Visa första inlägg
439 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
439 inlägg
Någon som vet var man kan se Jimmy Kimmel avsnittet? Hittar det inte någonstans, så länka gärna :)
33 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
33 inlägg
http://www.youtube.com/user/JimmyKimmelLive#p/u/32/RCXlLNWRULo
Den?
1492 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
1492 inlägg

Någon som vet var man kan se Jimmy Kimmel avsnittet? Hittar det inte någonstans, så länka gärna :)

Inget du vill se, de hånskrattade oss fans rakt i ansiktet bara för att sedan sluta programet med att sparka på oss liggandes. Fy fan vad rasande jag var över programet som jag längtat så till. De lovade oss tre alternativa slut som visade sig vara ett par sketcher som plattsar på SNL!
439 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
439 inlägg
Håller med till fullo. Va fan var det för frågor? Blev bara en stor parodi på det hela. Nej, Kimmel är ingen favorit...
1026 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
1026 inlägg
Jag var väldigt aktiv på det här forumet förut, då jag skrev mycket om just Lost. Det har alltid varit min favoritserie då den sticker ut i mängden och har en väldigt unik berättarstil. Nu har jag dock inte skrivit på ett bra tag och tänkte därför dela med mig om mina åsikter nu när serien är slut, och även försöka reda ut några av de frågetecken som jag förstått att folk har.
Innan jag såg seriens avslutning så tyckte jag säsong 6 var den klart svagaste hittills. Den största anledningen till att jag tyckte det var att den nya sortens flashes, flash sideways, kändes meningslösa. Det var när jag trodde att det som hände i flash sideways verkligen hände. Isåfall skulle allt som hände i den första verkligheten inte spelat någon roll och därmed varit meningslöst. Så var dock inte fallet efter en stor twist i avslutningen som förändrade min bild av hela säsong 6. Det förändrar inte det faktum att flash sideways ett tag var otroligt tråkiga att titta på, men med facit i hand så är de istället intressanta och känns väldigt logiska och genomtänkta.
På många forum har jag sett att folk är missnöjda med slutet för att de tolkat det som att alla dog i den ursprungliga kraschen och att allt som hänt på ön endast skett i deras liv efter döden. Så är inte fallet. Allt som har hänt på ön har hänt. Platsen de kommer till, den som visas i flash sideways under hela säsong 6, är alltså dit karaktärerna kommer när de dött, vilket de inte gjorde när Oceanic 815 kraschade på ön. Jack, den som inser sist av alla att han är död, dör av knivhugget från Man in Black och möjligvis den enorma mängden strålning han blir utsatt för i källan. Sawyer, Kate och Claire kommer ju t.ex. ifrån ön. Vad som hände med dem efter vet vi dock inte, men någon gång har de dött och därför finns de i flash sideways. Det är som Christian själv säger; "Everybody dies sometime". I flash sideways existerar dock inte tiden. Det finns inget "nu" och därför är karaktärerna där samtidigt, men det innebär inte att de dött samtidigt. Vissa dog i för längesedan, exempelvis Boone och Shannon, medans andra dog långt senare, exempelvis Sawyer, Kate & Claire. Så allt som har hänt under seriens gång har verkligen hänt, och är inte en del av en fantasi, drömvärld eller ett liv efter döden.
Så med facit i hand, vad var egentligen karaktärernas syfte? Var de där av en anledning?
Ja, vissa av de var det, men endast kandidaterna. Alla var som vi känner till inte kandidater. Jacob tog endast dit de han tyckte var lämpliga för jobbet, att skydda öns källa. Sen var det ju naturligvis en hel del som dog endast för att kandidaterna skulle kunna komma till ön överhuvudtaget.
Just öns källa är något vi inte hört talas om förrän i säsong 6 och är ju egenligen anledningen till allt som hänt karaktärerna under serien. Jacob vill alltså skydda denna. Hur länge den funnits vet vi inte, men det har förmodligen funnits många beskyddare innan Jacob och innan kvinnan som påstod sig vara hans mamma. Det som Jacobs låtsasmamma säger, att om källans ljus släcks så släcks ljuset överallt, kan man ju tolka lite som man vill, men jag antar att hon menar att allt kommer att dö just för att den enorma mängden strålning frigörs. Blir väl kanske en liknande effekt som när Locke valde att inte trycka på knappen i säsong 2. Eller så kan det innebära att det bara är ön som drabbas och att den helt enkelt förstörs, det som Man in Black försökte göra i avslutningen. Jag tror personligen på den andra teorin. Man in Black hade egentligen ingen aning om vad som skulle hända när Desmond drog ur spärren, inte minst att han skulle förlora sin odödlighet. Det som hände där var att han skickade ner Desmond just för att han är den enda som klarar av den mängden strålning. När Desmond drog ur spärren så tillförde han vatten till en vilkan som vilar under marken, vilket resulterade i en vulkanisk reaktion. Lägg märke till lavan som syns. Detta kan vara svårt att veta om man inte sett serien väldigt mycket, då den enda gången denna vulkan överhuvudtaget nämns är i säsong 3 i avsnittet "The Man Behind the Curtain". Där får vi se Ben som barn när han går i skolan. Hans lärare förklarar då detta i en praktisk övning och Annie, Bens barndomsvän, frågar då; "Är det vad som hände vulkanen på den här ön?". Så detta var anledningen till att allt började skaka och att ön började rasa isär. Ett vulkanutbrott.
Varken Jacob eller Man in Black var egentligen speciella. Deras låtsasmamma gjorde att de inte kunde döda varandra och gav de evigt liv, precis som Jacob gjorde med Richard. Bortsett från detta så är de bara två förvirrade män som inte sett något annat än ön och har väldigt olika syn på människan. Jacob tror på något gott inom varje människa medans Man in Black är lite mer cynisk och tror att alla människor kan omvändas och att alla människor är egoistiska och giriga. Detta försöker han visa genom att förvirra människor och få de till bristningsgränsen, ofta genom att manipulera eller att genom att använda sig av andra människors kroppar, en förmåga han fick när han omvandlades till röken.
