Oldboy (2013)

Spike Lee regisserar den amerikanska remaken av Park Chan-wooks moderna klassiker "Old Boy". Josh Brolin spelar huvudrollen som mannen som efter 15 år i fångenskap måste pussla ihop sanningen om varför han tillfångatogs, och utkräva blodig hämnd av de ansvariga.

RECENSION: OLDBOY

Dåligt rolig eller roligt dålig
Tio år har gått sedan filmundret "Old Boy - Hämnden" som tog storslam världen över dök upp på biograferna, och i fajten om rättigheterna till att regissera en remake har turen tillfallit Spike Lee. Mina förväntningar infriades. Det här var just så unket som jag trodde.

Vi känner alla till hur historien går. Om inte: se filmen omedelbart bums! I Spike Lees remake av koreanska Chan-wook Parks stilbildande "Old Boy - Hämnden" spelar Josh Brolin en hejdlöst suput i reklambranschen som jobbar övertid och ofredar kvinnor. Och han bär faktiskt upp denna skitstövelkostym väldigt väl.

Efter en galen natt i Chinatown finner han sig ha blivit inlåst på ett motel utan att veta varför. Dumplings serveras genom en lucka och skägget börjar växa långt som en grottmans. Snart har han varit bortförd i tjugo år. Enda kontakten med omvärlden är genom en TV som serverar nyheter om att hans fru blivit våldtagen och mördad och att han själv är anklagad för brottet. När han väl kommit ut ur fängelset är målet att hämnas på sin fångvakt, "The invisible man", ta reda på sanningen och hitta dottern Mia. Josh Brolins mumbo jumbo-karaktär Joe Duecett hoppar upp ur en Louis Vuitton-kappsäck och ger en "Kate & Leopold"- känsla av att hamna i en oigenkännlig tidsålder där produktplacering för Apple med Iphones, Ipads och Mac-datorer är inbakade i historien.

Spike Lee har tagit på sig den omöjliga uppgiften, att göra remake av ett mästerverk och har använt små markörer för att ge en verklighetsförankring som inte tjänar någon nytta och helt saknar relevans för historien. Under tillfångatagningen seglar politiska bilder förbi med George Bush, 9/11-attentatet och Obama. Det speciella med originalet var dels den otroliga trovärdigheten som existerade i fiktionsrymden på en sådan bisarr berättelse, vilket inte förvaltats i reproduktionen.

En gång i tiden, på 90-talet för att vara mer specifik, gjorde han viktiga filmer som "Do the Right Thing" och "Malcolm X" men regissören har inte åldrats med stil. Spike Lees "Oldboy" är inte i närheten så bra som originalet och ger inget bestående intryck. Den är inte lika estetiskt tilltalande och har en lägre smärttröskel för våldet. Josh Brolin är mindre hämndlysten och Samuel L. Jackson dyker upp som någon slags narrfigur. Elizabeth Olsen gör däremot en imponerande rollprestation som Mary Sebastian, den kristna frälsaren vid Joe Duecetts sida. En annan sak är jag glad över, att jag slapp se Josh Brolin käka levande bläckfisk. Det hade bara blivit för flamsigt, en översättning som jag inte hade köpt.