EXKLUSIVT

Skribent

Alexander Kardelo

17 december 2019 | 17:30

Svenska regissören Charlotte Brändström om arbetet med "The Witcher"

Fantasyserien med Henry Cavill i huvudrollen får streamingpremiär i helgen. Två avsnitt är gjorda av svenska Charlotte Brändström, en veteran inom action och tv-serier.
I veckan landar fantasyserien "The Witcher" på Netflix. Förväntningarna är höga på en av årets största och mest påkostade tv-serier, där vi ser Henry Cavill iklä sig rollen som häxkarlen Geralt av Rivia.

Magi och mystik genomsyrar serien, som bygger på polske författaren Andrzej Sapkowskis populära böcker. Bakom avsnitt 5 och 6 ser vi dessutom svenska regissören Charlotte Brändström som tidigare jobbat på projekt som "Wallander", "Johan Falk", "Ingen utan skuld" och "Madam Secretary".

Brändström, som till vardags är bosatt i Paris, berättar för MovieZine att hon lockades av möjligheten att vara med och skapa en helt ny värld, där allting är möjligt.
 
Serien bygger på en kultförklarad bokserie och ett populärt tv-spel. Hur pass insatt var du i vad "The Witcher" var, innan du tackade ja?

- Min son har spelat alla spelen, så jag har sett en del. Det här var annorlunda, för det är mer en adaptation av bokserien.
 
- Jag blev rekommenderad av någon till vår showrunner, Lauren S. Hissrich, och vi pratade mycket i sex månader innan vi började. Vi kollade skisser, och diskuterade karaktärerna och hur de skulle se ut. När de började förbereda höll de mig underrättad hela vägen. Även om de inte börjar med mina avsnitt, så är man ju med och får se vad de håller på med. Det är viktigt på en sån här serie att veta vad som händer innan.
 
- Egentligen så är alla avsnitt avslutade äventyr, det är som olika "short stories", men karaktärerna är genomgående. Vad jag gillar med de här fantasy-serierna är när karaktärerna är trovärdiga. Det är viktigt att man tror på karaktären, även när det är en värld man inte känner till. Jag hade helt nya miljöer i mina avsnitt. Och det är väldigt spännande. För när man gör fantasy så är allt möjligt. Ingenting är ett problem när det finns magi.

När man kliver in i en sådan etablerad värld, som många fans redan känner till, hur stor är pressen? Känner du ett ansvar att varje detalj måste bli rätt?

- Jag tror inte det. Alla har sin egen bild, så man kan inte få det rätt för alla. Jag tror man bara får göra det som känns bäst, det som är trovärdigt och som funkar. En sån här serie har så otroligt många fans! Jag har sett kommentarerna, och alla har sina olika åsikter på samma saker. När man läser om det så inser man att alla har olika uppfattningar och förväntningar. Ska man försöka följa vad människor tycker så kommer det bara spreta åt alla håll. Det är viktigt att få en story som funkar. Och Henry Cavill, han kunde bokserierna utantill. Han var vår specialist på det, och han hade sina idéer.

På tal om kommentarer, man kommer ju att tänka på hur pass fanatiska en del är kring "Game of Thrones" och "Star Wars". Det kan bli backlash för minsta lilla.

- Jag vet. Det är klart, man är förberedd och förväntar sig att det kommer hända här också. Vi får se.
 
 
Ni är fyra stycken regissörer på första säsongen, och måste skapa en helhet som hör ihop. Har du ändå kunnat sätta en egen prägel på dina egna avsnitt?

- Det får tittarna avgöra, men det tror jag absolut att jag har fått. Vi har ju tre skådespelare som återkommer i alla avsnitt, men jag fick casta många nya. Och jag har mycket annorlunda miljöer och historier än i de andra avsnitten. Så varje avsnitt är annorlunda, och då sätter man en prägel. Man lägger in mycket av sig själv i allt man gör. När man bestämmer hur det ska se ut bildmässigt, och hur skådespelarna ska agera. Det var kul, vi har mycket starka kvinnor i våra avsnitt.

På tal om det, "The Witcher"-spelen har fått viss kritik för att vara sexistiska. Har ni pratat om detta, så att serien inte ska hamna i samma fällor?

- Ja, för Lauren var det väldigt viktigt. Jag kan inte storyn i spelen, men det var något som vår kvinnliga showrunner försökte ha koll på. Att göra kvinnorna rättvisa.

Var spelade ni in serien, och hur lång tid tog det?

- Jag började på Kanarieöarna i januari och blev klar i Budapest i slutet av april. Och inom de fyra månaderna är det både förberedelser och inspelning. Jag började med att reka i Kanarieöarna, där vi använde olika öar. Jag fick leta upp "min" ö, på ett sätt, och hitta mina miljöer för mina avsnitt. Sen fick jag se vad de hade byggt upp i Budapest, och det byggdes nya sets för mina avsnitt.