Så vad är röken? Det är förmodligen ingen som vet säkert förutom skaparna själva, men vi fick ju en del att gå på under säsongens gång. Man in Black är alltså röken. Han var tidigare en människa men efter att Jacob slagit honom medvetslös och slängt ner honom i öns källa så dör han och blir röken. Anledningen till att han dog är helt enkelt för att han inte klarade av den enorma mängd strålning han fick i sig av källan. Hans kropp transporteras till en klippa av samma anledning som att man t.ex. transporteras till Tunisien när man vrider på"The Frozen Donkey Wheel". Denna klippa är samma klippa som Jack transporteras till efter att han "räddat ön". Så var jag tror är att allt Man in Black var som människa, alla hans egenskaper och känslor, helt enkelt omvandlades till en annan form samtidigt som hans kropp dog. Röken är alltså en typ av elektromagnetisk strålning som kan röra sig fritt och göra egna val baserade på riktiga känslor. Anledningen till att den är just svart ser jag som en relation till ondska. Man in Black var ju faktiskt i grunden inte ond, utan endast frustrerad och nyfiken på resten av världen. Han hade en stark vilja att komma av ön och ta reda på vem han egentligen var. Han var egenligen mer rationell än Jacob som levde i förnekelse om att ön var det enda som existerade. Deras låtsasmamma nämner att källan är källan till just liv, död, godhet, ondska osv. Allt det negativa i källan påverkade Man in Black och hans personlighet. Röken är alltså inte något övernaturligt väsen, utan snarare ett misslyckat experiment. Vi vet ju t.ex. att han inte kan passera pelarna som Dharma använde sig av. Hade röken varit något övernaturligt så skulle den utan problem kunnat passera. Lägg förresten märke till ljudets som strålningen i källan ger ifrån sig när Jack och Desmond är därnere. Samma ljud som röken ger ifrån sig. Och varför förlorar både Jack och Man in Black sin odödlighet samt den sistnämnde sin förmåga att förvandla sig till rök när Desmond drar ur spärren? För att källan till att elektromagnetisk strålning avaktiveras/försvinner. Något de är beroende av för att ha dessa förmågor.
Då har jag skrivit av mig lite om det.
Jag har haft enormt stora förväntningar på avslutningen ända sedan första början, och jag tycker att avsnittet levde upp till de förväntningarna. Det var ett fint slut där de lyckades knyta ihop säcken riktigt bra. Jag tvivlar på att något kommer att leva upp till denna serien när det gäller orginalitet och mystik, åtminstone i min värld.
439 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
439 inlägg
[size=10=10][color=black=black]Intressant att läsa dina tankar. Har saknat dom under dom senaste säsongerna. [/color][/size]
[size=10=10][color=black=black]Tyckte också att avsnittet levde upp till förväntningarna, då man får tänka mkt själv. Vet många som blev besvikna av slutet, just eftersom man inte fick alla svar. Lost är en helt unik serie som kräver rätt mkt av tittarna, en viss intelligens eller förmåga att tänka själv helt enkelt. Därför gillade jag slutet, då man fick dra sina egna slutsatser. [/color][/size]
[size=10=10][color=black=black]Och som du säger så är Lost verkligen one of a kind, då ingen någonsin kommer att kunna mäta sig med denna väl uttänkta och komplexa historia. Intressant är också att Lost är en av få serier som har haft ett tydligt avslut hela tiden. Serien var alltid tänkt att vara sex säsonger. Majoriteten av andra serier brukar ju inte läggas ner förrän tittarsiffrorna sjunker.[/color][/size]
[size=10=10][color=black=black]Fast det hade varit intressant och veta hur skaparna hade tänkt sig serien, och speciellt slutet, från början. Jack var ju t.ex. endast planerad att vara med i första avsnittet och skulle sedan dö. Hade vi fått se en helt annorlunda serie som så blivit fallet? Vad tror ni? [/color][/size]
1020 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
1020 inlägg
Har precis börjat sett Lost nu för första gången, har kommit 9 avsnitt in i första säsongen och det är riktigt bra!
Vilka/vilken säsong tycker ni är den bästa? Är alla bra som den första (det jag har sett då) eller håller dom en lite ojämnhet?
1492 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
1492 inlägg
Säsong 1 är bäst och jag håller den som en av de bästa säsongerna från någon tv-serie någonsin. Säsong 2 är också grymt, likväl säsong 3. Säsong 4 haltar och drar ner serien lite, men både säsong 5 och säsong 6 är riktigt bra.
3296 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
3296 inlägg
Alla säsongerna är mästerliga om du fråga mig.
87 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
87 inlägg
tycker säsong 3 är den svagare delen i serien och drar ner tempot rejält med mycket upprepningar. Sedan lyfter det lite med säsong 4 och avslutar grymt med de två sista säsongerna
871 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
871 inlägg
Anser själv att säsong 1-4 är helt fantastiska, medan femte säsongen är något svagare. Sjätte säsongen däremot rycker upp sig och är nästan i klass med de första, enda problemet jag har där är den slutgiltiga konflikten som är en aning klyschig.
439 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
439 inlägg
Tycker att serien håller en rätt jämn kvalité, men har väl några ups 'n downs någonstans i mitten. De två första och två sista säsongerna är mästerliga! Kollade också igenom hela serien i sommras. Tror man gör sig själv en tjänst att kolla igenom allt under en hyfsat kort period, istället för att se 127 avsnitt fördelat på sex år. Serien blev ännu bättre och alla samband och klurigheter blir klarare eftersom man minns det mesta.
Lost är något av det bästa och mest komplexa som någonsin skrivits för en TV-skärm. Det är en serie som blir bättre vid en omtitt, så även om du redan sett den när den gick eller bott under en sten de senaste nio åren så kolla in den!
 
