Robin Hood - Prince of Thieves (1991)

3.1
Han är lika älskad som hatad. I ett England med stora orättvisor visar han vägen för de fattiga, och retar gallfeber på de rika. Robin Hood - tjuven, hjälten och myten.
MovieZine-recension saknas, maila oss så lägger vi till titeln till önskelistan.
magiul
Såna här filmer görs sällan längre. Det är ett storslaget matinéäventyr med mycket hjärta, värme och humor. Jag såg nyligen om filmen för första gången på säkert 10 år, nu på stor duk och nu i en förlängd version med en del nya scener som ytterligare skärper Alan Rickmans porträtt av den arge sherriffen av Nottingham. Rickman gör sin bästa roll och stjäl varje scen. Kevin Costner är också i sitt esse som en spjuver som tar på sig lite för stora skor och detta är legenden om Robin Hood utfört på bästa sätt. Lady Marian har skinn på näsan och skogsfolket i Sherwood är merrier than någonsin utan att någonsin tappa trovärdighet. Det känns som att Peter Jackson sneglat både en och två gånger på denna film för inspiration till sina filmer.

Överlag har Kevin Reynolds valt att spela in i fantastiska miljöer, skogslägret är varje pojkes våta dröm, pölen vid vattenfallet får vem som helst att vilja bada och mötet med Lille John vid vadforsen är som balsam för ögonen. Något annat som också är otroligt bra är det vackra scoret av Michael Kamen. Den fångar perfekt den känsla filmen levererar, utan den hade filmen inte alls varit lika bra. Och sluttemat "Everything I do" av Bryan Adams vävs in i vissa scener under filmens gång på ett bra sätt. Släng på det en lagom engagerande story, kryddat med en del sköna äckelscener, så får man den bästa Robin Hood-filmen någonsin. Jag höjer mitt betyg ett snäpp till full pott, 5/5.
YamivsLight
den är mycket bra, men jäkligt svår att hitta på nätet att köpa.
Anton S