Exklusiv intervju

Skribent

Jonatan Blomberg

24 december 2018 | 15:00

Mikael Håfström berättar om nya thrillerserien "Dirigenten"

MovieZine har snackat med Mikael Håfström om årets sista stora svenska tv-premiär, men även ställt honom till svars för sin roll i "Bloodline"-avslutningen.
Sedan framgångarna med den Oscarsnominerade filmen "Ondskan" (2003), har den svenske regissören Mikael Håfström fått chansen att ta sig an några av branschens största skådespelare borta i USA. Anthony Hopkins i "Ritualen", Jennifer Aniston och Clive Owen i "Derailed", John Cusack och Samuel L. Jackson i "1408" och Sylvester Stallone och Arnold Schwarzenegger i "Escape Plan" - för att nu återvända till svensk tv med ryssthrillern "Dirigenten".
 
Den nya tv-serien, från TV4 och C More, baseras på den första boken ur Camilla Grebe och Paul Leander-Engströms "Moscow noir"-trilogi - i vilken vi får lära känna den svenske finansmannen Tom Blixen (Adam Pålsson). Han hamnar snabbt på kollisionskurs med ett gäng ryska (korrupta) affärsmän och politiker, som alla är villiga att mörda honom (och hans vänner) för att förhindra vissa hemligheter från att komma ut.
 
MovieZine har tagit ett snack med Håfström, som både har skrivit och regisserat den första halvan av säsongen, om vad som fick honom att ta sig an "Dirigenten". Men även om det finns rum för en fortsättning, hur det är att adaptera någon annans böcker och om svensk-festerna i Vilnius. Därefter var vi givetvis även tvugna att (vänligt) diskutera vad som egentligen hände med det där "speciella avsnittet" under den sista säsongen av "Bloodline". 
 
 
Den första säsongen är baserad på boken "Dirigenten från S:t Petersburg", där du har varit med och både skrivit manus samt regisserat de fyra första avsnitten - hur mycket skiljer sig serien från boken? 
 
- Det finns vissa saker som skiljer sig åt, det är alltid en process. Jag har filmat rätt mycket böcker under min karriär. Men om vi tar "Ondskan" som ett exempel, skiljer sig filmen väldigt mycket från boken. Det jag tycker är viktigt att man tar med sig in i filmatiseringen, är bokens själ. Sen kommer mycket annat att hända med själva materialet under tidens gång. Vilket både Jan Guillou i "Ondskan"-fallet och även författarna till de här böckerna, som ligger till grund för "Dirigenten", var väldigt medvetna om.
 
- Om författaren fortfarande finns i livet tycker jag att det är bra om man kan vara tydlig med att det givetvis finns något speciellt i grundmaterialet, som gjort att man blivit intresserad, men att mycket kan komma att ändras för att få det att fungera på film eller tv. Ibland vill man kanske bara använda sig av en grundidé från en bok eller kortare berättelse. Stephen King gav mig exempelvis väldigt fria tyglar, när jag adapterade en av hans short stories - som blev filmen "1408".
 
John Cusack och Samuel L. Jackson i "1408".
 
Efter framgångarna med "Ondskan" flyttades mycket av din karriär till USA. Du har sedan dess fått regissera några av filmbranschens allra största skådespelare. Vad fick dig att återvända till svensk tv nu med "Dirigenten"?
 
- Sedan jag började att arbeta mer internationellt, från London och Los Angeles, har det hänt otroligt mycket på tv-marknaden. Både i Sverige och internationellt. Det har skett en fantastisk explosion av kvalitets-tv. Mycket av den bästa dramatiken görs ju nu av HBO och Netflix, men även svenska producenter börjar bli riktigt stora internationellt.
 
- För 10-15 år sedan var det inga filmregissörer som ville jobba med tv, framför allt inte i USA. Att tacka nej till tv nu som regissör, när det finns ett så stort behov att fylla, vore däremot väldigt dumt. Jag jobbade exempelvis med en amerikansk tv-serie åt Netflix som hette "Bloodline". Vilket jag tyckte väldigt mycket om.
 
- När jag nu nyligen kom tillbaka till Sverige med ett annat projekt, ledde det ena till det andra - där "Dirigenten" fördes på tal av en gammal vän till mig [seriens producent Piodor Gustafsson]. När det sedan stod klart att det fanns en bra budget och något lite annorlunda och spännande med den internationella historien, som till stor del är förlagd i Moskva, föll alla andra pusselbitar liksom bara på plats. 
 
Adam Pålsson i "Dirigenten".
 
Med tanke på att "Dirigenten" spelas in på lika stora delar svenska, engelska och ryska - där Adam Pålsson helt plötsligt är grym på alla språk samtidigt. Är det en uttalad förhoppning att man vill att "Dirigenten" ska kunna slå stort även internationellt?
 
- Ja, det ligger på sätt och vis i berättelsens natur att ha de här tre språken parallellt med varandra. Vi använder språk efter behov, baserat på vilka karaktärer som pratar med varandra. Just i vår berättelse med en svensk karaktär i Moskva under slutet av 90-talet, blev blandningen av svenska, engelska och ryska den mest organiska och naturliga lösningen. "Dirigenten" är en samproduktion mellan olika bolag ute i Europa, med TV4 och C More från Sverige, så det är klart att vi vill att serien ska fungera även internationellt.
 
