In the Tall Grass 2019

Drama Skräck Thriller
USA
90 MIN
Engelska
In the Tall Grass poster

Synopsis

När syskonen Becky och Cal hör ropen från en pojke som har gått vilse på ett fält beger de sig in i det höga gräset för att hjälpa honom. Men de blir snabbt snärjda av mörka krafter som för dem på villovägar och skiljer dem åt. Utan kontakt med omvärlden och i fältets hårda grepp upptäcker de snart att det enda som är värre än att gå vilse är att bli hittad.
Ditt betyg
2.0 av 46 användare
Logga in för att se betyg av de du följer

Recensent

Daniel S Ogalde

5 oktober 2019 | 06:00

Ett rörigt kammarspel

En ytlig filmadaption av en av Stephen Kings noveller förlorar inte bara fokus utan också tittaren. Den här är rullen som ni antingen kan somna till, skippa eller det perfekta bakgrundsbruset för en Netflix and Chill-dejt.
Stephen King är onekligen en av vår tids skickligaste författare. En som genom åren gett oss oförglömliga klassiker som "Pestens tid", "The Shining" och "Det". Hårresande skräckhistorier som efter ett antal mer eller mindre misslyckade film- och tv-adaptioner tycktes ha hamnat i Hollywoods frysbox. Inte längre. När den nya "Det"-filmen med Bill Skarsgård stormade in i biografer 2017 blev det ett återupplivande av en genre som vid det här laget borde få ett eget namn, King-genren.

”In the Tall Grass” är en filmadaption av en av Kings otaliga noveller, skriven och regisserad av Vincenzo Natali. En man med mer tv-bragder under bältet än film eller vad sägs om "Westworld", "American Gods" eller "The Strain"? Hans senaste film innan denna är en tv-adaption av Kevin Bacon-klassikern ”Tremors” från 2018. Varför är då denna information relevant? Det är den inte, lika lite som det tycks ha varit relevant för Netflix när de valde att finansiera ännu ett filmprojekt som återigen tycks nagga på deras image som en filmkvalitativ streamingtjänst.

Men det börjar bra. En syster och bror stannar till vid en ödslig kyrka mitt i ett ovanligt högt gräsfält, därav titeln. Hon är gravid och vi förstår snart att de är på väg till San Diego för att adoptera bort barnet efter att fadern avstått sina åtaganden. Kanske är det denna desillusion som får henne att lystra till när hon så hör en pojke ropa på hjälp. Och rösten kommer någonstans från gräset. Men efter att ha tagit steget in i den gröna labyrinten märker de båda att det inte bara är omöjligt att ta sig ut utan att där också finns något ondskefullt.

Premisserna är, tja, väldigt Stephen King. Han är trots allt en ordkonstnär som kommer som allra bäst till sin rätt när han får arbeta inom ramarna för det mystiska, det diffusa, det övernaturliga. Detta gäller främst hans böcker för när det kommer till filmer har vi sett allt från splatterlika till rent humoristiska tolkningar av vad som borde vara ett fjäderlätt spelande med tittarens känslor. Och i en så skräckskadad filmtid som vår är det inte bara skicklighet i att berätta en historia som behövs utan även förståelse för vad som verkligen skrämmer. Tyvärr tycks Vincenzo dribbla bort just detta redan i filmens introscener när vår bror och syster utan någon eftertanke dumdristigt vandrar in i en bokstavlig djungel. Därefter är det svårt att känna någon som helst sympati med karaktärer som verkar så bakom flötet att de tycks vilja påskynda sin egen död.

Och det är något som tycks symptomatiskt för ”In the Tall Grass”. Vi får varken ett djup eller ens en bakgrund till alla dessa vilsna själar som en efter en ger sig tillkänna i gräset. Borta tycks Stephen Kings fantasirikedom och känsla för detaljer och karaktärsdrag. Inte heller tycks man ta vara på den möjlighet till psykologisk skräck som ett upplägg som ett oändligt grön labyrint tycks erbjuda utan det hela tycks snart tappa både sin logik och tittarens intresse. 

I slutändan verkar ”In the Tall Grass” bli något alldeles för diffust för att ens kvalificera som skräck.

Oavsett om det varit regissören och tillika manusförfattarens avsikt så följer han troget i Kings fotspår när han tycks ha svårt att knyta ihop påsen. Det blir ett rörigt kammarspel som bjuder på någon skrämselhicka men mer av allt försöker vara smartare än vad den tycks ha potential för.
| 5 oktober 2019 06:00 |
Skriv din recension
Vad tyckte du?
Användarrecensioner (2)
1
Stephen King måste gå till historien som en av världens mest överskattade skräckförfattare. Samtliga av hans böcker som sen filmatiserats har blivit ökända kalkoner. Undantaget är The Shining, men där får man nog tacka Stanley Kubrick, Jack Nicholson och Shelley Duvall för det lyckade resultatet eftersom King själv ogillade den så mycket att han gjorde sin egen pinsamma version av The Shining. In to the tall grass är precis som det mesta King skrivit, en skräckhistoria för småbarn. Filmens kärna är ett elakt och ondskefullt fält med väääldigt högt gräs. Väl inne i gräset är det *surprise surprise *knepigt att ta sig ut. Lägg till repliker som "Becky...! Cal...? Becky...! Travis....!! Tobin...! BECKY...!!!" så kan nog de flesta begripa vart det barkar. När det sedan dyker upp "gräsvarelser" är det dags att sträcka sig efter skämskudden. Med undantag för The Shining har jag varken läst eller sett något läskigt av Stephen King och den här filmen motsvarade på alla punkter mina obefintliga förväntningar. Betyg: 1/5
Läs mer
2
Söög rätt hårt. Orkade inte ens se hela filmen. Det säger ju allt vilket bra film det är.
Läs mer
Andra kritiker
Det finns inga andra kritiker ännu