Intervju

Skribent

Alexander Kardelo

8 september 2017 | 09:00

Mycket improvisation bakom bioaktuella ”Borg”

Regissören Janus Metz berättar för MovieZine om scenerna som aldrig fanns i manus, och hur han hittade lugnet under en både krävande och frustrerande inspelning.
Det krävdes en dansk för att berätta om Sveriges största sporthjälte på film. Idag går filmen om Björn Borg upp på svenska biodukar, med Janus Metz bakom kameran. I hans händer blev ”Borg” en både snygg och spännande skildring av tennisvärldens kanske mest omtalade match - och det psykologiska dramat som media aldrig visade.

Vi frågade Janus Metz vad som är svårare att skildra på film - de avancerade tennismatcherna, eller de mer intima scenerna där så mycket berättas i skådespelarnas ögon?

- De är utmanande på olika nivåer. Att återskapa tennisscenerna var en enorm logistisk operation: träning, dieter… Shia och Sverrir behövde bli John och Björn så gott de kunde, och därefter använde vi alla filmiska knep som fanns. Produktionsmässigt hade vi ett tajt schema, där mycket kan gå fel. Det var svårt och skrämmande, men man tar ett sådant jobb ett steg i taget. Sakta men säkert gick vi framåt och blev allt mer säkra på vad vi gjorde.
 
 
En utmaning var att Shia LaBeouf är högerhänt, och behövde lära sig att spela tennis med vänsterhanden. Sverrir Gudnason blev mycket porträttlik Björn Borg och fick också träna i ett halvår för att komma in i rollen. Filmens tredje akt utspelar sig under den omtalade Winbledon-finalen år 1980, men regissören föredrar att skildra vad som skedde bakom kulisserna - på hotellrummen och i omklädningsrummen, där inga kameror var tillåtna.

- Det jag gillar mest med filmskapande är inte de tekniskt avancerade scenerna. Visst, det är häftigt när man lyckas, men det blir också tekniskt och energikrävande. Men när man sätter två skådespelare i ett rum, och försöker hitta en slags emotionell sanning mellan dem, det är då det blir riktigt intressant.

- Vi improviserade mycket på den här filmen. Det finns scener som vi bokstavligen kom på samma dag. Vi visste att vi behövde en scen med John och hans pappa i ett rum. Vi försökte utforska scenen tillsammans med skådespelarna, men det fanns inget manus för den speciella scenen. "Här är du och din pappa, vi vill se vad som händer." De väntar på Wimbledon-finalen, han är livrädd för att förlora mot sin största idol Björn Borg. Vi tog oss an det nästan som en dokumentärfilm.
 
 
Metz meritlista är kort, med danska ”Armadillo” och ett avsnitt av ”True Detective” som sticker ut mest. Om han var nervös innan så märks det absolut inte på ”Borg”, en extremt skicklig produktion. Några kloka ord från Stellan Skarsgård kan ha hjälpt på trave.

- För Shia är det här en liten film, för mig är den enorm. Jag hade turen att få testa på att jobba med ett lika stort filmteam på "True Detective". Mina första scener var med Rachel McAdams och Colin Farrell, och där kom jag helt utan erfarenhet, berättar Metz.

- Men Stellan sa något vettigt när vi började filma: "Om allt är bra runt kameran, så är allt bra." Alltså om regissören, fotografen och skådespelarna kommer överens, så kommer resten att flyta på. Som ringar på vatten. Visst fanns det frustration, som när man måste flytta 400 statister när skådespelarna är redo att köra. Men idén som ledde mig var att hålla det litet och enkelt. Skådespelarna ska känna att det handlar om dem.
 
 
”Borg” har biopremiär idag över hela landet.
| 8 september 2017 09:00 |