MovieZine-recension saknas, maila oss så lägger vi till titeln till önskelistan.
Bra film med enastående skådespeleri.
lindersson
Blir en stark trea på denna.
Det enda som håller den från högre betyg är att den trampar vatten lite stundtals.
David Brent
Den här filmen har jag haft ögonen på länge, ända sedan jag hörde Mästare Duvall varmt prata om den då han fick sin välförtjänta stjärna på Walk of Fame. Och jisses, vilken fantastisk film detta var!

Kan man sin filmhistoria så har man ett hum om vem Jayne Mansfield var och vad titeln anspelar på. Men vad filmen egentligen handlade om är krig. Den utspelar sig i den amerikanska södern år 1969 och Vietnam-kriget pågår för fullt. Vi får inte se några krigsscener men det pågår krig på många andra sätt. Inom personerna själva, mellan fäder och söner och mellan familjer. Vill inte avslöja mer än så av handlingen.

Billy Bob Thornton har skrivit och regisserat denna film och vilket jobb han gjort! Manuset är helt magiskt och det finns bl.a en lång magisk scen där Thornton har en monolog som sammanfattar hela hans karaktär. Men Thornton har inte sparat de bästa replikerna enbart till sig själv, utan han ger hela den fantastiska och magiska ensamblen chansen att lysa under filmens gång. Och som de lyser.... Varje karaktär får djup och blir en människa av kött och blod. Man får en insyn i hur alla tänker och varför de agerar som de gör och vad som påverkat dem, väldigt ovanligt numera.

Skådisarna är som sagt helt fenomenala och utan att vara alltför partisk så kan jag säga att Robert Duvall, denna oantastliga världsmästare i skådespeleriets konst, här gör en helt enorm prestation. Karln är dryga 80 och han fortsätter ändå att sätta ribban för den yngre generationen i hur STORT spel ser ut. Vilken man, vilken kung, vilken Mästare! Ge karln en Oscarsnominering, och låt Daniel Day-Lewis få svettas lite ;) John Hurt som jag håller topp-10 i världen levererar även han, i vissa scener riktigt stort. Robert Patrick och Kevin Bacon och den övriga ensamblen är också fläckfria. För en gångs skull så finns det också väldigt många och väldigt välskrivna kvinnoroller, även det ganska ovanligt numera. Måste varit en ren fröjd att som skådespelare få chansen att medverka i en så otroligt välskriven film.

Ja, sedan så har vi den genialiske upphovsmakaren, Billy Bob Thornton, som spelar nedtonat och ger oss en människa av kött och blod som både sett och varit med om lite för mycket. Fantastisk prestation!

Den här filmen var vacker på alla sätt, ett lysande och smart använt foto. Vacker musik som doftar amerikansk söder. Den har skådisar som överträffar sig själva. Den har en ganska skön och lite absurd humor som får en att skratta utan att det för delen tar fokus från den historia som Thornton vill berätta. Den har även en helt enorm slutscen som kommer stanna kvar länge i mitt minne!

Älskar man karaktärsbaserade filmer om människor av kött och blod så SKA man se denna fantastiska pärla, för Billy Bob Thornton har gjort det igen. Han har gjort 2012-års hittills bästa film. Det finns en scen där Thorntons karaktär säger "I was an Ace". Ja, det är du verkligen!

En svinstark fyra delas med glädje ut!
Visa fler (3)