rakare berättelse, men formspråket är lika säkert och berättelsen vital. Han väjer inte heller för det smått bisarra, som i en scen där två vampyrer suger ut blod ur varandra som i en hungerns 69:a. Han har också god handlag med effekter som portioneras ut på ett fint sätt utan att ta överhanden, det smygs in som vårtor som gradvis försvinner eller vener som bildar konturer under huden. Men framförallt har regissören en komisk ådra som kommer fram i de vardagsproblem som Sang-hyeon upplever som nybliven vampyr. Ja, bara det att han är katolsk präst är förstås en jobbig motsägelse.

Chan-wook Park har tagit en genre och uppdaterat den, precis som i "True Blood", "Twilight" och "New Moon", men på ett helt eget sätt. Här finns ursäkta uttrycket, bra bett, fina idéer och bra spel. Men, det blir aningens för långt, då såg jag ändå den från 145 minuter nedklippta versionen. Det blir inte heller läskigt, läskigt som i uppbyggd spänning. Men det är ändå mycket sevärt.

Henrik Emilson Skribent
Det finns inga användarrecensioner ännu. Skriv den första!
VISA FLER EXTERNA RECENSIONER +
Senaste kommentarer
Popcorn
Fantastik film. Chan-wook Park ger verkligen nytt liv i en urvattnat genre. Vackert foto och bitvis burleska scener med mycket blod och slaskande - i kombination med realistiska sexscener  gör att man har extremt svårt att se något liknande skulle kunna stöpas ur Hollywoodfabriken.  Inte lika bra som Old Boy - men utan tvekan en av de bättre vampyrfilmerna jag sett. Nästan en femma (4/5).
grillchirre
Sista 15-20 minuterna är så förbannats vacker och samtidigt härligt melankolisk.
Scott
En ytterst märklig och småäcklig film med väldigt bra skådespel och obehaglig stämning! Kang-ho Song och Ok-vin Kim har en väldigt bra kemi och de bidrar med både sorg och kärlek! Svag 4/5!
Visa fler (10)

Veckans populära filmer

Visa fler