Hummingbird (2013)

Efter att ha bevittnat hela sin pluton bli massakrerad i Afghanistan lever veteranen Joey Jones nu på Londons gator, där han försöker glömma sitt förflutna och undvika problem.

RECENSION: HUMMINGBIRD

Ett välgjort litet drama
Historien om en soldat som på flykt undan den militära rättvisan försöker hjälpa en vän men hamnar i dåligt sällskap, känns inledningsvis som en typiskt dålig direkt till video-rulle. Det går dock över rätt snart och "Hummingbird" visar sig vara ett riktigt bra litet drama med några våldsamma inslag.

Och jag trodde nog de våldsamma inslagen skulle vara fler. Jag är väldigt förtjust i Jason Statham, en bra skådespelare med stark närvaro och en rejäl förmåga att snyggt sparka rumpa på film, även om hans rumpsparkarfilmer inte alltid är av de bästa. Ganska ofta saknar kvalitet. Det var också vad jag hade förväntat mig av "Hummingbird", med sitt tema och med sin genväg direkt till DVD.

Joey är soldaten, spelad av Jason, som var med om en jävligt jobbig händelse i Afghanistan och sedermera deserterade. Nu lever han på Londons gator, på flykt undan den militära rättvisan, och tilllsammans med en vän försöker han överleva. När våldsam skit kommer emellan och skapar kaos, kommer han över en annan mans identitet och för möjlighet att ställa sitt liv till rätta. Får en ny möjlighet att hjälpa andra. Men ingenting är någonsin enkelt. Visst, det leder till en viktig relation, men det tar honom också allt längre in i Londons undre värld. Kanske alldeles för långt för att ta sig upp igen.

Relationen är med en nunna, Cristina (polska Agata Buzek, som vunnit sitt hemlands variant av Oscar för ett titoal år sedan men tyvärr inte verkar ha gjort några större avtryck internationellt), en relation som i likhet med resten av filmen växer sig starkare efter en inledning med vacklande trovärdighet. Buzek är riktigt bra, påminner om Talia Shire i "Rocky", och karaktären har en liknande typ av utveckling. Tillåts hitta sig själv, eller åtminstone mer av sig själv.

Och Jason Statham. För all del, jag tänker inte påstå att det är ett manus av högsta klass, men det är välskrivet, och bortsett från de ändå relativt få utspelen av våldsamheter, är det en tillbakahållen Statham vi får. Lugnt yttre med ett inre kaos. En man som vill mer än han kanske klarar av att leverera. Som åtminstone försöker. Det intressant, en givande rolltolkning, och ett sådant där spel som visar att Statham är kapabel till mer än vad han oftast erbjuds.

Och i övrigt? "Hummingbird" sticker väl egentligen inte ut, men har någonting speciellt. Någonting litet extra. En speciellt stämning, ett London med känsla, och en vänskap som utvecklas, som låter leder historien framåt. Det blir ett välgjort litet drama.