Pojken i randig pyjamas (2008)

Ditt betyg
Vill ej se
Sett
Ditt betyg
Under andra världskriget tvingas åttaårige Bruno att flytta från vännerna och tryggheten i Berlin till "landet", där hans far är befälhavare över ett koncentrationsläger. Detta håller familjen dock hemligt för Bruno, som på egen hand upptäcker sina nya omgivningar. Här lär han känna Shmuel, en jämngammal judisk pojke som är fånge på lägret och en vänskap uppstår mellan pojkarna.
Visa hela synopsis
Visa mer info Dölj mer info

RECENSION: POJKEN I RANDIG PYJAMAS

Naiv nazism
I ena ringhörnan fina intentioner, Dawid Thewlis och spänning. I andra brist på trovärdighet. När en barnslig Disneylins lägger sig som en hinna över koncentrationslägren blir det mest fel.

Bakom det ”välmenande” döljer sig möjligheter och bråddjup. Det kan handla om regeringen som bara vill skydda landet från terrorism. Eller om föräldrar som fostrar dig till att hata andra raser och nationer till den grad att folkrensning och mord känns naturligt. Det är andra världskriget och koncentrationslägren pumpar på i Deutschland. Den tyska nationen sanktionerar utrotningen medan opponenterna flyr landet. Barnen drillas hårt till att bli flitiga medlemmar i Hitler Jugend.

Saker och händelser från barndomen får en magisk laddning man minns för resten av livet. För den 8-årige tyske Bruno som flyttar från Berlin till landsorten vänskapen med den jämnårige judiske pojken Shmuel av dem. Brunos far är lägerkommendant och en övertygad nazist som tror på den tyska nationens överhöghet. Den äventyrsboksslukande Bruno och hans fyra år äldre syster indoktrineras i det sedvanliga hatet judarna av en pimpinett gamling som slänger ur sig saker i stil med: ”Om du lyckas hitta något gott hos judarna är du den bäste upptäcktsresanden i världen”.

Men Bruno föredrar böckerna och gungan som den märklige mannen från bondgården intill sätter upp. Han som heter Pavel, hasar fram och säger sig vara läkare fast han ju bara skalar potatis i familjens kök. Sedan finns ju alltid pojken på den märkliga avspärrade bondgården som ser ledsen ut och inte får komma ut och leka. Han blir Brunos nya vän – om han är jude verkar han visa att den triste lärargubben har fel.

Nazismens övergrepp sedda genom ögonen på ett oförstört barn – ett barn som av börd tillhör förövarnas sida. På pappret är tanken är god. Det skulle rentav kunnas göra intressant för en vuxen publik. Men då krävs det ett stort mått av sensitivitet i vad regin visar upp. Vad är det den unge protagonisten får se? Vilken karaktärsutveckling äger rum? Vilken är berättelsen röst - balansen mellan mörker och ljus? Gör man en film med barnsligt tilltal kan den ändå räddas från att bli alltför simpel genom att visa saker den unga huvudpersonen inte förstår och göra åtskillnad mellan vårt och hans perspektiv. Det görs inte riktigt i "Pojken med randig pyjamas".

Istället känns det som om man istället gör den unge huvudrollsinnehavaren manierad, förstärker hans naivitet och barnsliga drag samtidigt som man förser honom med en dialog någonstans mellan Anderssonskans Kalle och Dawsons Creek. Värst är de alltigenom tillgjorda scenerna mellan de två småkillarna som delas av det ominösa lägergallret. Pekoralvarningslarmet ljuder. Asa Butterfield spelar över lite i huvudrollen (utanför skräckfilm ska uppspärrade ögon doseras varsamt) men har potential och utstrålning. Hans föräldrar som spelas av utmärkta Dawid Thewlis och oförtjänt okända Vera Farmiga - som vann British Independent Film Award för sin roll här - är filmens största behållning. Särskild en smart orkestrerad middagsscen med flera underliggande spänningar vid bordet ger mersmak. Det perspektivet hade kunnat lyfta filmen.

Men den färggranna barndomsidyllen rullar på ostört bland nazistrekvisitan. I alla fall fram tills slutet där dramaturgin som visserligen är tydlig alltigenom, tar ett resolut skutt från teoriböckerna och dödar filmens övriga innehåll med ett övertydligt nackskott. Slutet går in i en märkbart anakronistisk klinch med filmens resterande barnanpassade ton. Även mord på filmers trovärdighet verkar kunna förklaras med jakten på moraliskt uppbyggande budskap.

Oskar Smulski Skribent
Det finns inga användarrecensioner ännu. Skriv den första!
Det finns inga externa recensioner ännu. Lägg till den första!
Senaste kommentarer
Ghibli
En oerhört bra film.  Jag tycker, till skillnad från Smulski, att A.Butterfield gör ett utomordentligt bra jobb i huvudrollen. Men som sagt, det är en oerhört bra film, att bedöma den som ett historiskt dokument eller en dokumentär är en annan femma den kräver ju åtminstone att man har vissa förkunskaper om de faktiska förhållandena. Men eftersom det är 15 års-gräns ser jag inte riktigt den risken.
5/5
Gomer Pyle
Första halvtimmen var något trevande. När sen pojkarna börjar talas vid blir det mer intressant. Den hade ett överraskande och bra slut också. Jag hade kanske hoppats på lite mer, men sevärt var det absolut. Bättre än mycket annan dynga man får uthärda.
Knaggebagge
Jag tycker om den här. Reagerar inte alls lika mycket på "Disneylinsen" eller den smått vacklande trovärdigheten som Smulski.

Även om det i de två första tredjedelarna av filmen inte händer så mycket växer ändå spänningen genom hela filmen. Mot slutet kändes det riktigt obehagligt och det tog en vändning jag inte riktigt väntade mig. Sätter en stark 3/5.
Visa fler (5)

Veckans populära filmer

Visa fler