Cold Comes the Night (2014)

En kämpande Motell-ägare och hennes dotter tas som gisslan av en halvblind kriminell yrkesman för att hjälpa honom att se...

RECENSION: COLD COMES THE NIGHT

Lindrar inte "Breaking Bad"-abstinensen
Stockholms filmfestival 2013 – Å ena sidan en lågmäld men effektiv thriller och å andra sidan en kalkonthriller med dåligt manus. Tack och lov för Alice Eve som mycket oväntat spelar skjortan av Bryan Cranston.

"Breaking Bad" är slut och jag suktar efter mer. Jag lyssnar på seriens avslutande låt (nej, jag ska inte spoila vilken) om och om igen. Jag tänker på Walter, Jesse och alla de andra och hoppas att de mår bra, var de än är. Även om det känns tråkigt att aldrig mer få se ett nytt avsnitt av serien är jag så glad att den slutade på topp till skillnad från många andra serier.

Bryan Cranston, i huvudrollen som Walter White/Heisenberg, har gått från en halvkänd birollsskådis till en riktigt stor och älskad skådespelare efter sin medverkan i den minst sagt lyckade serien. Han har förvaltat sin "nya" karriär väl och har synts i kvalitetsfilmer som "Argo" och "Drive" och är med i flera filmer som har premiär 2014. En av dessa är "Cold Comes the Night" där Cranston spelar en halvblind brottsling som tar hotellägaren Chloe (Alice Eve) och hennes unga dotter som gisslan för att använda dem som sina ögon. Tillsammans med sin gisslan iscensätter han en desperat kupp för att få tillbaka sina pengar från en korrumperad polis.

Vid första anblick är det lätt att tro att Vince Galligan och teamet bakom "Breaking Bad" ångrat sig och, trots allt, gjort en sjätte säsong av serien. "Cold Comes the Night" skulle nämligen kunna passera som en episod i serien (nåja), Cranston spelar även här en hänsynslös karaktär i en nattsvart historia men med skillnaden att han anammat en polsk accent. Thrillern börjar lågmält och känns i filmens inledning mycket effektiv. Miljöerna vid motellet och omgivningarna däromkring skapar en kuslig stämning. Några twistar och smarta filmningar, då publiken får uppleva saker genom ögonen på huvudpersonerna, gör den något spännande.

Men det går inte att komma ifrån att vissa scener i filmens sista del känns parodiska och att Bryan Cranston och Logan Marshall-Green har ganska illa skrivna karaktärer. I några scener känns det som att regissören vill att Cranstons karaktär Topo ska uppfattas som Tom Cruises Vincent i "Collateral" men han är långtifrån så skrämmande. Jag tror att filmen kommer att bli utskälld av många men jag tycker att den räddas av Alice Eve. Hon är dubbelt aktuell på årets filmfestival (den andra filmen är "Some Velvet Morning"). För mig har hon länge varit ett sött ansikte vars kropp zoomas in i halvbra filmer men hon är fullt trovärdig som en sliten hotellägare som gör vad som helst för sin och dotterns överlevnad. Nu är jag extremt sugen på att följa hennes nästa steg i karriären.

Nej, det är långtifrån "Breaking Bad"-kvalité på "Cold Comes the Night" vilket jag självklart inte hade förväntat mig men jag hade hoppats att Bryan Cranston hade valt en annan roll än en mycket blek Heisenberg-kopia. Min abstinens kokar nu över och jag drar på låten ännu en gång och planerar en resa till Acapulco för att gå i karaktärernas fotspår.