Eftersom "Dirigentens" första säsong baseras på den första boken i en boktrilogi. Finns det redan nu några planer, baserat på hur den första säsongen tas emot, på att göra en eventuell andra och tredje säsong av "Dirigenten" också?
 
- Det tror jag. Det är ju precis som du säger en trilogi, men att man får se hur den första säsongen landar först. Vad reaktionerna blir och så vidare, men det finns definitivt förutsättningar och material att göra en säsong till av. Det ligger inte riktigt i mina händer, men det hade varit kul om det blev så.
 
Skulle du själv vara intresserad av att vara en del av en eventuell fortsättning?
 
- Absolut, det skulle jag vara intresserad av. Det har varit väldigt kul att jobba med det här materialet.
 
Ben Mendelsohn och Kyle Chandler i "Bloodline".
 
Som du nämnde tidigare har du arbetat med den amerikanska tv-serien "Bloodline" också. Vilket råkar vara en av mina favoriter bland Netflix originalserier. Det är därför, med stor kärlek både till dig och "Bloodline", som jag ändå känner att jag måste ta tillfället i akt och prata lite om seriens näst sista avsnitt. Jag såg om det nu inför vårt samtal, och fristående är det absolut inget fel på regin... men jag tror du vet var jag är på väg här?
 
Haha, ja - jag tror det!
 
Min fundering är lite kring vad man egentligen har att säga till om, som regissör, när man kommer in för att regissera ett specifikt avsnitt av en större serie? För lite av kritiken mot det här specifika avsnittet, som jag gissar ändå har nått fram till dig, är att det känns lite malplacerat i förhållande till resten av "Bloodline". Som tittare hoppades man på att få ett tydligt avslut på serien, under de sista två avsnitten, vilket inte riktigt blev vad vi fick...
 
- Det här var den sista säsongen, vilket alla visste om redan när produktionen av den drog igång. Idéen att göra ett sånt här avsnitt, med den typen av dramaturgi eller icke-dramaturgi, kring Kyles karaktär... jag tror att skaparna av serien kände att de hade lite experimentlust.
 
Det var kul att få se Ben Mendelsohn igen i alla fall!
 
- Absolut, det var ett sätt att få in Ben till det här avsnittet med - vilket var väldigt kul. Men gällande avsnittet i stort tror jag helt enkelt att man antingen kommer att älska det, eller hata det. Jag har hört båda sidor. Vissa tycker att det bara är skräp, medan andra tyckt att det kändes uppfriskande och oväntat. Det är nog väldigt individuellt. Som regissör, blev det liksom så att jag råkade hamna på just det här avsnittet, men det var väldigt kul att få komma in och göra något annorlunda. Vafan, haha, bara att få arbeta med Ben var roligt för min del!
 
Det kan jag verkligen förstå! Jag hoppas inte att du tog illa upp här, det var med en stor dos kärlek jag kände mig tvungen att få älta det här avsnittet lite.
 
- Haha, nej för fan! Jag förstår precis. Jag kan fullständigt acceptera att man som tittare vill diskutera vissa val med det här specifika avsnittet. Men ungefär så som jag beskrev det gick nog tankegångarna bakom kulisserna i alla fall!
 
Mikael Håfström och Johan Renck i sista avsnittet av "Bloodline".
 
Din gamla polare Johan Renck, som regisserade piloten av "Bloodline", spelade in sin nya serie "Chernobyl" [för HBO] i Vilnius samtidigt som ni var där och spelade in "Dirigenten". Det ska bli spännande att se hur två svensktäta serier i Ryssland [Sovjet i "Chernobyl"-fallet] kommer att tas emot av den svenska publiken!
 
- Haha, ja vi spelade in parallellt med varandra där nere. Johan och jag är ju faktiskt med i det tionde avsnittet av den sista "Bloodline"-säsongen. Om man tittar noga, tar Johan och jag in på hotellet där tillsammans med några andra gäster. Vi spelade "the Swedish brothers", fast vi är ju inte direkt enäggstvillingar... men vi hade en liten cameo där tillsammans.
 
- Nere i Vilnius lyckade vi få till lite gemensamma fester med hans "Chernobyl"-produktion och vår för "Dirigenten", så det var kul att hänga lite med Stellan [Skarsgård] och David [Dencik] där nere med. Hela deras projekt verkar väldigt lovande också - det ska bli spännande att se den färdiga versionen!
 
 
De fyra första avsnitten av "Dirigenten" finns tillgängliga på C More från och med idag (julafton), medan den andra halvan släpps redan på nyårsafton. Serien kommer också visas på TV4 med start den 9 januari, men då endast med ett avsnitt i veckan. Senare under 2019 är Håfström även aktuell med den svenska långfilmen "Quick" om rättskandalen kring Thomas Quick, med David Dencik i huvudrollen.
 
Kommer du att ge "Dirigenten" en chans? Vad tyckte du om "Bloodline"-avslutningen? Kommentera gärna nedan!
| 24 december 2018 15:00 |