Huvudrollsinnehavare

ALTERNATIV SAKNAS

ALTERNATIV SAKNAS

1.5 av 4 användare

RECENSION: TAKE THE 10

Ännu en misslyckad Netflix-komedi
"Take the 10" är Netflix senaste komedi och likt deras andra filmer i samma genre är den poänglös och tråkig. Trots att streaming-jätten lyckats skapa kvalité i övriga produktionsområden, verkar komedi fortfarande vara deras akilleshäl.
Efter att ha slutit en omtalad deal med Adam Sandler, borde man kanske förstått vilken riktning Netflix planerade med sin komedidivision. När de första filmerna med Kevin James ("Kungen av Queens") sedan släppts, borde alla tvivel ha undanröjts. "The Ridiculous 6", "True Memoirs of an International Assasin" och "The Do-over" gick knappt att se klart och följde samma recept som gjort många av Adam Sandlers tidigare produktioner till riktiga magplask.

"Take the 10" verkar vara ett försök till att göra något annorlunda, en sorts blandning mellan den klassiska bromance-filmen och det rappa tempot som ofta förekommer i Guy Ritchie-filmer. Tyvärr blir resultatet en förvirrande film utan varken spänning eller skratt.

"Take the 10" handlar om två kompisar som jobbar tillsammans i en matvaruaffär, utan några riktiga karriärmöjligheter. Chesters största dröm är att lära sig portugisiska och flytta till Brasilien, men hans bästa vän Chris har andra planer. Han lever i nuet och gör allt för att få ligga, i klassisk "college-bro"-anda. Chester och Chris blir motvilligt inblandade i en mängd osannolika händelser, involverande drog-karteller, gangsteruppgörelser och deras skumma butikschef. Alla dessa händelser sammanstrålar under en av hip-hop världens största konserter.

Det största problemet med filmen (och det finns många), är sättet handlingen är konstruerad. För det första finns det inget tydligt mål som för handlingen framåt. Är huvudpersonernas slutmål Brasilien? Eller är hip-hop-konserten det absolut viktigaste? För det andra är det ryckiga hoppandet i tid väldigt förvirrande, då man följer de olika huvudpersonernas individuella händelser under samma dag. Det gör att man aldrig riktigt förstår vad som händer och hur de olika karaktärernas delmål hör ihop. Resultatet blir en film helt utan riktning.

En komedi har något större svängrum när det kommer till handling än andra typer av filmer och "Take the 10" skulle kunnat räddas av bra komiker och roliga skämt. Tyvärr saknar filmen även detta. Huvudpersonerna ger inget kvarvarande intryck och det korta gästspelet av "Saturday Night Live"-veteranen Andy Samberg var inte tillräckligt för att rädda filmen. Kanske värst av alla skådespelarinsatser står filmens regissör och manusförfattare Chester Tam för. Den asiatiske knarklangaren Jay som är besatt av att inte placeras i ras- och könsstereotypiska fack är en karaktär man gärna glömmer snabbt.

"Take the 10" är ännu ett bevis på Netflix misslyckade komedisatsning som i bästa fall kan få företaget att ta filmer på lika stort allvar som TV-serier.