The Equalizer (2014)

Ditt betyg
Vill ej se
Sett
Ditt betyg
En hemlig agentveteran söker förlåtelse för sina mörka gärningar. Han slutar sitt arbete på en CIA-liknande organisation och sätter ut en annons i tidningen som lyder: "Har du ett problem? Är oddsen emot dig? Ring The Equalizer!"
Visa hela synopsis
Visa mer info Dölj mer info

RECENSION: THE EQUALIZER

Snyggt men ovanligt dumt
Vill man se Denzel Washington föra blodigt krig mot gangsterligor så finns redan ”Man on Fire” och andra filmtitlar att tillgå. Vill man se honom massakrera samma yrkesgrupp på de mest utstuderade vis så är det ”The Equalizer” som gäller. Men då väljer man också automatiskt bort en del element, manus, intelligens, sådant som kan ha bäring på helhetsupplevelsen.
När Antoine Fuqua regisserade “Training Day” blev Akademin så förtjust över att Denzel Washington släppte sargen och valde att spela gangster att de gav honom en Oscarsstatyett för besväret.

Fuqua kunde tack vare framgången fortsätta att arbeta i Hollywood. Han har genom åren tackat för det förtroendet med filmer som ”King Arthur” och nu senast den riktigt förskräckliga ”Olympus Has Fallen”. Denzel Washington har ju på senare år mest gjort samma gubbe i var och varannan film – undantag som lysande ”Flight” går att hitta – och representerar tillsammans med Liam Neeson en subgenre där hyllade skådisar gör snart pensionsmässiga män som försätter sig i situationer där de måste döda kopiösa mängder med människor med hjälp av sin militära bakgrund och för något gott ändamål. 

I ”The Equalizer” verkar Denzel ha föresatt sig att en gång för alla visa hur arketypen för denna karaktär ska se ut. Han gör en timid och hjälpsam man med ett dunkelt förflutet inom underrättelsetjänsten som arbetar på ett byggvaruföretag och tillbringar kvällarna med att läsa ”Den gamle och havet” på en lokal diner. Där inleder denne Robert McCall också en sorts fadersrelation med en ung och strulig prostituerad kvinna (Chloë Moretz), och när hon blir brutalt misshandlad av sin hallick försöker Robert resonera med denne. Efter att ha uttömt alla försök till diplomati slaktar han ett halvt dussin ryska gangsters i en noggrant koreograferad och överstiliserad musikvideosekvens. Här sätts tonen för filmen, ja, hela budskapet. Fuqua låter oss förstå helt utan subtiliteter att det är en mycket dålig idé att jiddra med Robert McCall. 

Det hindrar inte ryssarna från att försöka, så klart, de vill ju ha blodshämnd för förlorad arbetsinkomst. Man låter flyga in Den Hårdaste Ryska Gangstern Någonsin för att råda bot på problemet, en smärtsamt överspelande Marton Csokas som Fuqua gärna visar barbröstad så att hans många tatueringar kan understryka hur farlig han är. Parallellt med att Den Hårdaste Ryska Gangstern Någonsin och hans kumpaner vill ha ihjäl huvudkaraktären löper det sidospår som var originalseriens (”The Equalizer” 1985-1989) bärande idé, där The Equalizer hjälper vanliga människor och ”jämnar ut” ut deras problem med kriminella element. En sorts frilansande vigilante som arbetar tyst, effektivt och anonymt. Den här typen av åtaganden är så klart rätt problemfria om man som Denzel i den här filmen är, vad det verkar, osårbar. För eller senare blir det showdown med Den Hårdaste Ryska Gangstern Någonsin. Någon story i egentlig mening finns inte. 

”The Equalizer” är en snygg och ovanligt dum actionrulle med ett supertunt manus som fullkomligen vältrar sig i bloddrypande övervåld. Filmen förmedlar en rättsfilosofisk princip där skurkarna ska staffas och slaktas på brutalast möjliga sätt om de framhärdar i sina kriminella livsval eller råkar komma i vägen för Robert McCall. 

