E3

Skribent

Henrik Skapare

17 juni 2017 | 18:00

"Assassin’s Creed"-producenten: "Vi har gjort om det mesta från grunden"

Vi haffade Julien Laferriere för att få veta mer om ett av de mest hypade spelen på årets E3-mässa.
Att det nya "Assassin’s Creed"-spelet skulle utspela sig i antika Egypten, bland sanddyner och pyramider, var en av E3-mässans sämst bevarade hemligheter. Vad vi däremot inte visste var hur annorlunda spelet skulle kännas.

Efter att ha provspelat ett av spelets uppdrag slås jag av hur fritt det är, hur levande världen känns och hur den nya huvudkaraktären Bayek känns mer lättmanövrerad än sina stela lönnmördarkollegor. Spelat på nya Xbox One X kopplad till en 4K-skärm är det dessutom en fröjd att titta på med sina vidsträckta vyer, sin prunkande natur och sitt glittrande vatten.

Tankarna går osökt till piratäventyret ”Assassin’s Creed IV: Black Flag” från 2013, och likheterna visar sig inte vara någon slump. När jag haffar spelets producent Julien Laferriere upplyser han mig om att utvecklingsteamet är detsamma och att de arbetat med spelet sedan dess, medan andra team stått för uppföljarna ”Unity” och ”Syndicate”.
 
 
Vanligtvis brukar vi få ett ”Assassin’s Creed”-spel om året, men nu har det gått två. Vad har det inneburit för ”Assassin’s Creed Origins”?

– Vi började med det här spelet för tre och ett halvt år sedan, direkt efter ”Black Flag”. Den här gången visste vi att vi hade gott om tid framför oss, så vi bestämde oss för att göra om alla de viktiga systemen från grunden.

Har du några exempel på vad ni har förändrat?

– Vi gjorde om stridssystemet så att har blivit mer responsivt och följsamt. Vi har också lagt till rollspelselement som gör att du kan låsa upp färdigheter, stiga i nivå och samla på dig mer eller mindre sällsynt loot. Spelet har också ett mycket mer öppet berättande baserat på quests. Runt om i världen träffar du intressanta karaktärer som ger dig olika uppdrag, sedan får du själv bestämma om och när du vill göra dem. Nyckelordet är frihet, och vi har velat ge spelarna så mycket som möjligt av den varan. Jag blir glad när du säger att spelet påminner om ”Black Flag”, för vårt mål är att ge spelaren samma känsla av utforskande.

Hur har ni förbättrat den artificiella intelligensen?

– Vi har faktiskt gjort om all AI-i spelet. Nu har alla karaktärer sina egna agendor och sina egna förehavanden. En bonde kommer att jobba på åkern och en vakt kommer att lägga sig för att sova på kvällen. Det här är verkligen en levande värld. Du har också ett rikt djurliv med särskilt starka alfa-djur som skyddar sina nästen.
 
 
Hur stor är kartan?

– Den är stor, men jag vill inte gå in på detaljer. Du kommer att ha ett helt land att utforska, fyllt av aktiviteter och uppdrag. Egypten är mer än bara sand och öken. Du har stora städer som Alexandria och Memfis, frodigt land med mycket växtlighet, Nildeltaltat, färger och vackra landskap.

Hur linjärt är spelet? Finns det en utstakad väg eller kan jag dra runt hur jag vill?

– Spelet är väldigt fritt. Det finns alltid en rekommenderad nivå för varje uppdrag baserad på fienderna du kommer att möta, men du är fri att göra dem när du vill. Det är möjligt att spela i timmar utan att göra ett enda uppdrag och du kan levla upp din karaktär på flera olika sätt. Det finns mycket att göra och vi hoppas att du kommer att gilla det.

Kan du berätta någonting om ramberättelsen?

– Spelet handlar om brödraskapets grundande, så det knyter ihop med tidigare spelen på så sätt. När det kommer till nutidshistorien kan jag inte berätta någonting idag, men det kommer senare i kampanjen. 

De senaste spelen har kritiserats för att ha varit väldigt buggiga vid lanseringen. Hur ska ni undvika det den här gången?

– Som sagt, vi började direkt efter ”Black Flag” för tre och ett halvt år sedan och vi lyssnar alltid på vad våra fans har att säga om våra spel. Vi har lagt ner riktigt mycket jobb på ”Assassin’s Creed Origins”, så om några månader tror jag att vi kommer att ha ett riktigt bra spel i våra händer.
 
 
”Assassin’s Creed Origins” släpps till PC, Playstation 4 och Xbox One den 27 oktober.
| 17 juni 2017 18:00 |