Annie (2014)

Ditt betyg
Vill ej se
Sett
Ditt betyg
Annie är en föräldralös flicka som bor hos en elak styvmor tillsammans med andra barn i samma situation. Hennes liv förändras dock när hon möter den ensamme, stenrike borgmästarkandidaten, Benjamin Stacks.
Visa hela synopsis
Visa mer info Dölj mer info

RECENSION: ANNIE

Bubblig och lättsam nyversion
Sågningarna på hemmaplan är överdrivna. Så länge man är med på att det här är en tufft moderniserad version och inte en trogen kopia av musikalen, så går det att se nya "Annie" som ett glatt och bubblande stycke film. Framför allt är det Quvenzhané Wallis energi och hennes kemi med Jamie Foxx som lyfter produktionen.
I USA har kritikerna – och även till viss del publiken – inte varit nådiga mot denna nyversion av klassiska musikalen "Annie". Anledningarna är flera, men framför allt stör sig folk på de friheter man har tagit sig och utsvävningarna som gjorts från grundmaterialet. Det komiska med det är att många har filmen från 1982 – som var mycket mer trogen Broadwayoriginalet – som sin referens, men de glömmer att reflektera över att även den versionen blev hårt kritiserad på sin tid. 

Faktum är att trots att Broadwayuppsättningen vann en massa Tony Awards och att många anser att John Hustons 1982-film är en klassiker, så finns några av de största problemen i själva grundberättelsen: Det är bara att välja om man ska störa sig mest på att en miljonär vill ”hyra” ett barnhemsbarn över julen som en god gärning, eller att Annie är så käck och optimistisk att det är svårt att känna att hennes öde som föräldralös ens är tragiskt. 

Nya filmen "Annie" har absolut en del problem, men att klaga över att den är otrogen sin förlaga är att göra det för lätt för sig. Jag tycker snarare att ändringarna som gjorts ofta är något positivt. Att göra en ny remake av det, redan på 80-talet, daterade materialet hade inte bara varit totalt onödigt, utan provocerande. 

Som många vet så utspelar sig musikalen under 30-talets depressions-era. Annie bor på barnhem, men hamnar hos krösusrika Daddy Warbucks, som först är kylig, men så småningom vill adoptera henne. Annie hoppas dock att hennes riktiga föräldrar ska komma tillbaka och hämta henne. 

Först och främst ska sägas att nya "Annie" inte är en vanlig filmatisering av musikalen utan en total modernisering. Handlingen utspelar sig i nutid, och Annies röda krull har bytts ut mot Harlem-tjejens svarta dito, spelad av Quvenzhané Wallis som Oscarsnominerades för "Beasts of the Southern Wild". 

Istället för barnhem bor hon i ett fosterhem och istället för ”gamla pengar”-Warbucks har vi nyrika mobilmogulen och borgmästarkandidaten Will Stacks (Jamie Foxx). Stacks stöter ihop med Annie när han räddar henne från att bli påkörd. Media får nys om händelsen och det är av den anledningen som han bjuder in Annie att bo med honom – för att ge skjuts åt sitt kampanjande. Annie å sin sida ställer gärna upp på det bara för att få bo i lyx ett litet tag. 

Resten av filmen följer handlingen ungefär, men är späckad med nutida detaljer som twitteruppdateringar, spoof på ”Twilight”-serien och besök på socialkontoret. Flera – men inte alla – musikalnummer har återanvänts, men ofta i ny nedtonad tappning, och en del karaktärer har ändrats eller uppdaterats.  

Behållningen av "Annie" ligger framför allt i kemin mellan Wallis och Foxx. Den förra visar att det inte bara var flax med ett fantastiskt manus i "Beasts of the Southern Wild" som gjorde att hon glänste. Hennes energi är smittsam och varje scen hon är med i sprudlar och bubblar. Foxx karikatyrartade start som bacillfobiska politikerkandidaten som måste skaka hand med kreti och pleti, tar så småningom form och han känns allt mer bekväm i rollen, och även i sångnumren. Framför allt får de två den växande ömheten mellan Annie och Stacks att kännas trovärdig, något som jag tycker totalt ignorerades i 1982-versionen.  

Andra rollbesättningar är mindre lyckade. Miss Hannigan är förvisso en karaktär som överspelats framgångsrikt i andras händer, men Cameron Diaz får inte till det. Hon besitter helt enkelt inte den komik som behövs, till skillnad från 1982:s Carol Burnett. Den nytillkomna socialtanten är också alltför karikatyrartad, medan Rose Byrnes Grace är en av de mer sympatiska karaktärerna, men som tyvärr totalt saknar rytm och ”moves”. 

Kritikernas invändningar mot musikalnumren är delvis befogad. Att vissa originalsånger, som inte passar in i den moderna miljön, skippats är helt okej, men inte att man slarvar bort självaste ”Tomorrow”. De nya låtarna som tillkommit saknar dessutom stuns. Jag hade förväntat mig mer av producenterna Jay-Z och Will Smith. ”Hard Knock Life” är dock en vinnare – konstigt vore det väl om Jay-Z misslyckats med den.  

Trots att man kan hacka sönder filmen med att såga detaljer hit och dit, så tycker jag att 2014 års "Annie" lyckas med det den vill – att vara en underhållande och upplyftande familjefilm, speciellt riktad till unga tjejer. Bara man är okej med att det här inte är en trogen kopia av originalmusikalen så tycker jag att den här filmatiseringen har lika många fördelar och nackdelar som andra försök. 
Senaste kommentarer
thea.cheerleader.123
jag älskar musikalska eller vad det heter men musikalska filmer <3
thea.cheerleader.123 Svar på thea.cheerleader.123 för
jag älsksar dig annie i love you annie <3

Relaterade filmer