Tommy Wirkola: "Hollywood ville tona ner våldet"

1 Juli 2013 | 11:01

Tommy Wirkola: "Hollywood ville tona ner våldet"

"Hansel & Gretel: Witch Hunters"-regissören berättar hur han fick med jobba med det märkliga systemet i Hollywood.

Han är den galne norrmannen som gått från Tarantino-hyllning på nollbudget till en av vårens mer påkostade amerikanska filmspektakel. Inför Blu-raypremiären av "Hansel & Gretel: Witch Hunters" fångade vi Tommy Wirkola på telefon, för att höra mer om hans inspirationskällor, kompromisserna i Hollywood och Hans och Gretas fortsatta äventyr på vita duken.

Dina två första filmer, "Kill Buljo" och "Död snö", var väldigt otypiska för Skandinavien.

- Tja, "Kill Buljo" gjordes på en riktigt låg budget. Jag spelade in den med mina vänner och ett team på sammanlagt tio personer, där vi spelade alla roller själva. Men på något sätt kom den upp på bio, och blev en överraskande succé i Norge. Det görs inte så mycket film för unga människor, så det behövdes. Därför funkade den så bra. Men jag ska inte påstå att den blev kritikernas favorit.

- "Död snö" var lite annorlunda, vi använde pengarna från den första filmen och fick också finansiärer ombord. Den var lite mer proffsig. I Norge har vi mycket historia med Andra världskriget, så jag ville använda det men jag har också alltid velat göra en zombiefilm. Det kändes naturligt att kombinera de två. Den blev lite bättre mottagen av kritikerna, och gick också hem hos publiken. Vi visade den på festivalen i Sundance och därefter såg många Hollywood-producenter den. Agenter hörde av sig och jag fick många möten i Hollywood. Så "Död snö" öppnade dörren till Hollywood för mig.

Hur var din erfarenhet av din första amerikanska film, "Hansel & Gretel"?

- Det var bra, jag fick chansen att göra filmen som jag hade velat spela in i många år. Jag kom med idén och manuset. Men det var tufft att regissera film där. Jag är inte van vid Hollywood-producenter och studios, det är många som har åsikter och vill berätta hur man ska jobba. Det var nytt för mig. Jag är stolt över filmen, men man kan inte dölja att den är mildare än det var tänkt. Manuset var galet, mer som "Död snö" faktiskt: mer våld, mer humor, mer av allt. Den blev snarare en traditionell actionfilm, men fortfarande barnförbjuden och med mycket gore. Det är väl så man gör film där borta. Man måste jobba med systemet.

Vilka idéer var det du fick stryka?

- Det hände steg för steg. Jag gav dem manuset, fick tillbaka kommentarer på vad som skulle justeras eller tonas ner, sen börjar man filma och får nya kommentarer och måste plocka bort saker... Mycket tonades ner i klipprummet, det handlade om detaljer för att göra en mer renodlad actionfilm. Men det fanns en scen i häxans hus där en baby skulle hänga ner från taket och snart bli uppäten. Såna grejer gillade de inte riktigt. Sedan testvisar man filmer till döds i USA, och publiken får tycka till.

Det är väl mycket annorlunda från att göra film i Norge.

- Ja, verkligen. I Norge sitter jag, producenten och klipparen och stämmer av lite medan vi redigerar filmen, sen är den klar att släppas.

Det har pratats om en uppföljare till "Hansel & Gretel", hur är du involverad?

- Än är inget klart eller påskrivet, men vi har pratat mycket om den. Jag hoppas att den blir av, och att jag får skriva och regissera den. Jag och mina producenter - Will Ferrell och Adam McKay - har en idé som vi gillar. Vi ska bara se om studion är på.

Adam McKay har sagt i intervjuer att du har rätt galna idéer. Vill du dela med dig?

- Jag kan tyvärr inte berätta något, men jag har burit på en idé till uppföljaren ganska länge. Det är en idé som är väldigt annorlunda, inte som den första filmen.

Så Hollywood har inte skrämt iväg dig?

- Ja, det är ett märkligt system, men om jag kan få det på mitt sätt skulle jag vilja fortsätta göra film både i Norge och i USA. I sommar spelar jag in en ny norsk film, uppföljaren till "Död snö". Det ska bli kul.

Vad blir nytt i "Död snö 2"?

- Jag älskar det här manuset! Den första filmen var till hälften en traditionell skräckfilm, som sedan blev en blodig actionkomedi. I den andra filmen går vi på full fart från första början. Den är större, galnare och med mycket mer humor. Vi har jobbat mycket på att göra den till en grym komedi, det ser jag verkligen fram emot.

Svenske regissören Fredrik Hiller tycker att norsk film vågar tänja mer på gränserna än svensk film. Vad tror du att det beror på?

- Sverige har alltid varit en storebror när det kommer till film. Det är först på sistone som vi har börjat komma ikapp. Tidigare var 100 procent av de norska filmerna finansierade av staten, de måste godkänna manuset och det är en lång process. "Kill Buljo" påbörjade en trend som visar att man kan finansiera filmerna själv, så länge de inte blir för dyra. Mycket har hänt i Norge sen dess, många i min ålder som växte upp med genrefilmer och vill göra filmerna vi älskar. Traditionell norsk film var enormt tråkigt att se när jag växte upp. Nu har vi fått en bra blandning, "Huvudjägarna" är ett utmärkt exempel. Det är bra att Norge får ett uppsving och att norska skådespelare kommer till Hollywood, vilket aldrig har hänt tidigare.

Och "Kon-Tiki"-killarna ska regissera femte "Pirates of the Caribbean". Det är en bra tid för norska filmmakare.

- Absolut, Hollywood har ögonen på Norge nu. Det är grymt.

Vem inspirerar dig när du gör film?

- Jag var en stor "Star Wars"-nörd, jag älskade Spielberg och Brian de Palma. När det gäller filmerna jag gör nu är det nog de tidiga filmerna från Peter Jackson och Sam Raimi som inspirerat mig. Jag älskade hur de blandat humor med skräck och gore. Inte bara humor, utan deras egna sorts humor. Det var nytt för mig att man kan blanda genrer så. De där två gjorde verkligen ett stort intryck på mig.

Vad hände med serietidningsfilmen "Afterburn", som du skulle spela in med Gerard Butler i en roll?

- Jag är fortfarande kopplad till den, men det är så det funkar i Hollywood. Man kan vara kopplad till ett projekt länge, och antingen lyfter det eller inte. Jag gillade verkligen det projektet så det är synd att det inte är finansierat än. Man blir kopplad till många projekt, och sen får man se vilket som blir av.

Till sist: tror du att din Hans och Greta skulle ha en chans mot zombienazisterna i "Död snö"?

- Jag tror att Hans och Greta skulle vinna. De är vana vid att slåss mot varelser med extrema krafter. Zombierna har egentligen inga krafter, förutom att de är genomonda. Så jag håller på Hans och Greta. Zombierna är visserligen hundratals, så det skulle nog bli en kamp ändå.

Tävla om "Hansel & Gretel: Witch Hunters" på DVD och Blu-ray här...