Komedi, Romantik

Visa synopsis

Träffande om tonårens ångest och glädje

MovieZine RatingMovieZine RatingMovieZine RatingMovieZine RatingMovieZine Rating

Recension av Madeleine Rönnqvist
(madeleine@moviezine.se)

”Linas kvällsbok” är en film jag gärna hade velat se när jag själv var 15 år och brottades med alla de problem som huvudpersonen Lina går igenom. På den tiden trodde jag, precis som Lina, att alla andra var lyckligare och hade gjort alla de saker jag inte gjort. Men det är absolut inte för sent att se filmen nu, det ger bara en helt annan behållning eftersom det väcker både bra och dåliga minnen till liv. Istället för att vara mitt uppe i det kan jag nu skratta åt alla pinsamheter och missförstånd som jag på den tiden nog bara hade stirrat gravallvarligt på.

Lina Berglund är 15 år och går sista året på högstadiet. I sin dagbok sammanfattar hon sig själv med ord som börjar på o, hon är okysst, oerfaren och oskuld och som de flesta andra i den åldern jämför hon sig själv med vänner och klasskamrater. Hon vill vara som alla andra och försöker desperat passa in. Lina avundas snygga och populära Thea som killarna flockas omkring och som Lina får ärva kläder av. Hon vill också vara mer som kompisen Carro med sin fräcka och våpiga utstrålning.

Men så bestämmer sig Lina för att slå slag i saken och genomför några rejäla förändringar. Hon blir ihop med den äldre och snygge Danne trots att hon egentligen är kär i den yngre och enligt vännerna ”töntige” Ivar - han som bor på en båt med sina ”kulturföräldrar” och sjunger i kör. Trist nog blir det inte riktigt som Lina förväntat sig och hennes naiva oskuldsfullhet och osäkerhet skär i hjärtat på mig. Ibland får jag lust att hoppa in i filmen, ruska om henne och ge henne lite mer pondus och självförtroende. Men trots att filmen stundtals är tung är den inte alls lika dyster som ”Hip hip hora”, som brottas med svåra ämnen som mobbing och självmordsförsök. Tvärtom gör handlingen det möjligt att skratta åt det tragiska även om jag ibland sätter skrattet i vrångstrupen av de plötsliga brytningarna mellan komedi och tragik.

”Linas kvällsbok” baserar sig på Emma Hambergs populära ungdomsbok i dagboksformat med samma namn. Den är en pricksäker skildring av hur det är att vara tonåring med alla dessa förälskelser, fyllor och sköra vänskapsband. Framförallt handlar den om de både spännande och ångestskapande debuterna som första kyssen, första fyllan och första pojkvännen. Det här är en film att rekommendera, kanske framförallt till dem som nu är i 15-årsåldern men även för oss andra som minns hur det var. Trots allt är det riktigt skönt att nu kunna skratta åt det som man som tonåring tyckte var så otroligt svårt och jobbigt.

Gillar du denna film?
Poster Linas kvällsbok (2006)

MovieZines läsare tycker

(2,35/5)

Baserat på 275 betyg

Är du peppad för denna film?

11 är redan peppade!

Filmfakta

• Originaltitel:Linas kvällsbok
  • Biopremiär: 2 februari 2007
  • DVD-premiär:25 juli 2008
  • Språk:Svenska
  • Längd:1tim. 30min.
  • Ålder:Barntillåten
  • Distributör:SF Film
  • Länkar:Officiell hemsida

Regissör

Medverkande

Andra recensioner

• “en svensk ungdomsfilm som lär bli en klassiker för sin generation. Filmversionen av Ella Hambergs ungdomsroman är nämligen klockren i sin skildring av blyghet, osäkerhet, första fyllorna, fumlande sexualitet, spirande romanser och allt annat som hör tonårstiden till.„Jan-Olov Andersson - Aftonbladet
  • “De outtömliga ämnena sex och tonår är navet som berättelsen snurrar kring och tittaren bjuds på total identifikation, magiska bilder, underbart pinsamma situationer och gapskratt i en härlig blandning. ”Fucking Åmål” har äntligen fått en värdig efterföljare.„Andrea Reuter - Metro
  • “vilken lyckad filmatisering det är. Lina är ju en sådan sympatisk och rolig typ och av hennes kamp att få rätsida på vad hon själv vill blir jag upplyft. „HANNA HÖGLUND - Nerikes Allehanda
  • “Danskan Hella Joof har skickligt transformerat Emma Hambergs omåttligt populära bok till film. Ingen ny Fucking Åmål men ändå riktigt, riktigt bra. „MALENA JANSON - SvD
  • “fullföljer sin viktigaste funktion som film: den kommunicerar.„Johan Croneman - DN
  • “Trots all igenkänning lyckas danskan Hella Joff (En kort en lång) hela tiden upprätthålla mitt intresse. Mycket tack vare smått fantastiska 18-åriga Mylaine Hedreul (minns ni henne från SVT:s Olivia Twist?) som på det mest avspända av sätt går rakt genom bioduken.„MATS BRÅSTEDT - Expressen
  • “Den begåvade och sprudlande unga ensemblen, och ett imponerande regiarbete av Hella Joof, lyfter den annars ytliga och riskabelt schablonspäckade historien flera pinnhål. Utan deras övertygelse och spelglädje hade filmen blivit rena pekoralet. Nu finns här ändå ett ärligt tilltal och en hel del grymt roliga scener.„Maria Domellöf-Wik - Göteborgs-Posten