855 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
855 inlägg
Jag tycker de fem första säsongerna överlag är fantastiska, speciellt fjärde och femte. Håller dock inte sista säsongen lika högt även om jag uppskattade den lite mer vid omtitt.
3296 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
3296 inlägg
Börjat se om på Lost nu i höstmörket, så blir en paus i filmtittandet fram över, redan helt fast i denna geniala serie igen.
928 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
928 inlägg
Oj, de flesta här verkar tycka att serien är riktigt bra, från mina vänner har jag mest hört att jag ska hålla mig borta från serien för den gör en besviken mot slutet och blir helt knasig. Så dår har jag heller inte sett ett enda avsnitt, men kanske man ska ge sig in i serien ändå :o 
871 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
871 inlägg
Celia: Det tyckar jag absolut att du ska göra! Läs Patriks recension på seriens sida, det tycker jag ger ett väldigt bra sammanfattat intryck utan att spoila. Borde hjälpa dig att få in rätt förväntningar. Om inte annat så är pilotavsnittet för sig defnitivt värt en titt.
1565 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
1565 inlägg
Ja Celia ge den en chans och skaffa dig en egen uppfattning om vad du tycker! ;)
Personligen så tycker jag fösta säsongen är bland det bästa som någonsin har gjorts i en TV-serie och tycker den säsongen är ett mästerverk utan dess nåde! :) Säsong 3 är jag också rätt förtjust i! Sedan tycker jag säsong 2 är rätt dålig och resterande säsonger något svajiga och halvtaskiga så för mig är serien som helhet en okej serie men inte mer! Men det är lilla jag och det ska DU bortse från och se till och ta dig an Lost! Det är ju trots allt en av J.J. Abrams tidiga projekt! Bara det är värt en titt! ;)
3296 inlägg
för
3296 inlägg
Ville bara uppmärksamma att det var tio år sedan piloten av Lost visades för första gången, så tio års jubileum för Lost!
3296 inlägg
för
3296 inlägg
Hittade dessa fascinerande ihopklipp av storys som kretsar kring samma händelse/samma utgångspunkter - visar tydligt vilket sällsynt komplext narrativ lost hade.

https://www.youtube.com/watch?v=MKcKtjrL5bc - flygkraschen i människorna i planet, "dom andras" och Desmonds perspektiv. 

https://www.youtube.com/watch?v=VocaHetJAHY - Karaktärerna på flygplatsen.
3296 inlägg
för
3296 inlägg
Nu har jag åter igen återvänt till ön. Var cirka tre år sedan sist!
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden