The Woodsman (2004)

Den dömda pedofilen Walter släpps fri efter tolv år i fängelse. Han återvänder till sin hemstad med förhoppningen att skapa sig ett nytt liv.

RECENSION: THE WOODSMAN

Stark film som skapat debatt

”Woodsman” handlar om Walter, en tidigare dömd och nyligen släppt pedofil som efter flera år i fängelset bedöms kunna hantera sina handlingar. Han har övervakning och får regelbundna besök av polisen som har koll på honom. Minsta avvikelse från en förutbestämd daglig rutin måste förklaras. Walter träffar dessutom en psykolog och för en dagbok om sina tankar. Genom en tidigare kontakt får han jobb på ett sågverk. Som dömd pedofil löper han ständigt risk att råka illa ut och ibland riskera livet om hans förflutna blir känt. Han måste hålla låg profil, vara noga med vem han pratar med och hur mycket han får säga.

Någonstans märker man att Walter är någorlunda medvetet om att hans tidigare handlingar varit fel och att han ångrar det. Det är dock svårt att förändras över en natt. Det är en lång och ibland jobbig och svår process som kräver viss tid. Walter vill försonas med sitt förflutna och sina offer. Varje tillfälle till det är välkommet. Det kan börja smått, som att han går i närheten av barn utan att tänka orena tankar, eller att han hjälper ett barn utan att begära något i retur. För de flesta normala människor är det ju självklara saker men för en dömd tidigare pedofil är det något nytt.

Genom jobbet kommer han också i kontakt med den tuffa och udda Vickie. Hon verkar tuff och bestämd; ingen som man sätter sig på, men kan vara vänlig och mjuk mot rätt sort människor. Det får Walter känna på genom sitt positiva uppförande. Det leder till en fördjupad kontakt mellan dem två. Frågan är hur hon reagerar när hon får veta om Walters förflutna. Och hur lycklig är hon själv? Har inte de flesta några hemligheter som de håller för sig själva?

”Woodsman” är en intressant och stark film. Att göra film om ett ämne som pedofili är inte det lättaste. Den kvinnliga regissören Nicole Kassell har lyckats göra en bra film som verkligen engagerar tittaren. Medvetet eller omedvetet får man en uppfattning om Walter. Man kanske hatar honom och skulle spotta på honom men man får också se andra mer trevliga sidor hos honom. Det han gjort är hemskt men han verkar medveten om sina misstag och vilja komma bort från sitt tidigare liv. Han försöker ställa saker till rätta och det får en att ge honom en andra chans. Kevin Bacon är väldigt skicklig i huvudrollen. Han gör ett utmärkt och övertygande porträtt och visar prov på sin skådespelartalang. Likaså Kyra Sedgwick i rollen som den tuffa Vickie som gör en mycket stark och övertygande roll.

Det här är en mycket intressant och viktig film som handlar om ett svårt ämne. Hemma i USA har filmen skapat debatt sedan dess premiärvisning. Kanske är det pga Kevin Bacons imponerande rolltolkning som tillför karaktären en mänsklig dimension. Klart sevärd.

ONÖDIGT VETANDE Kevin Bacon och Kyra Sedgwick är ett par även i verkligheten.

Per Ganbar Skribent