[REC] 2 (2009)

Ditt betyg
Vill ej se
Sett
Ditt betyg
Viruset är tillbaka! [REC] 2, som tar vid där det förra filmen slutade.

Vi befinner oss i Barcelona. Endast ett par minuter har passerat sedan myndigheterna förlorade kontakten med människorna i det smittade hyreshuset. Ingen vet exakt vad som pågår där inne, och utanför är det totalt kaos.För SWAT-teamet verkar uppgiften tämligen enkel; att utrustade med videokameror ta sig in i huset och analysera situationen. Men som vi alla vet, är saker inte alltid vad de verkar...
Visa hela synopsis
Visa mer info Dölj mer info

RECENSION: [REC] 2

Uppföljare med förlåtande drag
Ungefär precis där första "Rec" slutar, är var uppföljaren börjar. Ett inte helt tokigt format som kan ge schysst resultat om man trots begränsning i tidsperiod och (som i det här fallet) plats för skådespelet lyckas variera sig ordentligt. Låta uppföljaren tillföra någonting nytt. Det misslyckats man med här.

Det hjälper förstås föga, bör läggas in som brasklapp, att jag inte var särskilt förtjust i första filmen. Den var emellanåt effektiv men tyngdes ner av ett kameraarbete som i mina ögon blev allt mer irriterande ju längre historien skred framåt. Att man vid vissa tillfällen måste överanstränga sig för att verkligen låta kameran följa med överallt, till den grad att det blir övertydligt, gör mig pinsamt medveten om att allt bara är en film.

Om du gått in i den här recensionen utan att vara bekant med konceptet, ska jag upplysa om att det handlar om ett hus där en smitta släppts lös, någonting som gör människor till aggressiva zombies (mer som något från "28 dagar senare" än valfri Romero-rulle). I det här huset råkar folk hamna, folk med videokameror, instängda och jagade utan en chans att ta sig ut. I första filmen var det ett kamerateam från någon spansk dokusåpa, i andra är det dels en polisiär attackstyrka med små kameror på hjälmarna och dels några ungdomar som är ute på bus. Irritationen från första hänger sig kvar och får sällskap av fler.

Kamerorna är fler den här gången, många fler, och det gör mer ont än gott. Det ger regissören för stor frihet, en frihet som inte är nyttig och som hämmar kreativa lösningar. Samtidigt har karaktärer ett underligt behov av att säga till personerna med kameror att spela in allt, dokumentera allting, som om inte det redan var uppenbart. Som om det inte var därför kamerorna fick följa med in till att börja med. Det är onödig dialog vars enda uppgift är att göra saker alldeles för tydliga för publiken. Som det ständiga verbala påpekandet av tidsuppgifter i TV-serien "24". Lite så.

Eftersom kamerorna är sitter på hjälpar eller är handhållna, ska det naturligtvis skakas en massa. Generellt känns visserligen skakandet mer logiskt den här gången, när det inte längre är en professionell kameran som håller i utrustningen, men icke desto mindre vandrar det snart på mina nerver. Ännu värre blir det när det ska skrikas hela tiden, rytas åt människor som gör dumma saker, det ska hetsas och stressas till den grad att jag vill ryta åt de tvådimensionella karaktärerna att ta ett lugnande piller och kyla ner sig.

Frånvaron av ordentliga ljuskällor är ett annat problem formatet för med sig. Jag förstår poängen men det fungerar inte. Jag vill kunna se.

Nu är allt inte jättedåligt, det finns förlåtande drag. Några underhållande dödsskjutningar, coola barnamoster och jag gillade faktiskt slutet en hel del. Det är inte tillräckligt men det är förlåtande.

Det finns inga användarrecensioner ännu. Skriv den första!
Det finns inga externa recensioner ännu. Lägg till den första!
Senaste kommentarer
Yokai
Jag förstår inte hur man kan klaga på att karaktärerna i filmen skriker? Jag antar att ni skulle göra samma sak om ni var med om det som händer i filmen....
Marcus
Bra! Men inte lika bra som ettan.
N10
Ändrade redan för ett par månader sedan.
3/5
Visa fler (10)

Veckans populära filmer

Visa fler