Intervju

Skribent

Jonatan Blomberg

27 juni 2022 | 16:00

"Westworld"-skaparen försöker inte finta bort oss med flit

MovieZine snackar med "Westworld"-skaparen Lisa Joy om den nya säsongen, det verkliga AI-hotet och varför hon inte läser vad folk tycker om serien.
I vanlig ordning har sci-fi-fans världen över vässat sina pennor och tagit fram både anteckningsblock och redditforum som stöd, eftersom det äntligen är dags för den fjärde säsongen av "Westworld". Tv-serien vars första säsong fortfarande hyllas som ett mästerverk efter hur den gång på gång lurade och överträffade tittarnas förväntningar på var säsongen skulle sluta.
 
Personligen tycker jag inte att "Westworld" ens kommit i närheten av den första säsongens storhet som helhet, men serien har ändå en särskild plats i mitt tv-hjärta. Det är nämligen en av få serier som verkligen samlar sina återstående fans på ett härligt sätt, där det i regel inte är ett tråkigt hat som svämmar över och riktas mot någon av seriens skådespelare eller skapare. Det förkommer säkert hat på sina håll också, men diskussionerna handlar istället om hur vi tittare försöker att "lösa" säsongens mysterium tillsammans - som om vi alla satt och tittade på en sci-fi-pusseldeckare från Agatha Christie.
 
Efter att ha fått förhandstitta på den första halvan av den fjärde säsongen, så tycker jag själv att den här säsongen bjuder på precis den typen av vändningar vi nu har kommit att älska. Och dessutom på ett sätt som känns en aning lättare att hänga med i, även när det blir mer komplicerat (vilket det givetvis blir lite då och då). Och precis som Ed Harris redan avslöjat för oss, så får lyckligtvis hans karaktär avsevärt mer att göra under den fjärde säsongen.
 
Inför den fjärde säsongen fick jag även chansen att snacka med Lisa Joy, en av seriens två skapare. Det visar sig att hon inte läser vad vi tittare skriver och diskuterar medan vi försöker lösa mysteriet - och att vändningarna aldrig kommer först... utan alltid växer fram naturligt för henne när hon skriver. Här nedan kan du läsa hela vårt snack med henne om allt från vad som verkligen skrämmer henne med vår teknologiska utveckling, till varför hon verkligen inte klarar av att läsa vad vi tittare skriver.
 
Lisa Joy har skapat "Westworld" tillsammans med maken Jonathan Nolan. 
 
Om vi börjar enkelt. Vad handlar den här nya säsongen av "Westworld" om? 
 
- Den här säsongen börjar 7 år efter händelserna i den tredje säsongen av "Westworld". Vi upptäcker den värld som Dolores offrade sig för. Människorna är inte längre kontrollerade av det här enorma AI-systemet, utan har i alla fall på ytan återgått till det normala. Men frågan är, även om det stora AI-systemet har pensionerats... finns det fortfarande hosts/värdar kvar i världen? Och kommer dem i så fall kunna finna ett sätt att passa in i människornas värld och leva sida vid sida, eller kommer det ännu en gång att urarta i någon form av våldsam konfrontation mellan människa och maskin?
 

"Den här säsongen så handlar det om en slags parasit."

 
Ed Harris i den fjärde säsongen av "Westworld".
 
Något säger mig att du har funderat en hel del på det här redan. Oroar du dig själv för AI och att "maskinerna ska ta över världen" i verkligheten?
 
- När jag själv tänker på AI, så är det inte människoliknande AI-robotar som oroar mig mest... att man ska ta över världen eller något sånt. Eller att dem skulle utveckla känslor. Jag tror inte att vi skulle överleva länge nog för att det skulle bli ett "krig" om det faktiskt hände. Utan jag tror att vi har en större potential att förgöra oss själva genom att hackas av mycket mindre sofistikerade algoritmer än så. Sociala medier, exempelvis, vilket visserligen inte är ett självmedvetande AI men det är något som styrs av väldigt enkla algoritmer som får otroligt stor effekt på oss människor. Och jag tror inte att vi har utvecklats snabbt nog för att kunna hantera hur det faktiskt påverkar oss. 
 
