Mitt liv utan mig (2003)

23-åriga Ann lever ett enkelt liv med man och två barn i en husvagn belägen i sin mors trädgård. Hennes liv tar en dramatisk vändning när hennes läkare informerar henne om att hon har cancer och endast en kort tid kvar att leva.

RECENSION: MITT LIV UTAN MIG

En övertygande och stark prestation

23-åriga Ann bor tillsammans med sina två döttrar och man i en husvagn på mammas bakgård. Hon jobbar som städerska på universitetet, han tar tillfälliga byggjobb.

En dag efter att ha svimmat får Ann åka till sjukhuset. Hon tror hon är gravid. Det visar sig att det är något betydligt värre: cancer. Den har dessutom gått så långt att hon har några få månader kvar att leva. Ann vill njuta av den tid hon har kvar så gott det går. Hon gör en lista med saker hon vill göra. Där ingår bland annat att älska med en främling samt att hitta en ny fru åt sin man. Hon hemlighåller beskedet för alla sina nära och kära.

Filmen är ett välgjort och starkt drama. Huvudrollsinnehavaren Sarah Polley ("Dawn of the Dead") spelar övertygande och gör en stark prestation. Förhoppningsvis får man se henne i ännu fler roller efter den här filmen. Rollen som hennes mamma spelas av sångerskan i Blondie, Deborah Harry. Hennes pappa i filmen spelas av Alfred Molina, också känd som den elake Doc Ock i "Spider-Man 2".

Per Ganbar Skribent