Visserligen pratar samtliga gangsters i filmen ungefär som Björnbusarna från Ankeborg, men det är tveksamt om vedergällningen står i proportion till brottet ändå. Fuqua låter Denzel borra folk i bakhuvudet och hänga dem i taggtråd, dunka dem till mos med hammare, ja, snart sagt vartenda verktyg som finns kan han omvandla till ett dödligt vapen. Han jobbar ju för tusan i ett byggvaruhus! Men han kan också använda andra tillhyggen! 

I en utdragen sekvens får en gangster en korkskruv uppkörd i halsen så att spetsen syns i den öppna, blodgurglande munnen. Utjämnaren är överdrivet hård mot de hårda.   

”The Equalizer” är ingen ny ”Training Day” varken för Antoine Fuqua eller Denzel Washington, vars närvaro tillsammans med det höga produktionsvärdet är det enda som lyfter den över B-filmsnivån. 
Varför Denzel envisas med att låna ut sin kropp i sådana meningslösa sammanhang går bara att spekulera i, men det är lite sorgligt att den här typen av filmer kommer att bli en stor skådespelares arv åt en hel generation yngre tittare. 

Hursomhelst så gör nog Liam Neeson klokast i att be sina agenter snoka upp ett identiskt manus och börja filma redan imorgon, om han inte vill förbli den näst hårdaste sextioåringen i Hollywood.
Blev filmen en ny Training Day? NEJ!
Om ni vill se min videorecension kan ni klicka på nedan länk: https://www.youtube.com/watch?v=myYQzSd5UIQ Robert McCall jobbar på ett byggvaruhus där han är en omtyckt medarbetare. När han inte är på jobbet så befinner han sig ofta på en lokal restaurang där han bekantat sig med en annan stamkund. När denna stamkund dyker upp en kväll totalt blåslagen beslutar sig Robert för att bryta sitt alldagliga mönster för att gå tillbaks till den han en gång var: The Equalizer!!! Ska ”Training Day” duon lyckas igen…?… … Njaej… Jag såg en annan recension av den här filmen där de totalt sågade itu den här filmen. När de sen visade ett klipp från filmen så började jag ifrågasätta deras betyg. Det fanns bara en sak att göra: gå och se filmen. Det som talade för filmen var för det första att jag upplevde det korta klippet jag sett som spännande med smart dialog. För det andra så är det huvudrollsinnehavaren samt regissören från den väldigt bra filmen ”Training Day” vilket talade för att de verkligen vet hur man gör film. Tyvärr så blev det inte bra alls. För det första så var filmen på tok för lång (2h 5min) och den hade fungerat så mycket bättre om man gjort en hederlig 90min actionfilm av det (typ taken). För det andra så var ”The Equalizer” fylld med onödiga korta klipp som skulle ”förtydliga” allt för oss dumma åskådare (någonting som inte alls behövdes i den här typen av film). Sen så blev allt lite för tramsigt och alldeles för överdrivet och en bidragande faktor här var musiken. När de drog igång synth/elgitarriffet så kändes det som att Optimus Prime skulle komma inklampandes. Men istället gick sprinklersystemet igång och en genomblöt Denzel Washington trädde fram med ett verktyg i handen. Missförstå mig rätt: jag gillar Denzel Washington och Chloe Grace moretz men den här filmen gjorde dem inte rättvisa alls.
VISA FLER EXTERNA RECENSIONER +
Senaste kommentarer
vinterblod
Även om den är lite förutsägbar så gillar jag denna typen av film. Hämndaktioner. En stabil 3/5 från mig!
AvAndy
tråkig och förutsägbar. inget särskilt.
Hedda89
Det märks tidigt att det här inte är en film för den tänkande publiken. Här är ryska kvinnor prostituerade, ryska män är iskalla psykopater, hjälten är odödlig, polisen är korrupt.. Ja, behöver jag fortsätta? Filmen är en hyllning till tråkiga stereotyper och bidrar inte till någonting egentligen. Tråkig, långsam och helt onödig. 1/5,
Visa fler (10)

Veckans populära filmer

Visa fler