Hålet 2019

Sci-Fi Skräck Thriller
Spanien
94 MIN
Spanska
Hålet poster

Synopsis

En betongplatta med mat hissas ner, våning för våning, i ett fängelse. Fångarna längst upp får mat. De nedanför är hungriga och desperata.
Ditt betyg
2.8 av 22 användare
Logga in för att se betyg av de du följer

Info

Originaltitel
El hoyo (The Platform)
Digitalpremiär
20 mars 2020
Språk
Spanska
Land
Spanien
Distributör
Netflix
Längd

Recensent

Oscar Söderman

20 mars 2020 | 14:00

En kompakt och hungrig thriller

Den spanska Netflixfilmen ”The Platform” (”Hålet”) är rapp och härligt äcklig, för thrillerentusiasterna där hemma är det perfekt helgsunderhållning.
Tänk dig att du vaknar upp i en ödslig betongcell med enbart en kopia av Don Quijote och en tjock liten obehaglig gubbe som kallar dig för snigeln till sällskap.
 
I mitten av rummet gapar ett stort hål som till synes saknar en botten. Du tittar ner och ser en oändlighet av exakt likadana rum, varenda en av dem fyllda med omaka par precis som ditt. Ibland täcks hålet i rummet igen av en plattform överfylld med mat, i alla fall om du haft turen att vakna på en våning högt uppe. Har du oturen att vakna längre ner i följden av rum, får du be till vad det nu är du tror på att de ovanför dig inte har ätit upp allt och lämnat plattformen med enbart en hög odiskade serveringsfat kvar.
 
I den spanska thrillern ”Hålet” som prisades vid förra årets filmfestival i Toronto finner sig Goreng (Ivan Massagué) i exakt den här situationen. Det är klaustrofobiskt, vidrigt och förvånansvärt skoj.

Det är ett kompakt litet kammarspel det här. Nästintill varenda scen utspelar sig i samma kala och kalla betongbeklädda rum, eller snarare samma kuliss. Vi reser under filmens gång emellan ett flertal olika våningar men varenda en av dem ser likadan ut. Trots detta är det väldigt snyggt gjort, fruktansvärt klaustrofobiskt men samtidigt känns det verkligen som att varje ny våning faktiskt är ett nytt rum. Främst har det att göra med sinnesstämningen som regissören Galder Gaztelu-Urrutia och manusförfattarna David Desola och Pedro Rivero sätter oss i.

Eftersom varje våning presenterar en ny nivå av hungrighet ändras också ångesten konstant. När vår huvudkaraktär tvingas till våningar långt nere i schaktet är det olidligt ångestfyllt då plattformen med mat redan har blivit uppätet.
 
Det är våldsamt, vräkande och som så ofta fallet är i filmer där mat saknas övervägs kannibalism. Desto längre filmen går ökar dock ångesten även vid de högre våningarna då Gorengs insikt till vilka orättvisor det är som utförs ökar. Är det verkligen okej att smocka sig onödigt full med mat här uppe om det innebär att dem där nere inte får något? Det är långt ifrån en subtil tematik men det gör inte direkt någonting heller när det äckligt underhållande som ”Hålet” är.

”Hålet” är en hungrig film som är pigg i utförandet och skarp i både skådespel och dialog. Trots det rätt så dystra och allvarliga ämnet så springer speltiden fram i en hissnande fart och filmen frodas verkligen i att den är lite vidrig. Jag tvivlar på att ”Hålet” kommer bli en modern klassiker, men har man ingenting emot blod, inälvor och folk som tuggar med öppen mun så är det här perfekt helgsunderhållning.
| 20 mars 2020 14:00 |
Skriv din recension
Vad tyckte du?
Användarrecensioner (1)
2
Påminner om en dålig kopia av "Cube". I början gillade jag det psykedeliska och klaustrofobiska temat men tyvärr blev det aldrig någon smart twist på det hela. Fick mer känslan att det var illa dold socialistiskt propaganda, vilket vänstervridna Netflix blivit allt flitigare med att servera sina kunder. Precis som man kan ana faller allt platt på slutet, nedsölat i matrester och blod.
Läs mer
Andra kritiker
Det finns inga andra kritiker ännu