Drama Skräck Thriller
90 MIN
The Perfection poster

En begåvad cellists strävan efter perfektion går överstyr.
2.7 av 39 användare
3
Jag har varit besviken på Netflix senaste filmer och kan väl tycka att 2019 har varit ett ganska dålig år på Netflix filmsida. Serierna håller allt som oftast hög kvalité men filmerna är Netflix akilleshäl. Inför denna film så visste jag endast att Richard Shepard hade regisserat den fantastiska "The Matador" som jag håller väldigt högt, även "The Hunting Party" är bra. Men annars hade jag låga förväntningar på filmen, men innan jag såg den så var jag på nätet och läste omdömen och fick upp en liten pepp, speciellt när man läste att delar av publiken hade blivit illamående av filmen. Jag är ju en gigantisk filmnörd men är minst lika mycket en skräckfilmsnörd så jag var faktisk lite nyfiken på filmen. För ungefär 10 år sedan var Charlotte ett lovande underbarn inom musiken och gick på en anrik musikskola. Men när hennes mamma blir allvarlig sjuk så tvingas hon avbryta sina studier och åka hem för att ta hand om sin mamma. Nu 10 år senare är hon tillbaka och nu är det en ny elev, Elizabeth som är det nya underbarnet och de två finner varandra. De faller handlöst för varandra och Charlotte följer med Elizabeth på hennes lilla turné i Asien. Men Elizabeth insjuknar av en märklig åkomma. En åkomma som gör att hon kräks, mår illa och värst av allt ser småkryp under huden. Det går så långt att hon måste göra ett drastiskt val, som kommer förändra hela hennes framtid som musiker. Här kan vi snacka om en film som startar som en film om en epidemi och slutar som något helt annat. En film som hinner byta skepnad många gånger innan den är slut och till sist vet man inte riktigt vad för film man bevittnar, allt man vet är att den är sjuk och obehaglig. För att vara en Netflix film så är den ovanlig rå och har en del helt sjuka inslag. Richard Shepard har återigen lyckas göra något originellt och det är nog mycket tack vare tre duktiga skådespelare som gör det bra. Steven Weber som spelar den benhårda läraren Anton som bara kräver perfektion av sina elever är en otäck karaktär som Weber lyckas väl med, för även om karaktären är obehaglig så lyckas Weber ge karaktären en viss mänsklighet. Sen Allison Willams och Logan Browning som spelar Charlotte och Elizabeth ger sina karaktärer trovärdighet och man känner verkligen för Elizabeths vånda och smärta. Detta är en film som jag hade velat ge ett högre betyg, vilket jag säker kommer att göra när jag ser den fler gånger, för det är en film med en massa lager och det tar tid att skala av alla lager. För filmen är en kärleksfilm, thriller, skräckfilm och en hämndfilm, den har så många lager så det är en film som behöver minst en omtitt. Som jag nämnde i början av recensionen så är jag en skräckfilmsnörd och tro mig, jag har igenom åren sett en del sjuka filmer och anser mig härdad men "The Perfection" har en del skitsjuka sekvenser som kröp under skinnet på mig och som kändes väldigt oamerikanskt. Filmen känns mer som en europeisk skräckis. Betyget blir 3,5/5 men blir garanterat högre efter en omtitt.