Smala Sussie (2003)

Två unga män springer för livet genom bruksorten. Utanför grillkiosken sätter en kvinna korven i halsen. Hon faller och ur hennes hand ramlar en videokassett och ett kassettband, bevismaterial i en korrupt brottshärva.

RECENSION: SMALA SUSSIE

En upplevelse utan dess like
När jag slog mig ner i biomörkret hade jag med mig en förväntansfull känsla i bagaget men trots mina förväntningar så skulle Smala Sussie komma få mig att tappa kontrollen och häpna av förundran.

Smala Sussie är ett mästerverk i svenskt format. Trots svensktypiska inslag som bred värmländska och svensk miljö får jag intrycket av nåt helt annat. Ulf Malmros som filmen är regisserad av skriver verkligen filmhistoria i stora mått.

Med slutsålda biljetter till premiären på fredag kommer hela svenska folket att få följa med på en resa som tar dig till dom mest bisarra situationer. Men trots detta känner du igen dig och kan skratta åt den mänskliga faktorn. Filmen känns trots sina galna inslag väldigt nära verkligheten och faktumet att flera situationer som uppkommer i filmen är självupplevda av Ulf Malmros gör den ytterligare trovärdig.

Tova Novotny som spelar filmen huvudkaraktär gör en lysande insats. Jag vill påstå att detta är hennes starkaste roll där hon verkligen framhäver sin skicklighet genom hela filmen. Bara det faktum att hon talar fantastisk värmländska filmen igenom är beundransvärt. Filmen bygger på återblickar som sedan vävs ihop på ett skickligt sätt mot slutet. I början tycks allt vara i en enda stor röra men mot slutet inser man att varje liten situation har en viktig betydelse.

Smala Sussie är en fantastisk film med mycket hjärta och framför allt tanke bakom. En film som är värd att hyllas och bör ses av hela svenska folket. Den gav i alla fall mig stort intryck och filmen finns kvar i mig ännu. Mitt entusiastiska betyg kan jag endast motivera med att filmen faller mig helt i smaken och jag kan inte se några tydliga skavanker som gör den sämre. Smala Sussie är en film innehållande galenskap, värme och tanke; en kombination som ingen kan säga nej till. Se den!

Adam Appel Skribent