Last Stop Fruitvale Station (2013)

Detta drama återspeglar de händelser som utspelade sig på nyårsdagen 2009, när 22-årige Oscar Grant blev ihjälskjuten av polisen i San Francisco. En händelse som chockade en hel nation.

RECENSION: LAST STOP FRUITVALE STATION

Starkt, hjärtskärande, ärligt
Skildringen av en ung man som hamnat lite snett i livet och som inte alltid gör de rätta valen, men som har ett stort hjärta och vill förändra sig, är ärligt gjord. Med starka prestationer av Michael B. Jordan i huvudrollen och bland annat Octavia Spencer i en biroll är "Fruitvale Station" en viktig samtidsskildring samtidigt som den på ett hjärtskärande vis skildrar en personlig tragedi.

I USA har många hört talas om Oscar Grants fall, men i Sverige är historien inte lika känd. Av någon anledning uppstod inte samma rabalder världen över som när Rodney King blev misshandlad av polisen, och det trots att orättvisan mot Oscar Grant är betydligt grövre. Nu, genom filmen "Fruitvale Station", som vann både Audience Award och Grand Jury Prize på Sundance Film Festival och även belönades på Cannes filmfestival, så kommer det här människoödet att få större spridning.

Vi börjar med att få se en skakig snutt filmad med mobiltelefon - som senare visar sig vara verkliga bilder. Det är natten mot 1 januari 2009 och ett gäng unga färgade män har radats upp av polisen på tågstationen Fruitvale Station utanför San Francisco. Det tjafsas en del och en av männen trycks till slut ner av polisen. Sedan hörs en smäll.

I nästa scen är det nyårsaftons morgon, dagen innan. Oscar och flickvännen Sophina vänslas i sängen, men hon är fortfarande sur över hans otrohet. Deras dotter Tatiana ropar och när Oscar visar upp sin sida av gullig och kärleksfull pappa börjar det som är kärnan i filmen.

För "Fruitvale Station" finns framför allt för att ge Oscar ett ansikte. Det är en film som vill göra honom till mer än en symbol och en siffra i statistiken, och det är ärligt gjort. Säkerligen har en del konstnärliga friheter tagits gentemot vad som verkligen hände, men på inga sätt visas Oscar som guds bästa barn. Samtidigt som han inte framstår som någon ond person heller. Istället verkar han vara en rätt typisk ung man som hamnat lite snett i livet.

Han är slarvig och har svårt att ta ansvar, men har också växt upp i en miljö där utsikterna inte är så mycket bättre för de flesta andra i hans närhet. Han har blivit av med jobbet för att han ständigt kommer för sent. Han har suttit inne för drogförsäljning. Han är bara 22 år men har en 4-årig dotter som han förstås inte kunnat träffa under tiden på kåken. Och han har alldeles för lätt att brusa upp vilket gör att han hamnar i onödigt trubbel. Men han har också ett gott hjärta och verkar älska sin dotter över allt annat, och han vill förändra sig.

"Fruitvale Station" är Ryan Cooglers första långfilm och han har både regisserat och skrivit manus. Bland producenterna finns dock Forest Whitaker vilket säkert är en av förklaringarna till att filmen fått den uppmärksamhet den fått. Octavia Spencer (som vann en birolls-Oscar för "Niceville") har också haft ett finger med i producentspelet och dessutom spelar hon Wanda, Oscars mamma. Det är en stark och delvis hjärtskärande prestation. Men även Michael B. Jordan ("Chronicle", "The Wire"), som inte fått samma erkännande än, gör en storartad insats och får fram alla de nyanser som gör vår huvudkaraktär så komplex - och framför allt mänsklig.

I slutändan handlar det förstås om sociala orättvisor och polisbrutalitet, som i så mycket högre grad drabbar de svarta i USA. Det är ett ämne som tål att upprepas igen och igen, så länge incidenter som denna fortsätter att ske.