The Grandmaster (2013)

Wong Kar-Wai bjuder på ett visuellt fyrverkeri när han målar upp Ip Mans liv. Från barndomens introduktion till kampsporten via en dramatisk flykt till Hong Kong under det andra Sino-japanska kriget till den slutgiltiga utmaningen av stormästarens skicklighet.

RECENSION: THE GRANDMASTER

En strid du sent kommer glömma
Berlin 2013 - Årets öppningsfilm på Berlins internationella filmfestival tog hela 9 år att färdigställa. Den anrika perfektionisten Wong Kar Wai finputsar in i det sista, och lade ner så pass lång tid på föregående "In the Mood for Love" att personalen bakom Cannesfestivalen oroade sig för att filmen inte skulle ha möjlighet att delta i tävlan där den planerades ha sin världspremiär år 2000. Hans senaste verk må inte ha ens chans att vinna, då den visas utanför tävlan, men är trots det en bländande ballad att svepas med i.

Året är 1936 i södra Kina. Gong Baosen (Wang Qingxiang) har passerat sina glansdagar och ska pensioneras. Det firas enligt tradition på bordellen Gold Pavillion där Baosen utmanar en yngre man med potential att överta titeln som kung fu-mästare. Ip Man (Tony Leung Chiu Wai) - som i verkliga livet lärde upp Bruce Lee och tränade Wing Chun - godtar prövningen och tar över som filmens mittpunkt.

Krig utbryter i Foshan mellan Kina och Japan och under tiden mördas Gong Baosen av sin lärjunge Man San. Innan han lämnat jorden önskar han dottern, Gong Er (Ziyi Zhang), att hon ska avstå från ett liv i martial arts-världen, leva i frid med en man vid sin sida och inte söka hämnd. Men kan hon motstå frestelsen med faderns kämparglöd i blodet?

"The Grandmaster" berättas som en memoar med ett öga på det förflutna där den fjärde väggen bryts, och hoppar mellan förälskelser och inbördeskrig. Filmen spinner på i två decennier med klingande svärd, smattrande regn och sparkar åt höger och vänster. Ljud-, specialeffekter och en mättad ljussättning samverkar och bildar ett kalejdoskop. Moln av rök och ljudet av ljuvliga stråkar i bakgrunden är tidigare kännetecken som självklart återfinns även i detta alster.

Man skulle kunna tjata på i en evighet om de träffsäkra tekniska färdigheterna som får en att dregla av fascination. Det är ingen tvekan om att materialet hanterats med precision och den stilistiska skönheten är både en förtjänst av regi och manuskript av Wong Kar Wai, såväl som fläckfritt arbete av kameramannen Philippe Le Sourds och William Chang Suk Ping som klippt samtliga av Wongs filmer. Kameran registrerar varenda liten detalj och varje bildruta är ett fotografi eller en målning.

Produkten är en film som på grund av dess hängivna skådespelare troligtvis bjuder på de mest sensationella och vackraste slagsmålsekvenser som någonsin skådats. Den ger en snabbkurs i kampsportskonstens etikett, olika stilar och grepp, samt i den kinesiska nationens historia med konflikter mellan syd och nord.