- Den här säsongen så handlar det om en slags parasit. Nu är vår egen värld på sätt och vis, efter covid och pandemin, inställd på hur ett fysiskt virus kan slå mot oss. Men vi har även gått igenom en tid av isolering och separation från andra människor på ett sätt som ställt oss inför ett slags intellektuellt och känslomässigt virus på samma gång... vilket delvis hänger ihop med sociala medier och nedtystningen av olika typer av nyheter och information. På ett sätt som jag tror har förändrat vår kultur och hur vi rent psykologiskt tar oss an världen nu... speciellt våra barn. Den typen av "AI" är nog det jag är mest rädd för.
 

"Jag håller inte koll på hur folk faktiskt tar emot serien"

 
Aaron Paul och Thandiwe Newton i den fjärde säsongen av "Westworld".
 
Det här är ju en serie som är känd för att få tittarna att försöka "lösa mysteriet", brukar du hänga med i hur diskussionerna ser ut under säsongerna?
 
- Evan [Rachel Wood, som spelar Dolores] spelar ju en författare den här säsongen och har fått veta lite mer om hur blyg jag egentligen är som författare själv. Det är svårt nog för mig att skriva något till att börja med, så om jag börjar känna att jag gör folk besvikna så blir jag själv så otroligt ledsen att jag verkligen inte kan läsa det... för jag skulle nog inte kunna jobba vidare då. Jag antar att jag hade kunnat läsa mer om vad folk skriver, men det jag skriver och hittar på är ofta så personligt förankrade nu... så allt jag kan göra är väl egentligen att skriva det jag kan och hoppas det leder till ett riktigt bra samarbete med resten av mitt team. Men jag håller inte koll på hur folk faktiskt tar emot serien, vilket för mig är det enda sättet jag kan fortsätta göra det här.
 

Det har aldrig varit ett mål att lyckas finta bort tittarna med vändningarna

 
Jeffrey Wright och Luke Hemsworth i den fjärde säsongen av "Westworld".
 
Efter att ha pratat med några av skådespelarna så vet jag att det inte är helt lätt alltid att hålla koll på saker som olika tidslinjer eller andra grejer ni hittat på under säsongernas gång. Så jag blev lite nyfiken på hur det går till när du sitter och skriver. Skriver du ut varje del av handlingen i kronologisk ordning eller kommer allt ut direkt på det sätt som vi tittare får se det i slutändan?
 
- Jag vet att serien har en hel del vändningar i berättelsen, men det har helt ärligt aldrig varit något mål för mig. Det har aldrig kommit ur att jag ska se hur många jag kan "finta bort" med en vändning i berättelsen, utan det är helt enkelt något som kommit naturligt ur den idé som drog igång allt. Det började helt enkelt med att jag försökte föreställa mig hur det hade kunnat vara att vara en "värd" i en park och att man tror fullständigt på den "verklighet" som omger en. Och hur det hade varit att om och om igen få sitt minne återställt, för att sedan plötsligt börja kunna komma åt hårddisken där minnet lagrats och få glimtar av sina tidigare liv.
 
- Vilket snabbt fick mig att slås av att det mest naturliga vore att man skulle gå vilsen i tiden, om minnet konstant återställts till mer eller mindre samma loop så skulle alla versioner flyta ihop och påminna om varandra.
 
- För henne att först inse att hon blivit lurad att tro på den här "verkligheten" och egentligen blivit utnyttjad... plus att eftersom hon är en maskin så när hon väl tagit kontrollen så har hon möjlighet att minnas alla sina liv ned till minsta lilla detalj. Till skillnad från oss människor vars minnen av olika händelser blir sämre och sämre med tiden. Så ofta börjar det bara med en idé, som sedan får utveckla sig naturligt till sin spets och där råkar det ofta finnas utrymme för olika typer av vändningar i berättelsen. 
 
 
Det första avsnittet av den fjärde säsongen av "Westworld" finns nu tillgänglig hos HBO Max. Den nya säsongen kommer att bestå av totalt åtta nya avsnitt, där nya avsnitt kommer att släppas varje måndag.
 

ANNONS: Skaffa HBO Max och streama "Westworld" för bara 89 kr/mån

 
Kommer du att följa den fjärde säsongen av "Westworld"? Brukar du hänga med i vändningarna? Kommentera gärna nedan!
| 27 juni 2022 16:00 |