3.3
Miss Giddens får anställning som barnflicka till en föräldralös flicka. Flickans bror blir relegerad från skolan och kommer hem. Barnens uppförande får Giddens att undra över husets historia.
MovieZine-recension saknas, maila oss så lägger vi till titeln till önskelistan.
David Brent
Härligt, kul att du gillade den! :)
Marcus
Håller helt med dig Brent! Såg den här nyss och den var suveränt spännande och kuslig. Som du nämner så är det en film som är öppen för tolkning, man vet inte riktigt vad man ska tro. Det finns en hel del scener och detaljer som är underliga och svårtolkade.

Hur som helst en snygg, stämningsfull, välspelad och intressant skräckfilm. En film som sakta men säkert bygger upp stämningen.
David Brent
Den här skräck/rysaren blev min kvällsfilm igår. Har haft den på att se-listan länge, men eftersom genren inte är någon favorit för mig så har jag väntat länge med att se den. Allt för länge skulle det visa sig, för denna film var helt fenomenal! Placerar den i det absoluta toppskiktet i genren tillsammans med filmer som Psycho, The Exorcist, Jaws, The Silence of the Lambs och Halloween.

Deborah Kerr spelar en barnflicka som kommer till ett slottsliknande palats för att ta hand om två barn. Två på ytan perfekta barn, men under den perfekta fasaden så döljer sig något... Vad ska jag inte avslöja här, mer än att filmens tvetydighet var helt i min smak. Älskar att man får tolka själv vad man precis sett.

Filmen var helt bländande rent visuellt, det svartvita fotot är perfekt och skänker hela tiden en nerv. Vad är det som döljer sig i periferin? Manuset var riktigt bra för en skräckis, men vad annat var att vänta när det var Truman Capote som hade varit med och skrivit. Regin är perfekt. Nerven och intresset byggs gradvis upp hela tiden och man vill verkligen veta vart det här ska ta vägen. Skådisarna är fenomenala. Deborah Kerr är ju nästan alltid bra, men mest imponerade de båda barnskådisarna. Martin Stephens och Pamela Franklin är helt rätt i rollerna och gör allt man kan kräva av dem och mer. Har sällan sett så bra barnskådespeleri. Hade två mindre talangfulla skådisar gjort deras roller så hade hela filmen rasat. För de är kärnan i filmen och de gör som sagt ett fantastiskt jobb!

Blev mycket glatt överraskad över den här filmen! En kuslig känsla från första till sista ruta som stegvis ökar under filmens gång. Har nästan lust att dela ut en femma, pga att den är ledande inom genren, men jag nöjer mig med en jättestark fyra i nuläget. Kan nog mycket väl bli en femma när den sjunkit in lite mera. Se denna kanonfilm, särskilt om ni gillar genren.