Far from the Madding Crowd 2015

Romantik Drama
Storbritannien
120 MIN
Far from the Madding Crowd poster

Under den Viktorianska eran i England möter vi Bathsheba Everdene, en självständig och modig ung kvinna som ärver sin farbrors stora gård. Hon är ekonomiskt oberoende, vacker, envis och har tre enträgna friare som uppvaktar henne. En tidlös berättelse om Bathshebas val och kamp för att förbli självständig – och också om hennes längtan efter äkta kärlek i med- och motgångar.
3.1 av 52 användare

Far from the Madding Crowd
17 juli 2015
30 november 2015
Storbritannien
20th Century Fox
11 år

Lotta Zachrisson

5 juni 2015 | 10:00

Vinterbergs vackra version känns ihoptryckt

Utsökt foto, vackra miljöer, bra skådespeleri och en fantastisk regissör – det borde vara omöjligt att ogilla den senaste adaptionen av "Far from the Madding Crowd". Men det är det tyvärr inte. Det här är ett typexempel på när en bok blir till film och det känns som hela kapitel avverkas på några futtiga minuter. Det känns stressat, och gör att karaktärernas motivation förblir en gåta för oss tittare.
Jag vill verkligen tycka om Thomas  Vinterbergs ("Festen", "Jakten") version av Thomas Hardys roman. Det börjar så bra. Otroliga vyer vackert skildrade, en härligt självständig hjältinna med glimten i ögat gestaltad av fantastiska Carey Mulligan på hästrygg, och ett första möte med rustikt sexige fårfarmaren Gabriel Oak (Matthias Schoenaerts – "Rust and Bone", "The Drop") som det slår gnistor om.

Men det är mycket bok som ska få plats under filmens två timmar, och istället för att tvinga sig själv att välja ut vissa bitar som blir till en vettig slutprodukt känns det som om manusförfattaren David Nicholls ("En dag", "Great Expectations") har försökt klämma in allt – något som gör att otroligt dramatiska vändningar uppstår och avverkas innan man ens har hunnit smälta vilka implikationer de hade kunnat få.

Den uppspeedade hastigheten gör sitt intåg nästan omedelbart i och med Gabriels frieri efter bara ett möte med Bathsheba Everdene (i alla fall som vi får ta del av). Frigjord som hon är, tackar hon nej trots att han egentligen är ett gott parti för henne, hon föräldralös med bara en utbildning att luta sig mot. Men deras platser på den sociala stegen kastas om totalt inom loppet av ett dygn när han förlorar allt han har och hon samtidigt ärver sin farbrors gård.

Som godsägarinna stiftar Bathsheba bekantskap med den äldre förmögna ungkarlen William Boldwood (Michael Sheen) samt den flirtige soldaten Francis Troy. Samtidigt hamnar en kringströvande Gabriel av en slump återigen i hennes väg, och tar anställning som hennes fåraherde.

Under resten av berättelsen får vi följa Bathshebas kamp för att få den eftersatta gården att överleva, samtidigt som hon försöker navigera kärlekens vindlande vägar. Kasten mellan hopp och förtvivlan, passion och övergivenhet – är snabba och ryckiga. Istället för att säga mycket med berättelsen – vilket jag gissar att man försöker – så blir resultatet det motsatta, där vi åskådare lämnas med en känsla att vi inte riktigt får ta del av något alls.

Skaparna tar sig inte tid att låta oss landa i något av skeendena. Vi hinner aldrig ta ett djupt andetag och verkligen få chansen att känna något inför Bathshebas öde. Detta leder också till att karaktärerna blir tunna – framför allt Boldwood och Troy är nästan karikatyrer på den allvarlige gentlemannen och den oansvarige ”röd-rocken”, och både deras intresse i Bathsheba och hennes i dem, framstår som lite av en gåta.

"Far from the Madding Crowd" är en älskad bok som har filmatiserats flera gånger tidigare. Senast 1998, då direkt för tv i en kritikerrosad version. Vad gäller produktionsvärde har Vinterberg mer att komma med på nästan alla plan. Miljöerna är välvalda, fotot är vackert, kläderna snygga och skådespelarna behagliga att titta på. Men det som saknas är det viktigaste – en och halv timme.

Jag är helt övertygad om att man satsat på en mini-serie eller en mastodontfilm på närmre 3 timmar (1998 hamnade sluttiden på över 3,5 timme), så hade man kunnat göra karaktärerna och handlingen bättre rättvisa. Nu spelar det inte så stor roll hur skicklig man är som filmskapare, eftersom nästan vad som helst kan sabbas när det trycks ihop på det här sättet.

Det är synd för här finns potential till så mycket mer. Jag tror att de som redan är bekanta med materialet kan tänkas uppskatta den nya adaptionen bättre, eftersom de kan fylla i de luckor som uppstår när viktig dialog fått ge plats för alla snabba vändningar. Men om målet är att introducera en ny skara till berättelsen så tror jag att man tappar bort de flesta på vägen.
| 5 juni 2015 10:00 |
4
Romantiskt kostymdrama om den självständiga och envisa kvinnan Batsheba (Carey Mulligan) som får männen runt omkring sig att falla för henne som timmerbruk. Snart är fåraheden Gabriel Oak(Mattias Schoenaerts), soldaten Francis Troy (Tom Sturridge) och den rika slottsherren Willam Boldwood (Michel Sheen) fångade i ett triangeldrama om att få den vilda och vackra Batsheba.... Fin, förutsägbar men fantastisk varm och romantisk...får ens hjärta att smälta lite och Mattias S. gör inte saken bättre :) Betyget blir en stark 3a... AAA+