Dumpad (2008)

Komedi med Kristen Bell (Veronica Mars), Jonah Hill (På Smällen, Supersugen) och Paul Rudd (På Smällen, Vänner, 40-Year Old Virgin).

RECENSION: DUMPAD

Lyckad Apatow-klon tappar mot slutet
Jason Segel dominerar i en riktigt rolig Judd Apatow-producerad komedi som gör det mesta rätt fram till den utdragna sista tredjedelen av filmen. Klart sevärd för den patenterade blandningen av sexskämt och söt romantik. RECENSION Det börjar nästan kännas som om Judd Apatow skapat en egen komedigenre. Hans blandning av flåsig men smart grabbfilm och klassisk romcom fungerar på något konstigt sätt lika bra i här som i ”På smällen” och ”The 40 Year Old Virgin”. Nu är Apatow bara producent, nykomlingen Nicholas Stoller har regisserat och huvudrollsinnehavaren Jason Segel har skrivit manus. Men det är petitesser i sammanhanget.

Peter (Jason Segel) arbetar med att skriva musik till en CSI-liknande tv-show och är dessutom ihop med huvudrollsinnehavaren av samma show, söta skådespelerskan Sarah Marshall (Kristen Bell). Men när Sarah dumpar honom för den slemmiga engelska rockstjärnan Aldous Snow (Russell Brand) tappar stackars Peter helt fattningen. Desperat försöker han trösta sig med att ragga tjejer men det gör honom bara ännu mer deprimerad.

Till slut inser han att han måste bort ifrån storstaden och reser ensam på semester till Hawaii. Väl där upptäcker han till sin stora fasa att Sarah och Aldous bor på samma hotell men får hjälp i nöden av den vänliga receptionisten Rachel (Mila Kunis). Snart är han indragen i pinsamma incidenter med sitt ex och med semesterortens original men utvecklar även ett visst intresse för Rachel.

Större delen av filmen utspelar sig alltså på den lyxiga semesterorten i Hawaii och vi får följa Peter när han balanserar sin svartsjuka mot Sarah med sina romantiska känslor för Rachel samtidigt som en rad udda karaktärer passerar revy framför kameran. Många av skådespelarna känns igen från andra Apatow-filmer. Jonah Hill från ”Supersugen” spelar en överentusiastisk kypare som avgudar den brittiska rockstjärnarn. Paul Rudd gör en lysande sönderknarkad surfinstruktör som har ett minne som en guldfisk. Och så vidare. Faktum är att det ofta är de mindre rollerna som lyfter filmen även om det finns mindre lyckade inhopp, som det religiösa nygifta paret som för första gången upptäcker sex. Deras sexuella äventyr är kul första gången men skämtet blir snabbt gammalt.

Det skojas överhuvudtaget mycket om sex i den här filmen, från Peters misslyckade one-night-stands till självutnämnde sexguden Aldous Snows skryt. I filmens kanske mest omtalade scen visar sig Jason Segal helnäck framför kameran samtidigt som han bryter ihop. Det är roligt och tragiskt på samma gång.

Jason Segel är riktigt bra i huvudrollen. Peter är en självömkande slacker men alltid sympatisk och med en lysande komisk ådra. Kristin Bell, känd från ”Veronica mars”, gör sin första stora filmroll som en riktig bitch. Under första halvan av filmen är hon förvånansvärt osynlig men Bell tar igen det i slutet då hennes karaktär växer till något mer än det hänsynslösa ex:et. Men det kanske största utropstecknet är Mila Kunis (”That ’70s Show”) hennes Rachel är charmig och rolig på riktigt och filmens bultande hjärta.

”Dumpad” är full av stunder som jag skrattar högt åt. Men den är också lite för seg, framförallt mot slutet. Hade man bara kapat bort en kvart och klippt bort några mindre lyckade biroller så hade fyran suttit som en smäck. Nu blev det inte så, trots det är den ändå en av de roligaste komedierna som gått upp i år.

ONÖDIGT VETANDE Draculamusikalen som är Peters hobbyprojekt i filmen var Jason Segals riktiga hobby innan han slog igenom som skådespelare.