Drive Angry (2011)

Milton är en hårdnackad brottsling som brutit sig ut från Helvetet för att hitta den ondskefulla kulten som brutalt mördade hans dotter och kidnappade deras bebis. Han slår sig ihop med Piper - en sexig och tuff servitris med en '69 Charger, som söker egen försoning.

RECENSION: DRIVE ANGRY

Barnförbjuden underhållning
Av alla konstiga filmval Nicolas Cage gör, måste det här vara ett av de underligare. Har inte han än bättre karriär än denna? Egentligen?

Det innebär inte att "Drive Angry" är en dålig film, tvärtom, men det är knappast en film som känns helt rätt hos en skådespelare med den status Cage vid det här laget åtminstone borde ha förtjänat.

För all del, ställt bredvid flera av hans karriärval de senaste åren ter sig detta mindre underligt, och med hans förtjusning i eldfängde marvelhjälten Ghost Rider i åtanke är det kanske till och med naturligt. När man tänker efter. Helvetet och motorfordon är gemensamma nämnare.

Här gör Cage en man, John Milton, som har rymt från helvetet för att hitta och stoppa en sekt av satanister från att offra hans nyfödda barnbarn till djävulen och framana helvetet på jorden. Sektens ledare, Jonah King, har redan dödat Miltons dotter, vilket bara det är grund nog för ett dåligt humör, och King har inte mycket i väg av nåd att vänta sig.

"Drive Angry" är, kan man lugnt säga, långt ifrån barntillåten, och det är en del av det roliga. Vi har en ganska enkel hämndhistoria som lyfts upp av de övernaturliga elementen, underhållande övervåld och hyfsat mycket sex. Inte för att det någonsin når några oscarsvinnande nivåer men det är däremot, som sagt, väldigt underhållande. Förvånansvärt nog, för mig som gillar Cage, är han det stora hindret, det som hindrar den här filmen från att bli en helt igenom förnöjsam upplevlse. För han passar helt enkelt inte in i rollen. Jag hade hellre sett någon som Lance Henriksen, kanske Bill Paxton, eller varför inte William Fichtner, som i "Drive Angry" redan gör ett lysande jobb som den kalla karaktären kallad Revisorn.

Ett annat av filmens främsta kort är servitrisen som Milton plockar upp på vägen, spelad av Amber Heard ("Zombieland"). En stark kvinnlig karaktär som uppfriskande nog inte behöver förlita sig till sin manlige kompanjon för att rumpor ska bli sparkade. Hon håller sitt eget med den äran.

Med tanke på allt våld och pang-pang, alla kroppsdelar som sprängs och slits av, allt blod som far och flyger, och alla dessa explosioner, är det naturligtvis en avsevärd mängd specialeffekter. Även om dessa är av högst varierande effekt, tycker åtminstone inte jag att det någonsin blir värre än att man står ut med det. Kan förstås bero på att filmen är en b-film som inte strävar efter att vara mycket mer än så, vilket jag också accepterar. Det är underhållning rakt igenom.

"Drive Angry" har smypremiär på VOD (Video-on-demand) 26 augusti.