Carrie (2013)

Ditt betyg
Vill ej se
Sett
Ditt betyg
Remake av filmen från 1976: Den blyga Carrie White blir konstant mobbad och förödmjukad av sina klasskamrater och sin mamma Margaret, en religiös fanatiker med vanföreställningar. När hennes plågoandar en natt går för långt visar sig Carries övernaturliga krafter, och hon slår tillbaka med full kraft.
Visa hela synopsis
Visa mer info Dölj mer info

RECENSION: CARRIE

Inte helt lyckad remake
Det är ju svårt att motivera en remake till en sådan stark klassiker som "Carrie". Och inte oväntat kommer man inte ens i närheten av Brian De Palmas original, trots inblandade talanger.

Gör man en remake av en så pass klassisk rysare som "Carrie" så har man en förkärlek till utmaningar, minst sagt. Brian De Palmas läckra, Hitchcock-influerade stil passade filmatiseringen av Stephen Kings historia som handen i handsken. Regissören Kimberly Peirce, som hanterat mer mänskliga berättelser väl i "Boys Don't Cry" och "Stop-Loss", är dessvärre ingen Brian De Palma.

Det är ändå en film med potential då man lyckats anlita både en begåvad regissör och två intressanta, stabila huvudrollsinnehavare. Men det räcker inte. Ska man göra en ny version av en film som den tveklöst kommer att jämföras med måste man injicera nytt blod, leverera färska idéer och inte minst skruva upp nivån av terror.

Till dess försvar så har man utnyttjat dagens skrämmande vågor av mobbning, trakasserier och näthat som de flesta tonåringar kan relatera till. Typiskt nog så filmar den rakt igenom osympatiska Chris (Portia Doubleday, från "Youth in Revolt") tampongkriget mot stackars Carrie (Chloë Grace Moretz) och lägger upp det på Youtube.

Fokuset är dock bångstyrigt och faller omotiverat lika ofta på Carries klasskamrater, från Chris fanatiska hämndplaner när hon blir avstängd från skolbalen till den snällare Sue (Gabriella Wilde) som offrar den stora drömmen om att faktiskt gå på balen genom att skicka sin hygglige pojkvän som Carries date. Hela balhistorien känns som något den amerikanska publiken troligen kan relatera till mer. Försöket att göra Sue till någon slags hjältinna faller rätt platt då Wilde (ständigt i små och/eller tajta kläder) både ser ut och agerar som någon från "Beverly Hills 90210".

Största problemet är dock troligen Moretz, som bevisat sig själv som kompetent skådespelerska men känns här malplacerad. Även utan jämförelse med originalets perfekt valda Sissy Spacek så passar Moretz illa för rollen som skolans hackkyckling inte bara utseendemässigt utan även med sitt storögda, uttrycksfulla spel. Att manuset försöker skildra karaktären som en frihetstörstande revolutionär fungerar inte heller särskilt bra.

Filmen lider främst av jämförelsen med ett vattentätt original men är samtidigt en av de mer uthärdiga nyinspelningarna och inte minst en rysare som står hyfsat på egna ben. Även om Peirce inte riktigt hanterar kombinationen av tonårsdrama och övernaturlig skräck så får kammar hon hem en del poänger kring kampen att växa upp i isolerat utanförskap. Det finns en gnutta adrenalin i finalen och de obehagliga scenerna med Julianne Moore som Carries religiösa knäppskalle till morsa är höjdpunkter.

Men det är aldrig så skrämmande eller gripande som historien egentligen tillåter den att vara. Carries uppstegade hämnd blir mer häftig än otäck och de hänsynslösa trakasserierna brister i trovärdighet när mobbarna målas upp som omänskliga monster (inklusive en bisarrt själlös lärare). Och när man slänger in ett 80-talsdoftande klädbytesmontage så dödar man atmosfären lika effektivt som med ett knivhugg.

Det finns inga användarrecensioner ännu. Skriv den första!
VISA FLER EXTERNA RECENSIONER +
Senaste kommentarer
Kalis
Jag är nog också en av dem som gillar originalet bättre..
jchuuu
Nu är man väl knappast först på bollen om att se den här filmen, men jag känner mig nästan först med att tycka att den är bra (det ska dock sägas att jag inte har sett originalet). Jag kan, tyvärr, inte längre räknas som ungdom, vilket gör att filmen enligt övriga tyckare inte borde riktats till mig. Jag vet inte om det beror på att jag alltid har haft ett gott öga till både Julianne Moore och Chloe Grace Moretz, men jag tycker att båda sköter sig utmärkt. Moores karaktär är riktigt vidrig och bjuder på några scener som gör att det kryper under skinnet. Jag kan hålla med om att Chloe är alldeles för snygg för att spela mobboffer. I övrigt gör hon det bra. Även om det på vissa ställen känns som att storyn går för fort fram så är inte det något jag lägger fokus på när man ser en sådan här film. Jag tycker dock att Sue passar riktigt illa i sin roll. Jag kan inte komma ihåg en enda replik från henne, fastän det var 10 minuter sedan som jag såg klart filmen. Nej, usch och fy, hon vann ingen sympati hos mig. Jag kan inte heller ta idrottslärarinnan på allvar, då jag endast tänker på hennes rollkaraktär i serien Mad Love.
Slutspurten tyckte jag var riktigt bra, även om Chloe kunde lugnat ner sig lite med sina "crazy eyes" när hon går bärsärkagång. Jag har även en fjantig romantisk ådra, som fick sin uppmärksamhet i takt med att Tommy och Carrie skötte hela balgrejen på ett snyggt sätt.

Överlag en bra film. Jag ska dock se originalet innan jag sätter ett slutgiltigt betyg.
Dimman
Nä denna remaken tillförde inget nytt! Manuset följer rätt mkt av Brian De Palmas original och lägger in smådetaljer från Stephen Kings novell utan att någonstans hitta sitt egna flow! Det är som om den hastar fram delar i berättelsen utan att riktigt hitta sitt fokus! 

Moretz är malplacerad i rollen som Carrie. Hon försöker spela blyg, lågstatus mobbad, men jag vet inte om det bara är att hon helt enkelt ser för bra ut för rollen för att bli trovärdig mobboffer eller om hon helt enkelt spelar över. Tror mer på det förstnämnda! Jag gillar Julianne Moore men hon lyckas inte bräcka Piper Lauries insats i De Palmas version.  Hon som spelar Sue känns som tagen ur en high school katalog över snyggaste tjejerna och hade faktiskt passat bättre som huvudmobbaren! Och hon som spelar huvudmobbaren spelar över och lyckas aldrig fånga mig! 

Filmen lyckas helt okej i de utsatta mobbsituationerna och jag gillar att man moderniserar så att den känns mer nutid, men den känns mer som ett tonårsdrama än en skräckfilm.  Där De Palma lekte med ljud och bild på ett fantastiskt sätt för att skapa obehagliga stämningar så glömmer denna remake att det faktiskt är en skräckis också och när de väl kommer på det mot slutet så blir det bara för mkt! 

Efter att ha sett denna remaken så känns De Palmas version som ett mästerverk i jämförelse. Originalet är i mitt tycke lika bra som "Lida" och de delar andraplatsen över Stephen Kings bäst filmatiserade berättelser efter mästerverket "The Shining". Denna remaken hamnar dessvärre nere på den grumliga diket! Helt usel är den dock inte! Fram till mitten på filmen satt jag rätt engagerad och det var halvvägs jag började sakna skräcksekvenser! Under tiden började jag se mer och mer av dess brister så en svag tvåa kan den få!  :)

2/5
Visa fler (47)

Relaterade filmer