The Greatest Movie Ever Sold 2011

Komedi Dokumentär
USA
90 MIN
Engelska
The Greatest Movie Ever Sold poster

Synopsis

Filmmakaren och mästerprovokatören Morgan Spurlock återvänder med en djuplodande undersökning av produktplacering, marknadsföring och reklam  - genom att göra en film helt finansierad av just detta! Med sin humor och självutlämnande filmstil dissekerar han reklambranschen och säljer sin personliga integritet till den högstbjudande för att kunna finansiera projektet.
Ditt betyg
2.9 av 290 användare
Logga in för att se betyg av de du följer
Logga in så gissar vi ditt betyg

Info

Originaltitel
The Greatest Movie Ever Sold
Biopremiär
9 september 2011
DVD-premiär
18 januari 2012
Språk
Engelska
Land
USA
Distributör
NonStop Entertainment
Ålder
15 år
Längd

Recensent

Andreas Samuelson

5 september 2011 | 18:15

För de som älskar film men hatar reklam

Morgan Spurlock, mannen som föråt sig på McDonald’s-mat i "Supersize Me", är tillbaka med en ny intressant, kommersiellt kritisk dokumentär. Denna gång siktar han sig på reklambranschen till vilka han säljer filmen han gör! Och det är absurt underhållande för både filmintresserade i allmänhet och alla som någonsin stört sig på produktplacering.

Spurlock Oscarsnominerades för sin minnesvärda debut "Supersize Me" där han åt McDonald's mat under en månad och följde upp med den likvärdigt intressanta "Where in the World Is Osama Bin Laden?" där han diskuterade kriget mot terror med araber i mellanöstern. Nu överträffar han nästan sig själv när han gör en film som går ut på han säljer själva filmen till dem den handlar om!

Reklam, varumärken och produktplacering är något alla kan relatera till då det spridit sig från TV och tidningar till filmer och alldagliga ting som restauranger. Spurlock utforskar världen genom att göra en dokumentär som han helt finansierar genom att sälja den till diverse sponsorer. Vi får följa en kamp där han försöker hitta villiga företag (de stora namnen nobbar helt) som nappar för att sedan försöka behålla integritet och samtidigt tvingas göra reklam för företagens produkter.

Liksom hans tidigare filmer finns det mycket humor och glimt i ögat i filmen. Den är långt ifrån så faktasprutande och styltigt överpratig som många oinspirerade dokumentärer kan bli. Här finns ett redan briljant upplägg och Spurlock tar ut svängarna helt när han driver med både branschen och sig själv. Det är stor humor när han försöker sälja reklamförslag till företagspamparna som tar sina produkter (allt ifrån en hälsodryck till ett schampo som används för både människor och hästar!) på största allvar.

Det finns också mycket hjärta i filmen. De små företagen som lite oroligt tvekar att lita på att den beryktade Spurlock tar väl hans om deras älskade varumärken, och skolan som väger dilemmat att sälja ut utbildningen mot att rädda en bristande ekonomi. Det pratas också med kända regissörer om deras erfarenhet av att sälja ut och tvång till att göra det, och det visas skräckexempel på de värsta typer av produktplacering i filmer och TV-serier.

Spurlock har det, trots motgångar i själva filmen, lätt för sig då en intressant film automatiskt serveras genom den suveräna idé den bygger på. Men det gör det inte mindre intelligent och underhållande. Det är en spännande och relevant kombination av fakta och mänskliga insikter om hur den moderna världen fungerar. Att Spurlock är en glad, optimistisk och charmig jävel, till skillnad från andra mer griniga, surmulna kollegor (ja, Michael Moore kan åsyftas), gör inte saken värre.

| 5 september 2011 18:15 |