De misstänkta (1995)

Någon har fört fem brottslingar samman. Samma någon tänker förråda dem. Alla får betala. De är alla marionetter åt Keyser Söze. Genom sitt ombud meddelar han att deras liv är i fara om de inte gör det han begär.

RECENSION: DE MISSTäNKTA

Läcker thriller lever på twisten
Bryan Singers stora genombrott är en vrålsnygg, stämningsfull och välspelad thriller med en twist att dö för. Det är så läckert att man nästan – bara nästan – glömmer bort att själva handlingen egentligen inte är mycket mer än en axelryckning.

Det är lätt att förstå att man gav Singer förtroendet att filmatisera både X-Men och Superman (även om det senare försöket gick sådär). Redan här i hans andra film så visar han prov på en egen men likväl snitsig stil som redan i inledningen fångar upp publiken och kittlar spänningsnerverna. Det är läckert och stämningsfullt.

Handlingen är tämligen simpel. Den enda överlevaren (Kevin Spacey) efter en misslyckad kupp mot en båt berättar den invecklade historien om hur han och fyra andra kriminella slår sig samman efter att de misstänkts för samma brott. Så småningom kontaktas de av en mystisk, ökänd mästerbrottsling - Keyser Söze - som de alla stulit ifrån och nu måste utföra nämnd kupp för att bli av med skulderna.

Liksom "Sjätte sinnet" och "Fight Club" bygger "De misstänkta" på en stor twist som avslöjas i slutet och som faktiskt (när man tänker efter) ogiltigförklarar största delen av filmen. Det är smart och välskrivet men i efterhand kanske inte så originellt eller listigt som det gav sken av när filmen släpptes. Som så många thrillers från sin era så är "De misstänkta" fortfarande sevärd men känns långt ifrån lika häftig och hipp vid en omtitt.

Det är Singers stil och den fantastiska ensemblen som lyfter filmen. Förutom Spaceys Oscarbelönade insats så finns här suveräna, idag ofta underanvända aktörer som Gabriel Byrne, Kevin Pollak, Chazz Palminteri, Dan Hedaya och den bortgångne Pete Posthlethwaite. Benicio del Toro, innan stjärnstatusen, stjäl varenda scen han är med i. Den enda som känns aningen malplacerad är Stephen Baldwin (den mindre begåvade av bröderna) - han är inte urusel men på en klart lägre nivå än sina motspelare.

Det är en spännande film som puttrar på bra och vars dystra stämning vägs upp av svart humor och rapp dialog. Tyvärr så drar man undan mattan för filmen i och med den kluriga twisten på slutet. Vad filmen - och dess antagonists stora plan - hela tiden gått ut på är inte lika eggande som man trott från början. Ett bevis på att vissa filmer bör ses en gång och sedan bli ihågkomna som en av sin tids största kultrullar.