- Vi var uppe i bergen på Kanarieöarna och filmade i helt otroliga miljöer. Ni får försöka gissa vilket som är riktigt och vilket som är set, det såg så otroligt ut där uppe - verkligen magiskt. Det är mycket arbete men också väldigt spännande. "A dream come true", helt enkelt.

På vilket sätt skiljer sig den här serien mot vad du tidigare har gjort? Det känns betydligt mer påkostat än Netflix andra serier. Känner man av det?

- Ja, det är påkostat, men det största är att man får skapa en ny värld som inte finns. Även om jag gjorde "Outlander", men det var egentligen en riktig värld... Sen gjorde jag "Counterpart" i Berlin, som utspelar sig i en parallellvärld, men det var inte lika påkostat.
 
- Det spännande här är att få göra en ny värld där det inte finns några regler. Man kan bestämma fritt hur det ska se ut. Man följer givetvis manus, men likväl finns det mycket frihet också.

- Det är definitivt mer folk, mer pengar, kanske inte så mycket mer tid... men man jobbar alltid på samma sätt. Vare sig man gör en liten serie i Sverige eller något som "The Witcher". Men man måste vara mer förberedd här. Om jag filmar "Johan Falk" i Göteborg och vill filma åt andra hållet för att få bättre ljus, då är det inga problem. På "The Witcher" går det inte, för man har byggt saker och man har 500 personer och lastbilar att flytta på. Det man har bestämt i förväg måste göras på det sättet. Det är inte lika spontant alltid.
 

Anya Chalotra som Yennefer i avsnitt 5.
 
Vi är verkligen i en guldålder för tv-serier, med allt större och påkostade projekt. För att inte tala om fler streamingtjänster som dyker upp. Hur ser du på det så kallade streamingkriget? Hur länge kommer det hålla?

- Jag vet inte. Men jag undrar också, hur länge kommer tv-kanalerna att hålla mot alla stora streamingtjänster? För jag märker hemma att ingen tittar på tv som man brukade, utan alla streamar sina filmer. Man sitter inte och väntar på en film som ska börja klockan åtta ikväll. Sättet man ser på filmer ändras. Det är klart det blir ett krig mellan alla tjänster, men det innebär bara att det blir mer jobb för oss som regissörer och filmarbetare. Några tjänster kommer säkert försvinna, men jag har ingen aning om vad som kommer hända. TV har ändrats väldigt mycket. Förut gick jag helst på bio hela tiden, men nu är det nästan lika roligt att titta på en stor tv-serie.

Gillar du själv att bingetitta? Tycker du om när en hel säsong släpps på samma dag?

- Ja, det är jättebra. Jag tycker om att kunna titta när jag vill. Jag ser inte nödvändigtvis alla tio avsnitt på en gång. Men jag vill veta att jag kan bestämma själv. Sen är det fortfarande väldigt roligt att gå på bio, tycker jag, men det kanske kommer bli mindre och mindre.

Vad ser du helst på bio?

- Jag har varit och sett "Joker", och den tyckte jag mycket om. "Ad Astra" har jag sett. Och sen vill jag gå och se "Parasit". Den är näst på min lista. Jag har varit i Toronto tills nu.

Vad gjorde du i Toronto?

- Där gjorde jag en annan Netflix-serie som heter "Jupiter's Legacy". Det är också fantasy, den handlar om superhjältar. Den är både kontemporär och historisk. Den bygger på Mark Millars seriealbum, och var väldigt spännande att vara med på. Jag har just filmat färdigt och sitter och skickat notes till min klippare. Jag gjorde två avsnitt på den.

Du har gjort mycket tv-filmer och tv-serier, och har en lång och fin karriär i den världen. Blir du nånsin sugen på att ta dig an en riktigt stor biofilm?

- Om jag skulle vara! Du kan inte ana. Det är bara det att jag älskar att gå på bio, helt enkelt. Jag måste göra biofilm igen någon gång. Det gäller att göra något annorlunda, som man inte gör på tv. Det roliga med tv är att man hinner utveckla karaktärerna så fint. En biofilm är ett annat sätt att berätta nuförtiden. Det måste vara något som ger en anledning till att gå på bio. "Joker" var väldigt intressant, tyckte jag.

- Jag började med biofilm, men kom in på tv-serier allt mer. Nu tycker jag att många skådespelare från bio gör serier, och tvärtom. Det känns som att det finns en bro mellan biofilm och tv-serier som inte fanns förut. Förut var man antingen en tv-regissör eller en bioregissör. Idag kommer många bioregissörer till tv, och tvärtom.
 
Vad bir ditt nästa projekt?

- Snart ska jag göra en ny serie på Netflix som heter "Away". Där har det första avsnittet regisserats av Ed Zwick, en regissör som gör biofilmer som "Blood Diamond". Den utspelar sig i rymden och har Hilary Swank i huvudrollen.
 
 
Alla avsnitt av "The Witcher" släpps fredagen 20 december på Netflix.
| 17 december 2019 17:30 |